Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Modern Management Approaches in the Governance of Military Pedagogical Personnel Activities

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 84 - 93, 31.10.2025

Öz

This article explores the theoretical and practical application of management science in the governance of military pedagogical personnel in the contemporary era. The primary aim is to identify optimal methods and approaches for the effective management of pedagogical staff working within the military training and education system amid a dynamically changing security environment and rapid technological advancements. The study begins with an analysis of the functional role of military pedagogical personnel, emphasizing their strategic importance not only in the educational process but also in the moral and psychological preparation of personnel, the formation of team spirit, and the development of leadership skills. Subsequent sections examine the historical evolution of management theories and assess the potential for adapting these conceptual approaches to the military environment. The scientific findings and recommendations presented in the article provide a valuable foundation for enhancing both the regulatory-legal framework and practical management mechanisms in this field.

Kaynakça

  • Armstrong, M. (2014). Handbook of Human Resource Management Practice. Kogan Page.
  • Azərbaycan Respublikası Müdafiə Nazirliyi. (n.d.). Azərbaycan Ordusunun Hərbi Elm və Təhsil Sistemi. https://mod.gov.az/az/azerbaycan-ordusunun-herbi-elm-ve-tehsil-sistemi-326/
  • Azərbaycan Respublikası Müdafiə Nazirliyi. (n.d.). Hərbi Təhsil Sistemi üzrə Strateji Təhlil. https://mod.gov.az
  • Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1994). Improving Organizational Effectiveness Through Transformational Leadership. Sage.
  • Əlizadə, S. (2021). Ali Hərbi Təhsil Sistemində Kadr Potensialının İdarəedilməsi. MN Nəşriyyatı. Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. Bantam Books.
  • Hüseynov, R. (2022). Vətən Müharibəsi və Hərbi Pedaqoji Tədqiqatların Yeni Çağırışları. Təhsil və Təhlükəsizlik Nəşriyyatı.
  • James, A. D. (2010). The evolution of military management theories. Defence Studies, 10(1), 23.
  • Litz, B. T., & Schlenger, W. E. (2009). PTSD and military training: Psychological resilience in warfighters. Military Psychology, 21(Suppl 1), 44.
  • Mintzberg, H. (1979). The Structuring of Organizations. Prentice-Hall.
  • NATO DEEP eAcademy. (2023). Social Media and VR in Education Society. https://deepportal.hq.nato.int/eacademy/e-academy/social-media-and-vr-in-education-society/
  • NATO Defence Education Enhancement Programme (DEEP). (2025). https://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_139182.htm
  • Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and Practice. SAGE Publications.
  • Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Organizational Behavior. Pearson Education.

Modern Yönetim Yaklaşımlarının Askerî Pedagojik Personelin Yönetiminde Uygulanması

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 84 - 93, 31.10.2025

Öz

Bu makale, çağdaş dönemde askerî pedagojik personelin yönetiminde yönetim biliminin teorik ve pratik uygulamasını incelemektedir. Çalışmanın temel amacı, değişen güvenlik ortamı ve hızla gelişen teknolojik ilerlemeler bağlamında, askerî eğitim ve öğretim sisteminde görev yapan pedagojik personelin etkin biçimde yönetilmesine yönelik en uygun yöntem ve yaklaşımları belirlemektir.
Araştırma, askerî pedagojik personelin işlevsel rolünün analizini yapmakta ve onların yalnızca eğitim sürecinde değil, aynı zamanda personelin ahlaki ve psikolojik hazırlığında, ekip ruhunun oluşumunda ve liderlik becerilerinin geliştirilmesinde stratejik bir öneme sahip olduklarını vurgulamaktadır. İzleyen bölümler, yönetim kuramlarının tarihsel gelişimini ele almakta ve bu kavramsal yaklaşımların askerî ortama uyarlanma olanaklarını değerlendirmektedir. Makalede sunulan bilimsel bulgular ve öneriler, bu alandaki düzenleyici-hukuksal çerçevenin ve pratik yönetim mekanizmalarının geliştirilmesi için değerli bir temel oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • Armstrong, M. (2014). Handbook of Human Resource Management Practice. Kogan Page.
  • Azərbaycan Respublikası Müdafiə Nazirliyi. (n.d.). Azərbaycan Ordusunun Hərbi Elm və Təhsil Sistemi. https://mod.gov.az/az/azerbaycan-ordusunun-herbi-elm-ve-tehsil-sistemi-326/
  • Azərbaycan Respublikası Müdafiə Nazirliyi. (n.d.). Hərbi Təhsil Sistemi üzrə Strateji Təhlil. https://mod.gov.az
  • Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1994). Improving Organizational Effectiveness Through Transformational Leadership. Sage.
  • Əlizadə, S. (2021). Ali Hərbi Təhsil Sistemində Kadr Potensialının İdarəedilməsi. MN Nəşriyyatı. Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. Bantam Books.
  • Hüseynov, R. (2022). Vətən Müharibəsi və Hərbi Pedaqoji Tədqiqatların Yeni Çağırışları. Təhsil və Təhlükəsizlik Nəşriyyatı.
  • James, A. D. (2010). The evolution of military management theories. Defence Studies, 10(1), 23.
  • Litz, B. T., & Schlenger, W. E. (2009). PTSD and military training: Psychological resilience in warfighters. Military Psychology, 21(Suppl 1), 44.
  • Mintzberg, H. (1979). The Structuring of Organizations. Prentice-Hall.
  • NATO DEEP eAcademy. (2023). Social Media and VR in Education Society. https://deepportal.hq.nato.int/eacademy/e-academy/social-media-and-vr-in-education-society/
  • NATO Defence Education Enhancement Programme (DEEP). (2025). https://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_139182.htm
  • Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and Practice. SAGE Publications.
  • Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Organizational Behavior. Pearson Education.

