Bu çalışmada, Kayseri'deki üniversitelerde görev yapan akademisyenlerin bir profilini oluşturan bleisure turistlerin eğilimleri ve seyahat motivasyonlarını değerlendirmek ve sektör temsilcilerinin ürün tasarımı ve pazarlama faaliyetlerinde faydalanabileceği öneriler sunmak, ayrıca ilgili literatürde geniş bir etki yaratması beklenen bilgi birikimini sunmak amaçlanmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, nitel araştırma yöntemlerinde maksimum çeşitlilik örneklemesi de dahil olmak üzere amaçlı örnekleme yöntemleri kullanılarak, yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla 24 akademisyenden veri toplanmıştır. Analizler sonucunda, çoğu katılımcının önceden kavramsal olarak farkında olmamasına rağmen, iş bağlamında bleisure seyahatlerine yönelik olumlu bir eğilim sergiledikleri belirlenmiştir. Ayrıca, katılımcıların bleisure seyahatlerine yönelik motivasyon faktörleri arasında kültürel keşif, kişisel planların gerçekleştirilmesi, aktivitelere katılım, yerel tatları keşfetme, mimari ve kültürel unsurları ziyaret etme ve otel olanaklarından faydalanma gibi unsurların olduğu gözlemlenmiştir.
İş seyehati Bleisure turizm Seyahat motivasyonları Akademisyenler
In this study, the aim is to evaluate the tendencies and travel motivations of academics, who are one of the profiles of bleisure tourists in the sample of universities in Kayseri, towards bleisure tourism. The study also aims to provide suggestions that industry representatives can benefit from in product design and marketing activities, and to present knowledge that is expected to have a widespread impact on relevant body of knowledge. In line with the purpose of the research, data were collected through semi-structured interviews using the purposive sampling method, including 24 academics, within the framework of maximum diversity sampling in qualitative research methods. As a result of the analyses, it was found that the majority of participants, although not previously familiar with the concept, showed a positive inclination towards bleisure travel within their professional lives and frequently experienced such travels. Additionally, among the motivation factors for participants regarding bleisure travel, cultural exploration, personal planning, and participation in activities, as well as factors such as discovering local flavors, visiting architectural and cultural elements, and benefiting from the facilities of the hotel, were observed.
Business travel Bleisure tourism Travel motivations Academics
The ethics committee permission document required for the collection of research data was obtained from the Erciyes University Social and Human Sciences Ethics Committee with decision number 193 and dated 30/05/2023.
None
There is no acknowledgment or information note in the article.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 25 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |