Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Video sözlük uygulamalarının açık ve uzaktan öğrenme materyali olarak kullanımı

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 4, 43 - 61, 31.10.2017

Öz

Sözlük, bir dilin kelime haznesini ve zenginliğini yansıtmakla beraber kullanıcıların ihtiyaç duyduğu güvenilir referans kaynakları olma özelliğini taşımaktadır. Bilgi ve İletişim Teknolojilerinde gözlenen gelişmelerle birlikte sözlükler de şekil değiştirmeye başlamış ve sözlükler dijital ortamlardan ve internet ortamlarından erişilir hale gelmiştir. Bunun yanı sıra, bağlantıcı ve katılımcı web teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte kullanıcıların içerik üreterek katkı sağladıkları sözlükler de ortaya çıkmıştır. Ancak, kullanıcıların katkı sağladığı sözlüklerde rastlanan bilgi kirliliği, yanlış veya yanlı bilgilendirme, argo/küfür ifadeleri ve reklam içerikleri nedeniyle güvenilirlikleri sorgulanmaktadır. Bu çalışmada, günümüz dijital ve internet teknolojilerinin sağladığı olanaklardan faydalanılarak ücretsiz çevrimiçi açık ve uzaktan öğrenme malzemesi olarak yayınlanacak video sözlük oluşturulması amaçlanmaktadır. Araştırmada, video sözlük oluşturulması sürecinde özellikle çevrimiçi öğrenme ortamlarının tasarımı ve araştırılmasında kullanılan tasarım tabanlı araştırma yöntemi kullanılmış ve çalışma sonunda çoklu ortam destekli sözlük oluşturulması sürecine yönelik öneri ve tavsiyelere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Akalın, Ş. (2010). Sözlük Bilimi ve Sözlükçülük. Türk Dili, 162-169. Amiel, T., & Reeves, T. C. (2008). Design-Based research and educational technology: Rethinking technology and the research agenda. Educational Technology & Society, 11(4), 29–40 Aydın, C. H. (2011). Açık ve Uzaktan Öğrenme: Öğrenci adaylarının bakış açısı. Ankara: Pegem Akademi. Baskın, S. (2014). Türkiye ve dünyada sözlük bilimi: Tanımı, kapsamı ve diğer bilimlerle ilişkisi. International Journal of Language Academy, 2(4), 445-457. Bergenholtz, H., & Johnson, M. (2005). Log files as a tool for improving internet dictionaries. Hermes, 34, 117-141. Bogaards, P. (2013). A history of research in lexicography. H. Jackson içinde, The Bloomsbury Companion to Lexicography (s. 19-31). New York: Bloomsbury Academic. Boz, E. (2014a). Değişen sözlük kültürümüz. Türk Dili, CVI (746), 30-33. Boz, E. (2014b). Teknolojinin kör(ük)lediği bir alışkanlık "sözlük okuma". Türk Dili, CVII(754), 80-81. Cobb, P., Confrey, J., diSessa, A., Lehrer, R., ve Schauble, L. (2003). Design experiments in educational research. Educational Researcher, 32(1), 9–13. Collins, A., Joseph, D., ve Bielaczyc, K. (2004). Design research: Theoretical and methodological issues. Journal of the Learning Sciences, 13(1), 15–42. de Schryver, G.-M., ve Joffe, D. (2004). On how electronic dictionaries are really used. Proceedings of the Eleventh EURALEX International Congress (s. 187-196). Lorient, France: Universite de Bretagne Sud. Fuertes-Olivera, P. A. (2013). e-lexicography: The continuing challange of applying new technology to dictionary-making . H. Jackson içinde, The Bloomsbury Companion to Lexicography (s. 323-337). New York: Bloomsbury Academic. Fuertes-Olivera, P. A., ve Tarp, S. (2014). Theory and practice of specialised online dictionaries. Berlin: De Gruyter. Householder, F. W. (1967). Summary report. F. W. Householder, ve S. Saporta içinde, Problems in lexicograpghy (s. 279–282). Bloomington, IN: Indiana University. Jackson, H. (2013). Introduction. H. Jackson içinde, The Bloomsbury Companion to Lexicography (s. 1-18). New York: Bloomsbury Academic. AUAd 2017, Cilt 3, Sayı 4, 43‐61 Keskin ve Saykılı 59 Jamieson, A. (2010). Oxford English Dictionary 'will not be printed again'. http://www.telegraph.co.uk/culture/books/booknews/7970391/Oxford-EnglishDictionary-will-not-be-printed-again.html Erişim Tarihi: 17.02.2017 Koplenig, A. (2011). Understanding how users evaluate innovative features of online dictionaries - an experimental approach. Electronic lexicography in the 21st century: New Applications for New Users (Proceedings of eLex 2011) (s. 147-150). Trojina: Institute for Applied Slovene Studies. Kuzu, A., Çankaya, S., ve Mısırlı, Z. A. (2011). Tasarım tabanlı araştırma ve öğrenme ortamlarının tasarımı ve geliştirilmesinde kullanımı. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 1(1), 19-35. Lorentzen, H., & Trap-Jensen, L. (2011). There and back again – from dictionary to word-net. Electronic Lexicography in the 21st Century: New Applications for New Users (Proceedings of eLex 2011) (s. 175–179). Ljubljana: Trojina: Institute for Applied Slovene Studies. Müller-Spitzer, C., & Koplenig, A. (2014). Online dictionaries: Expectations and demands. C. Müller-Spitzer içinde, Using online dictionaries (s. 143–188). Berlin: De Gruyter. Müller-Spitzer, C., Koplenig, A., & Töpel, A. (2011). What makes a good online dictionary? Empirical insights from an interdisciplinary research project. Electronic lexicography in the 21st century: New applications for new users. Proceedings of eLex 2011 (s. 203- 208). Ljubljana: Trojina: Institute for Applied Slovene Studies. Nesi, H. (2013). Researching users and uses of dictionaries. H. Jackson içinde, The Bloomsbury Companion to Lexicography (s. 62-74). New York: Bloomsbury Academic. Nesi, H. (2014). Dictionary use by English language learners. Language Teaching, 47(1), 38- 55. Pastor, V., & Alcina, A. (2013). Researching the use of elektronic dictionaries. H. Jackson içinde, The Bloomsbury Companion to Lexicography (s. 97-132). New York: Bloomsbury Academic. Rundell, M. (2012). Stop the presses – the end of the printed dictionary. http://www.macmillandictionaryblog.com/bye-print-dictionary Erişim Tarihi: 17.02.2017 Tarp, S. (2009). Beyond lexicography: New visions and challenges in the information age. H. Bergenholtz, N. S., ve S. Tarp içinde, Lexicography at a crossroads: Dictionaries and encyclopedias today, lexicographical tools tomorrow (s. 17-32). Wien: Peter Lang. AUAd 2017, Cilt 3, Sayı 4, 43‐61 Keskin ve Saykılı 60 The Design-Based Research Collective. (2003). Design based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5-8. Trap-Jensen, L. (2010). One, two, many: customization and user profiles in internet. Proceedings of the XIV Euralex International Congress (s. 1133–1143). Leeuwarden: Fryske Akademy. Trap-Jensen, L. (2013). Researching lexicopraphical practice. H. Jackson içinde, The Bloomsbury Companion to Lexicography (s. 35-47). New York: Bloomsbury Academic. Usta, H. İ. (2010). Sözlükçülük ve sözlük araştırmacılığı. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 7(2), 92-101. Wang, F., & Hannafin, M. J. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational Technology Research and Development, 53(4), 5–23. Welker, H. A. (2010). Dictonary Use: A General Survey of Empirical Studies, Brasília: Author’s Edition.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uğur Keskin

Abdullah Saykılı

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Keskin, U., & Saykılı, A. (2017). Video sözlük uygulamalarının açık ve uzaktan öğrenme materyali olarak kullanımı. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 3(4), 43-61.