Bu çalışmanın amacı, Beard ve Ragheb’in (1983) geliştirmiş olduğu Boş Zaman Motivasyon Ölçeğinin (BZMÖ) turistik tercihler üzerinden Türkçeye uyarlanmasıdır. Dil geçerliğinin onaylanması sonrası 343 turizm akademisyenine uygulanan ölçeğin KMO değerinin 0,904 ve Barlett küresellik testinin anlamlı olması (χ2 5.694, p<0,001), araştırmanın faktör analizine uygunluğunu göstermektedir. Açımlayıcı faktör analizi sonuçları, ifadelerin altı faktörde toplandığını, toplam varyansın %63,06’sını açıkladığını ve faktör yüklerinin 0,35 ile 1,00 arasında sıralandığını göstermiştir. Altı boyutlu yapıya uygulanan doğrulayıcı faktör analizinde; normalleştirilmiş ki kare değeri 1,67, NFI değeri 0,90, RMSEA değeri 0,057, IFI değeri 0,96 ve RFI değeri 0,88 olarak tespit edilmiş ve bu sonuçlar, açımlayıcı faktör analizi sonucu ortaya çıkan altı boyutlu yapının uyumlu olduğunu göstermiştir.
Boş Zaman Motivasyonu Türkçe Uyarlama Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi Geçerlik ve Güvenirlik Turizm Motivasyonu
Purpose of this study is to provide a Turkish adaptation of the Leisure Motivation Scale (LMS) developed by Beard and Ragheb (1983) based on touristic preferences. Correlations between the two scales have been determined to be 0,91 and higher for each item. A KMO value of 0,904 and a significant result of the Barlett’s test of sphericity (χ2 5.694, p<0,001) achieved upon applying the scale to 343 tourism academicians following the approval of linguistic validity indicate compatibility of the research for factor analysis. Explanatory factor analysis results have demonstrated that the items are grouped under six factors, that they explain 63,06% of the total variance, and that factor loads ranged between 0,35 and 1,00. It has been determined as a result of the confirmatory factor analysis implemented to the six-dimensional structure that; the normalized chi-square value is 1,67, NFI value is 0,90, RMSEA value is 0,057, IFI value is 0,96 and the RFI value is 0,88, asserting that the six-dimensional structure achieved as a result of the explanatory factor analysis is compatible.
Leisure Motivation Turkish Adaptation Explanatory and Confirmatory Factor Analyses Validity and Reliability Tourism Motivation.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 9 Şubat 2022 |
Kabul Tarihi | 6 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |