Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Pedagogical System for the Effective Organization of Folklore Use in Developing Cognitive Abilities

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 126 - 132, 31.10.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1026

Öz

This study examines the pedagogical significance of teaching folklore in primary education and explores how modern instructional methods can be applied to make folklore-based learning more effective. It focuses on the role of folklore genres—such as lullabies, riddles, folktales, legends, and myths—in developing children’s cognitive abilities and creative thinking. While lullabies are traditionally transmitted within the family, other genres are primarily taught by teachers as part of the educational process. The research highlights the contribution of folklore materials to the holistic development of children by enriching their emotional, moral, and cultural worlds. Through analytical discussion, the study reveals the spiritual and educational value of folklore in fostering children’s imagination, linguistic expression, and national consciousness. The findings affirm that incorporating folklore into the curriculum supports not only intellectual growth but also the cultivation of national identity and ethical awareness among young learners.

Kaynakça

  • Ağaev, M. (2011). Pedaqoji fikir tarixində tərbiyə və təhsil. Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Bayjanova, Z. (2008). Jalpı pedagogika. Taymas Baspa Üyi. (In Kazakh).
  • Baytursınov, A. (1991). Edebiyata giriş. Taşkent. (In Kazakh).
  • Boratav, P. (1958). Zaman zaman içinde. Remzi Kitabevi.
  • Boratav, P. (1969). Az gittik uz gittik. Bilgi Yayınları.
  • Boratav, P. (1987). Masal. In Çocuk Edebiyatı Yıllığı (pp. 112–124). Gökyüzü Yayınları.
  • Çetinkaya, Z. (2007). Türk masallarının öğretimindeki yeri və önemi. Gazi Üniversitesi Yayınları. (In Turkish).
  • Erbaş, A., Çetinkaya, B., Alacacı, C., Kertil, M., & Çakıroğlu, E. (2014). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 14(4), 104–117.
  • Heydarova, M. (2002). Məsələ həlli vasitəsilə ibtidai sinif şagirdlərinin idrak fəallığının artırılması yolları. Sumqayıt Dövlət Universiteti Elmi Xəbərlər, Sosial və Humanitar Elmlər Bölməsi, 14(4), 83–87. (In Azerbaijani).
  • Jumabayev, M. (1923). Pedagogika. Kazakh State Publishing. (In Kazakh).
  • Lugowska, J. (1986). Folklore and cognition in early education. Educational Press.
  • Qafarlı, R. (2013). Uşaq folklorunun janr sistemi və poetikası. Elm və Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Qulusoy, A. (2019). İbtidai siniflərin Azərbaycan dili dərslərində mənimsədilən folklorla bağlı mətnlər. Bakı Qızlar Universiteti Elmi Əsərlər, 10(2), 65–70. (In Azerbaijani).
  • Rzayeva, N. (2019). Uşaq folkloru və təlim metodikası. Elm və Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Sağır, M. (1986). Folklor və okullu eğitim. Retrieved from https://www.millifolklor.com/Pdf (In Turkish).
  • Selevko, G. (2004). Pedagogicheskie tekhnologii na osnove informatsionno-kommunikatsionnykh sredstv. Pedagogika. (In Russian).

Bilişsel Yeteneklerin Geliştirilmesinde Halk Biliminin Etkili Kullanımına Yönelik Pedagojik Sistem

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 126 - 132, 31.10.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1026

Öz

Bu çalışma, ilkokul eğitiminde halk biliminin öğretimsel önemini incelemekte ve halk bilimi temelli öğrenmenin daha verimli hâle getirilmesi için modern öğretim yöntemlerinin nasıl uygulanabileceğini araştırmaktadır. Araştırma, ninni, bilmece, halk masalı, efsane ve mit gibi halk bilimi türlerinin çocukların bilişsel yeteneklerinin ve yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesindeki rolünü ele almaktadır. Ninniler genellikle aile içinde aktarılırken, diğer türlerin öğretimi çoğunlukla öğretmenler tarafından eğitim sürecinin bir parçası olarak yürütülmektedir. Çalışma, halk bilimi materyallerinin çocukların duygusal, ahlaki ve kültürel dünyalarını zenginleştirerek onların bütüncül gelişimine katkı sağladığını vurgulamaktadır. Analitik bir yaklaşımla, halk biliminin çocukların hayal gücü, dilsel ifade becerisi ve ulusal bilinçlerinin oluşumundaki eğitsel ve manevi değerini ortaya koymaktadır. Bulgular, halk biliminin öğretim programlarına dâhil edilmesinin yalnızca entelektüel gelişimi desteklemekle kalmayıp, aynı zamanda genç öğrencilerde ulusal kimlik ve etik farkındalık oluşumuna da katkı sunduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Ağaev, M. (2011). Pedaqoji fikir tarixində tərbiyə və təhsil. Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Bayjanova, Z. (2008). Jalpı pedagogika. Taymas Baspa Üyi. (In Kazakh).
  • Baytursınov, A. (1991). Edebiyata giriş. Taşkent. (In Kazakh).
  • Boratav, P. (1958). Zaman zaman içinde. Remzi Kitabevi.
  • Boratav, P. (1969). Az gittik uz gittik. Bilgi Yayınları.
  • Boratav, P. (1987). Masal. In Çocuk Edebiyatı Yıllığı (pp. 112–124). Gökyüzü Yayınları.
  • Çetinkaya, Z. (2007). Türk masallarının öğretimindeki yeri və önemi. Gazi Üniversitesi Yayınları. (In Turkish).
  • Erbaş, A., Çetinkaya, B., Alacacı, C., Kertil, M., & Çakıroğlu, E. (2014). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 14(4), 104–117.
  • Heydarova, M. (2002). Məsələ həlli vasitəsilə ibtidai sinif şagirdlərinin idrak fəallığının artırılması yolları. Sumqayıt Dövlət Universiteti Elmi Xəbərlər, Sosial və Humanitar Elmlər Bölməsi, 14(4), 83–87. (In Azerbaijani).
  • Jumabayev, M. (1923). Pedagogika. Kazakh State Publishing. (In Kazakh).
  • Lugowska, J. (1986). Folklore and cognition in early education. Educational Press.
  • Qafarlı, R. (2013). Uşaq folklorunun janr sistemi və poetikası. Elm və Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Qulusoy, A. (2019). İbtidai siniflərin Azərbaycan dili dərslərində mənimsədilən folklorla bağlı mətnlər. Bakı Qızlar Universiteti Elmi Əsərlər, 10(2), 65–70. (In Azerbaijani).
  • Rzayeva, N. (2019). Uşaq folkloru və təlim metodikası. Elm və Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Sağır, M. (1986). Folklor və okullu eğitim. Retrieved from https://www.millifolklor.com/Pdf (In Turkish).
  • Selevko, G. (2004). Pedagogicheskie tekhnologii na osnove informatsionno-kommunikatsionnykh sredstv. Pedagogika. (In Russian).

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 126 - 132, 31.10.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1026

Öz

Kaynakça

  • Ağaev, M. (2011). Pedaqoji fikir tarixində tərbiyə və təhsil. Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Bayjanova, Z. (2008). Jalpı pedagogika. Taymas Baspa Üyi. (In Kazakh).
  • Baytursınov, A. (1991). Edebiyata giriş. Taşkent. (In Kazakh).
  • Boratav, P. (1958). Zaman zaman içinde. Remzi Kitabevi.
  • Boratav, P. (1969). Az gittik uz gittik. Bilgi Yayınları.
  • Boratav, P. (1987). Masal. In Çocuk Edebiyatı Yıllığı (pp. 112–124). Gökyüzü Yayınları.
  • Çetinkaya, Z. (2007). Türk masallarının öğretimindeki yeri və önemi. Gazi Üniversitesi Yayınları. (In Turkish).
  • Erbaş, A., Çetinkaya, B., Alacacı, C., Kertil, M., & Çakıroğlu, E. (2014). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 14(4), 104–117.
  • Heydarova, M. (2002). Məsələ həlli vasitəsilə ibtidai sinif şagirdlərinin idrak fəallığının artırılması yolları. Sumqayıt Dövlət Universiteti Elmi Xəbərlər, Sosial və Humanitar Elmlər Bölməsi, 14(4), 83–87. (In Azerbaijani).
  • Jumabayev, M. (1923). Pedagogika. Kazakh State Publishing. (In Kazakh).
  • Lugowska, J. (1986). Folklore and cognition in early education. Educational Press.
  • Qafarlı, R. (2013). Uşaq folklorunun janr sistemi və poetikası. Elm və Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Qulusoy, A. (2019). İbtidai siniflərin Azərbaycan dili dərslərində mənimsədilən folklorla bağlı mətnlər. Bakı Qızlar Universiteti Elmi Əsərlər, 10(2), 65–70. (In Azerbaijani).
  • Rzayeva, N. (2019). Uşaq folkloru və təlim metodikası. Elm və Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Sağır, M. (1986). Folklor və okullu eğitim. Retrieved from https://www.millifolklor.com/Pdf (In Turkish).
  • Selevko, G. (2004). Pedagogicheskie tekhnologii na osnove informatsionno-kommunikatsionnykh sredstv. Pedagogika. (In Russian).