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 84 - 93, 31.10.2025

Öz

Kaynakça

  • Armstrong, M. (2014). Handbook of Human Resource Management Practice. Kogan Page.
  • Azərbaycan Respublikası Müdafiə Nazirliyi. (n.d.). Azərbaycan Ordusunun Hərbi Elm və Təhsil Sistemi. https://mod.gov.az/az/azerbaycan-ordusunun-herbi-elm-ve-tehsil-sistemi-326/
  • Azərbaycan Respublikası Müdafiə Nazirliyi. (n.d.). Hərbi Təhsil Sistemi üzrə Strateji Təhlil. https://mod.gov.az
  • Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1994). Improving Organizational Effectiveness Through Transformational Leadership. Sage.
  • Əlizadə, S. (2021). Ali Hərbi Təhsil Sistemində Kadr Potensialının İdarəedilməsi. MN Nəşriyyatı. Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. Bantam Books.
  • Hüseynov, R. (2022). Vətən Müharibəsi və Hərbi Pedaqoji Tədqiqatların Yeni Çağırışları. Təhsil və Təhlükəsizlik Nəşriyyatı.
  • James, A. D. (2010). The evolution of military management theories. Defence Studies, 10(1), 23.
  • Litz, B. T., & Schlenger, W. E. (2009). PTSD and military training: Psychological resilience in warfighters. Military Psychology, 21(Suppl 1), 44.
  • Mintzberg, H. (1979). The Structuring of Organizations. Prentice-Hall.
  • NATO DEEP eAcademy. (2023). Social Media and VR in Education Society. https://deepportal.hq.nato.int/eacademy/e-academy/social-media-and-vr-in-education-society/
  • NATO Defence Education Enhancement Programme (DEEP). (2025). https://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_139182.htm
  • Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and Practice. SAGE Publications.
  • Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Organizational Behavior. Pearson Education.

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 84 - 93, 31.10.2025

Öz

Kaynakça

  • Armstrong, M. (2014). Handbook of Human Resource Management Practice. Kogan Page.
  • Azərbaycan Respublikası Müdafiə Nazirliyi. (n.d.). Azərbaycan Ordusunun Hərbi Elm və Təhsil Sistemi. https://mod.gov.az/az/azerbaycan-ordusunun-herbi-elm-ve-tehsil-sistemi-326/
  • Azərbaycan Respublikası Müdafiə Nazirliyi. (n.d.). Hərbi Təhsil Sistemi üzrə Strateji Təhlil. https://mod.gov.az
  • Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1994). Improving Organizational Effectiveness Through Transformational Leadership. Sage.
  • Əlizadə, S. (2021). Ali Hərbi Təhsil Sistemində Kadr Potensialının İdarəedilməsi. MN Nəşriyyatı. Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. Bantam Books.
  • Hüseynov, R. (2022). Vətən Müharibəsi və Hərbi Pedaqoji Tədqiqatların Yeni Çağırışları. Təhsil və Təhlükəsizlik Nəşriyyatı.
  • James, A. D. (2010). The evolution of military management theories. Defence Studies, 10(1), 23.
  • Litz, B. T., & Schlenger, W. E. (2009). PTSD and military training: Psychological resilience in warfighters. Military Psychology, 21(Suppl 1), 44.
  • Mintzberg, H. (1979). The Structuring of Organizations. Prentice-Hall.
  • NATO DEEP eAcademy. (2023). Social Media and VR in Education Society. https://deepportal.hq.nato.int/eacademy/e-academy/social-media-and-vr-in-education-society/
  • NATO Defence Education Enhancement Programme (DEEP). (2025). https://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_139182.htm
  • Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and Practice. SAGE Publications.
  • Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Organizational Behavior. Pearson Education.

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 84 - 93, 31.10.2025

Öz

Kaynakça

  • Armstrong, M. (2014). Handbook of Human Resource Management Practice. Kogan Page.
  • Azərbaycan Respublikası Müdafiə Nazirliyi. (n.d.). Azərbaycan Ordusunun Hərbi Elm və Təhsil Sistemi. https://mod.gov.az/az/azerbaycan-ordusunun-herbi-elm-ve-tehsil-sistemi-326/
  • Azərbaycan Respublikası Müdafiə Nazirliyi. (n.d.). Hərbi Təhsil Sistemi üzrə Strateji Təhlil. https://mod.gov.az
  • Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1994). Improving Organizational Effectiveness Through Transformational Leadership. Sage.
  • Əlizadə, S. (2021). Ali Hərbi Təhsil Sistemində Kadr Potensialının İdarəedilməsi. MN Nəşriyyatı. Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. Bantam Books.
  • Hüseynov, R. (2022). Vətən Müharibəsi və Hərbi Pedaqoji Tədqiqatların Yeni Çağırışları. Təhsil və Təhlükəsizlik Nəşriyyatı.
  • James, A. D. (2010). The evolution of military management theories. Defence Studies, 10(1), 23.
  • Litz, B. T., & Schlenger, W. E. (2009). PTSD and military training: Psychological resilience in warfighters. Military Psychology, 21(Suppl 1), 44.
  • Mintzberg, H. (1979). The Structuring of Organizations. Prentice-Hall.
  • NATO DEEP eAcademy. (2023). Social Media and VR in Education Society. https://deepportal.hq.nato.int/eacademy/e-academy/social-media-and-vr-in-education-society/
  • NATO Defence Education Enhancement Programme (DEEP). (2025). https://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_139182.htm
  • Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and Practice. SAGE Publications.
  • Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Organizational Behavior. Pearson Education.

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 84 - 93, 31.10.2025

Öz

Kaynakça

  • Armstrong, M. (2014). Handbook of Human Resource Management Practice. Kogan Page.
  • Azərbaycan Respublikası Müdafiə Nazirliyi. (n.d.). Azərbaycan Ordusunun Hərbi Elm və Təhsil Sistemi. https://mod.gov.az/az/azerbaycan-ordusunun-herbi-elm-ve-tehsil-sistemi-326/
  • Azərbaycan Respublikası Müdafiə Nazirliyi. (n.d.). Hərbi Təhsil Sistemi üzrə Strateji Təhlil. https://mod.gov.az
  • Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1994). Improving Organizational Effectiveness Through Transformational Leadership. Sage.
  • Əlizadə, S. (2021). Ali Hərbi Təhsil Sistemində Kadr Potensialının İdarəedilməsi. MN Nəşriyyatı. Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. Bantam Books.
  • Hüseynov, R. (2022). Vətən Müharibəsi və Hərbi Pedaqoji Tədqiqatların Yeni Çağırışları. Təhsil və Təhlükəsizlik Nəşriyyatı.
  • James, A. D. (2010). The evolution of military management theories. Defence Studies, 10(1), 23.
  • Litz, B. T., & Schlenger, W. E. (2009). PTSD and military training: Psychological resilience in warfighters. Military Psychology, 21(Suppl 1), 44.
  • Mintzberg, H. (1979). The Structuring of Organizations. Prentice-Hall.
  • NATO DEEP eAcademy. (2023). Social Media and VR in Education Society. https://deepportal.hq.nato.int/eacademy/e-academy/social-media-and-vr-in-education-society/
  • NATO Defence Education Enhancement Programme (DEEP). (2025). https://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_139182.htm
  • Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and Practice. SAGE Publications.
  • Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Organizational Behavior. Pearson Education.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Bilgi Modelleme, Yönetim ve Ontolojiler
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Müjkan Mammadzada 0000-0001-5693-3748

Erken Görünüm Tarihi 23 Ekim 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 9 Ağustos 2025
Kabul Tarihi 30 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1

Kaynak Göster

APA Mammadzada, M. (2025). Modern Management Approaches in the Governance of Military Pedagogical Personnel Activities. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 12(Özel Sayı 2025-1), 84-93.

Copyright and Licensing Policy

All articles published in the Journal of Academic History and Ideas / Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi are copyrighted by the journal. The journal’s content is made available as open access under the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Under this license: Content may be shared and reproduced in any medium or format for non-commercial purposes, provided that proper scholarly attribution is given. Modification, adaptation, translation, or the creation of derivative works is not permitted (ND). Requests for commercial reuse, translation, or republication must be directed to the Editorial Board at akademiktarihvedusunce@gmail.com. The scientific, legal, and ethical responsibility for published works rests entirely with the author(s); the editors and Editorial Board assume no liability for the content.
 
©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır