Bu çalışmada, Covid-19 pandemisi nedeniyle yaşanan Uzaktan Eğitime Geçiş Sürecindeki çevrimiçi sosyalleşmede lise öğrencilerinin iletişim kurma biçimleri, benlik sunumları, sosyal etkileşimleri, mesleki rolle ilgileri ve kişilerarası ilişkileri açısından çevrimiçi sosyalleşmenin oluşturabileceği kimlik karmaşasının boyutlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, sosyal medya kullanıcısı farklı tür liselerde eğitim gören 804 lise öğrencisine anket uygulanmıştır. Bu araştırmanın sonuçlarına göre sosyal medya üzerinden kurulan ilişkiler ve iletişim biçimleri, kimlik karmaşasını; kimlik kazanmaya karşı rol karmaşası, mesleki rolün değersizleştirilmesi ve yakınlığa karşı yalıtılmışlık boyutunda açıklamaktadır.
Lise öğrencilerinin eğitim gördüğü kurum türüne göre kimlik karmaşasının bütün alt boyutları arasında anlamlı düzeyde ilişkisi olduğu saptanmıştır. Bölünmüş kişiliğin kızlarda erkeklere göre daha yüksek olduğu, kardeş sayılarına göre kimlik karmaşasının, kimlik kazanmaya karşı rol karmaşası, Yakınlığa karşı yalıtılmışlık ile anlamlı düzeyde ilişkiye sahip olduğu görülmüştür.
Lise öğrencilerinin; anne ve babanın birliktelik durumlarına göre yakınlığa karşı yalıtılmışlık alt boyutu arasında anlamlı düzeyde ilişkisi olduğu, annenin eğitim düzeyine göre kimlik karmaşasının, Kimlik kazanmaya karşı rol karmaşası, yakınlığa karşı yalıtılmışlık boyutu arasında anlamlı düzeyde ilişkisi olduğu, baba eğitim düzeylerine göre yakınlığa karşı yalıtılmışlık alt boyutu arasında anlamlı düzeyde ilişkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Öğrencilerin algıladıkları akademik başarı durumlarına göre kimlik kazanmaya karşı rol karmaşası, mesleki rolün değersizleşmesi, kimlik karmaşası arasında anlamlı düzeyde ilişkiye sahip olduğu söylenebilir.
Lise öğrencilerinin, sosyal medyada günlük ortalama geçirilen saate ve sosyal medyadaki arkadaş sayılarına göre kimlik karmaşası ve alt boyutları arasında anlamlı bir düzeyde ilişkiye sahip olduğu saptanmıştır.
Araştırmadan elde edilen sonuçlar, okul psikolojik danışma hizmetlerinin bu alandaki sorunları fark etmesi ve uygun çözüm yolları üretebilmesi açısından önemlidir.
Kimlik Karmaşası Çevrimiçi Sosyalleşme Sosyal Medya Kimlik Kazanmaya Karşı Rol Karmaşası Yakınlığa Karşı Yalıtılmışlık Mesleki Rolün Değersizleşmesi
In this study, it was aimed to determine the dimensions of the identity crisis that online socialization can create in terms of communication styles, self-presentations, social interactions, interest in professional roles, and interpersonal relationships of high school students in online socialization during the transition to distance education due to the Covid-19 pandemic. In line with this purpose, a questionnaire has been applied to 804 high school students who are social media users and are studying at different types of high schools. According to the results of this research, the relationships and communication styles established through social media explain the identity crisis in terms of split personality, devaluation of professional role and digitalization of interpersonal relationships.
It has been determined that there is a significant relationship between all the sub-dimensions of the identity crisis according to the type of high school. It has been observed that split personality is higher in girls than boys and that identity crisis, split personality, and digitalization of interpersonal relationships according to the number of siblings have a significant relationship.
It was concluded that there was a significant relationship between a) the digitization of interpersonal relationships sub-dimension according to the high school students' mother and father living together; b) identity crisis, split personality, digitization of interpersonal relations, according to the education level of the mother c) the digitization of interpersonal relationships sub-dimension according to the education levels of the father.
It can be said that there is a significant relationship between the split personality, the devaluation of the professional role, and the identity crisis, according to the students' academic success.
It has been determined that high school students have a significant relationship between identity crisis and its sub-dimensions according to the average number of hours spent on social media per day and the number of friends on social media. The results obtained from the research are important for school psychological counselling services to recognize the problems in this area and find suitable solutions.
Identity Crisis Online Socialization Social Media Divided Personality Digitalization of Interpersonal Relations Devaluation of Professional Role
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 21 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 8 |