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 126 - 132, 31.10.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1026

Öz

Kaynakça

  • Ağaev, M. (2011). Pedaqoji fikir tarixində tərbiyə və təhsil. Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Bayjanova, Z. (2008). Jalpı pedagogika. Taymas Baspa Üyi. (In Kazakh).
  • Baytursınov, A. (1991). Edebiyata giriş. Taşkent. (In Kazakh).
  • Boratav, P. (1958). Zaman zaman içinde. Remzi Kitabevi.
  • Boratav, P. (1969). Az gittik uz gittik. Bilgi Yayınları.
  • Boratav, P. (1987). Masal. In Çocuk Edebiyatı Yıllığı (pp. 112–124). Gökyüzü Yayınları.
  • Çetinkaya, Z. (2007). Türk masallarının öğretimindeki yeri və önemi. Gazi Üniversitesi Yayınları. (In Turkish).
  • Erbaş, A., Çetinkaya, B., Alacacı, C., Kertil, M., & Çakıroğlu, E. (2014). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 14(4), 104–117.
  • Heydarova, M. (2002). Məsələ həlli vasitəsilə ibtidai sinif şagirdlərinin idrak fəallığının artırılması yolları. Sumqayıt Dövlət Universiteti Elmi Xəbərlər, Sosial və Humanitar Elmlər Bölməsi, 14(4), 83–87. (In Azerbaijani).
  • Jumabayev, M. (1923). Pedagogika. Kazakh State Publishing. (In Kazakh).
  • Lugowska, J. (1986). Folklore and cognition in early education. Educational Press.
  • Qafarlı, R. (2013). Uşaq folklorunun janr sistemi və poetikası. Elm və Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Qulusoy, A. (2019). İbtidai siniflərin Azərbaycan dili dərslərində mənimsədilən folklorla bağlı mətnlər. Bakı Qızlar Universiteti Elmi Əsərlər, 10(2), 65–70. (In Azerbaijani).
  • Rzayeva, N. (2019). Uşaq folkloru və təlim metodikası. Elm və Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Sağır, M. (1986). Folklor və okullu eğitim. Retrieved from https://www.millifolklor.com/Pdf (In Turkish).
  • Selevko, G. (2004). Pedagogicheskie tekhnologii na osnove informatsionno-kommunikatsionnykh sredstv. Pedagogika. (In Russian).

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 126 - 132, 31.10.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1026

Öz

Kaynakça

  • Ağaev, M. (2011). Pedaqoji fikir tarixində tərbiyə və təhsil. Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Bayjanova, Z. (2008). Jalpı pedagogika. Taymas Baspa Üyi. (In Kazakh).
  • Baytursınov, A. (1991). Edebiyata giriş. Taşkent. (In Kazakh).
  • Boratav, P. (1958). Zaman zaman içinde. Remzi Kitabevi.
  • Boratav, P. (1969). Az gittik uz gittik. Bilgi Yayınları.
  • Boratav, P. (1987). Masal. In Çocuk Edebiyatı Yıllığı (pp. 112–124). Gökyüzü Yayınları.
  • Çetinkaya, Z. (2007). Türk masallarının öğretimindeki yeri və önemi. Gazi Üniversitesi Yayınları. (In Turkish).
  • Erbaş, A., Çetinkaya, B., Alacacı, C., Kertil, M., & Çakıroğlu, E. (2014). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 14(4), 104–117.
  • Heydarova, M. (2002). Məsələ həlli vasitəsilə ibtidai sinif şagirdlərinin idrak fəallığının artırılması yolları. Sumqayıt Dövlət Universiteti Elmi Xəbərlər, Sosial və Humanitar Elmlər Bölməsi, 14(4), 83–87. (In Azerbaijani).
  • Jumabayev, M. (1923). Pedagogika. Kazakh State Publishing. (In Kazakh).
  • Lugowska, J. (1986). Folklore and cognition in early education. Educational Press.
  • Qafarlı, R. (2013). Uşaq folklorunun janr sistemi və poetikası. Elm və Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Qulusoy, A. (2019). İbtidai siniflərin Azərbaycan dili dərslərində mənimsədilən folklorla bağlı mətnlər. Bakı Qızlar Universiteti Elmi Əsərlər, 10(2), 65–70. (In Azerbaijani).
  • Rzayeva, N. (2019). Uşaq folkloru və təlim metodikası. Elm və Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Sağır, M. (1986). Folklor və okullu eğitim. Retrieved from https://www.millifolklor.com/Pdf (In Turkish).
  • Selevko, G. (2004). Pedagogicheskie tekhnologii na osnove informatsionno-kommunikatsionnykh sredstv. Pedagogika. (In Russian).

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 126 - 132, 31.10.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1026

Öz

Kaynakça

  • Ağaev, M. (2011). Pedaqoji fikir tarixində tərbiyə və təhsil. Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Bayjanova, Z. (2008). Jalpı pedagogika. Taymas Baspa Üyi. (In Kazakh).
  • Baytursınov, A. (1991). Edebiyata giriş. Taşkent. (In Kazakh).
  • Boratav, P. (1958). Zaman zaman içinde. Remzi Kitabevi.
  • Boratav, P. (1969). Az gittik uz gittik. Bilgi Yayınları.
  • Boratav, P. (1987). Masal. In Çocuk Edebiyatı Yıllığı (pp. 112–124). Gökyüzü Yayınları.
  • Çetinkaya, Z. (2007). Türk masallarının öğretimindeki yeri və önemi. Gazi Üniversitesi Yayınları. (In Turkish).
  • Erbaş, A., Çetinkaya, B., Alacacı, C., Kertil, M., & Çakıroğlu, E. (2014). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 14(4), 104–117.
  • Heydarova, M. (2002). Məsələ həlli vasitəsilə ibtidai sinif şagirdlərinin idrak fəallığının artırılması yolları. Sumqayıt Dövlət Universiteti Elmi Xəbərlər, Sosial və Humanitar Elmlər Bölməsi, 14(4), 83–87. (In Azerbaijani).
  • Jumabayev, M. (1923). Pedagogika. Kazakh State Publishing. (In Kazakh).
  • Lugowska, J. (1986). Folklore and cognition in early education. Educational Press.
  • Qafarlı, R. (2013). Uşaq folklorunun janr sistemi və poetikası. Elm və Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Qulusoy, A. (2019). İbtidai siniflərin Azərbaycan dili dərslərində mənimsədilən folklorla bağlı mətnlər. Bakı Qızlar Universiteti Elmi Əsərlər, 10(2), 65–70. (In Azerbaijani).
  • Rzayeva, N. (2019). Uşaq folkloru və təlim metodikası. Elm və Təhsil. (In Azerbaijani).
  • Sağır, M. (1986). Folklor və okullu eğitim. Retrieved from https://www.millifolklor.com/Pdf (In Turkish).
  • Selevko, G. (2004). Pedagogicheskie tekhnologii na osnove informatsionno-kommunikatsionnykh sredstv. Pedagogika. (In Russian).
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emelya Suleymanova Bu kişi benim 0009-0004-5313-3330

Erken Görünüm Tarihi 30 Ekim 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 19 Eylül 2025
Kabul Tarihi 20 Ekim 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1

Kaynak Göster

APA Suleymanova, E. (2025). The Pedagogical System for the Effective Organization of Folklore Use in Developing Cognitive Abilities. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 12(Özel Sayı 2025-1), 126-132. https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1026

Copyright and Licensing Policy

All articles published in the Journal of Academic History and Ideas / Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi are copyrighted by the journal. The journal’s content is made available as open access under the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Under this license: Content may be shared and reproduced in any medium or format for non-commercial purposes, provided that proper scholarly attribution is given. Modification, adaptation, translation, or the creation of derivative works is not permitted (ND). Requests for commercial reuse, translation, or republication must be directed to the Editorial Board at akademiktarihvedusunce@gmail.com. The scientific, legal, and ethical responsibility for published works rests entirely with the author(s); the editors and Editorial Board assume no liability for the content.
 
©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır