After the independence of Northern Azerbaijan, the objective study of Azerbaijani history and culture became a priority. Within this framework, new scholarly perspectives emerged on the role of schools as foundations of national identity and culture. This article examines the Shusha Realschule, analyzing its role not only as a secondary-practical institution but also as a social, political, and cultural center. Drawing on archival and statistical data, it investigates the necessity of its establishment, organizational structure, financial resources, student composition, subject facilities, and curriculum. A defining characteristic of the school was its focus on technical and applied knowledge, distinguishing it from classical gymnasiums. The study further addresses Tsarist Russia’s discriminatory educational policies, socio-economic barriers faced by Azerbaijani students, and deliberate disruptions of the national-ethnic balance, while underscoring the school’s socio-political function. At the same time, the applied curriculum reflected its alignment with imperial strategy, particularly in language policy. Despite such constraints, the Shusha Realschule significantly contributed to regional development in education, society, and culture.
Tsarist Russia Karabakh Real School Charter Tsarist Policy Subject Cabinets Financial Resources
Kuzey Azerbaycan’ın bağımsızlığından sonra, Azerbaycan tarihinin ve kültürünün nesnel biçimde incelenmesi bir öncelik hâline gelmiştir. Bu çerçevede, ulusal kimlik ve kültürün temellerini oluşturan okulların rolüne ilişkin yeni bilimsel yaklaşımlar ortaya çıkmıştır. Bu makale, Şuşa Real Okulu’nu incelemekte; onun yalnızca orta-düzey pratik bir eğitim kurumu olarak değil, aynı zamanda sosyal, siyasal ve kültürel bir merkez olarak rolünü analiz etmektedir. Arşiv ve istatistikî verilerden yararlanılarak, okulun kurulma gerekliliği, örgütsel yapısı, mali kaynakları, öğrenci bileşimi, derslik donanımları ve müfredatı ele alınmaktadır. Okulun ayırt edici özelliği, onu klasik liselerden farklı kılan teknik ve uygulamalı bilgiye odaklanan eğitim modelidir. Çalışma ayrıca, Çarlık Rusyası’nın ayrımcı eğitim politikalarını, Azerbaycanlı öğrencilerin karşılaştığı sosyo-ekonomik engelleri ve ulusal-etnik dengenin kasıtlı olarak bozulmasını irdeleyerek, okulun sosyo-politik işlevini vurgulamaktadır. Aynı zamanda, uygulamalı müfredat, özellikle dil politikası bağlamında, imparatorluk stratejisine uyumunu da göstermektedir. Tüm bu sınırlamalara rağmen, Şuşa Real Okulu bölgenin eğitimsel, toplumsal ve kültürel gelişimine önemli katkılar sağlamıştır.
Çarlık Rusyası Karabağ Realnı Mektep Nizamname Çarlık Politikası Derslik Donanımı Mali Kaynaklar
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Türk Halkları ve Toplulukları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 7 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 10 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 4 |