Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yükseköğrenim düzeyinde uzaktan eğitimde “açıklık” kavramına yönelik içerik analizi

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 112 - 128, 30.04.2018

Öz

Son yıllarda
yükseköğrenimde açıklık üzerine yapılan çalışmalarda daha çok uzaktan eğitimde
açıklığın önemine vurgu yapılmaktadır. Araştırmalarda özellikle açık erişim,
açık eğitsel kaynaklar, kitlesel açık çevrimiçi dersler gibi popüler konulara
yer verilmektedir. Bu çalışmada uzaktan eğitim alanında yapılan araştırmalarda
açıklık kavramı incelenmiştir. Bu amaçla uluslararası hakemli sekiz uzaktan
eğitim dergisinin (AJDE, AsianJDE, DE, EURODL, IJEDE, IRRODL, OL, TOJDE)
gözünden açıklık incelenmiştir. Bu kapsamda bu dergilerin arşivlerinden seçilen
372 makale üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Yükseköğrenim düzeyinde
açıklıkla ilgili konularda hangi çalışmaların yapıldığı, bu çalışmaların hangi
temalarda yoğunlaştığı, yıllara göre nasıl değişim gösterdiği ve çalışmalarda
hangi araştırma yöntemlerinin kullanıldığı gibi sorulara yanıt aranmıştır. Elde
edilen bulgulara göre söz konusu dergilerde belirtilen yıllarda yayınlanan
açıklıkla ilgili çalışmalar daha çok açık ve uzaktan öğrenme, kitlesel
çevrimiçi açık dersler (MOOC), açık eğitsel kaynaklar, açık üniversitelerde
eğitim ve uygulamalar, eğitimde açıklık ve erişilebilirlik, açık öğrenme gibi
temalarda yoğunlaşmaktadır. Araştırma alanı olarak ise daha çok eğitim
teknolojisi, yönetim ve organizasyon, öğrenenlerin belirleyici özellikleri ve
öğretim tasarımı alanlarında çalışmalar yapılmıştır.

Kaynakça

  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D., & Kapıdere, M. (2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. XI. Akademik Bilişim Kongresi.
  • Anderson, B., & Simpson, M. (2012). History and heritage in distance education. Journal of Open, Flexible, and Distance Learning, 16(2), 1-10.
  • Andrade, A., Ehlers, U. D., Caine, A., Carneiro, R., Conole, G., Kairamo, A. K., ... & Nozes, J. (2011). Beyond OER: Shifting focus to open educational practices, The OPAL Report 2011.
  • Bossu, C. (2016). Open Educational Practices in Australia. In Fengchun Miao, Sanjaya Mishra and Rory McGreal (Eds).Open Educational Resources: Policy, Costs and Transformation, UNESCO and Commonwealth of Learning, Canada,129.
  • Bozkurt, A., Akgun-Ozbek, E., Yilmazel, S., Erdogdu, E., Ucar, H., Guler, E., ... & Aydin, C. H. (2015). Trends in distance education research: A content analysis of journals 2009-2013. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(1).
  • Butcher, N., & Hoosen, S. (2014). A Guide to Quality in Post-Traditional Online Higher Education. In J. Daniel & S. Uvalic-Trumbic (Eds). Dallas: Akademic Partnerships.
  • Camilleri, A. F., Tannhauser A. (2013). Assesment and Recognition of Open Learning. Openness and Education, 1, 85-118. Emerald Group Publishing.
  • Canbek, N. G., & Hargis, J. (2015) Educational Innovation in E-Learning: MOOCs and OER Movements in Turkey. Glokalde, 1(1), 19-32.
  • Deimann, M., & Sloep, P. (2013). How does open education work. Openness and Education, 1, 1-23.
  • Dunaway, M. K. (2011), Connectivism, Reference Services Review, 39(4), 675-685.
  • Hussman, E. & Rizzo F. (2013). Commentaries and Conclusions: Concluding Words, Openness and Education, 1, 197-201. Emerald Group Publishing.
  • James, R., & Bossu, C. (2014). Conversations from south of the equator: Challenges and Opportunities in OER across Broader Oceania. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 11(3), 78-90.
  • Lane, A. (2008). Widening participation in education through open educational resources. In T. Iiyoshi and M. S. V. Kumar (Eds.), Opening Up Education: The Collective Advancement of Education through Open Technology, Open Content, and Open Knowledge, Cambridge, MA: MIT Press, 149–163.
  • Lane, A. (2012). A review of the role of national policy and institutional mission in European distance teaching universities with respect to widening participation in higher education study through open educational resources, Distance Education, 33(2), 135-150.
  • Langen, F. & Bosch, H. (2013) Massive Open Online Courses: disruptive innovations or disturbing inventions?, Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 28(3), 216-226.
  • Meister, J. C. (2013). Commentaries and Conclusions Commentary 2: Massive Open Online Courses (MOOCs): A Revolution for Corporate Learning, Openness and Education, Emerald Group Publishing, 1, 186.
  • Özarslan, Y. (2008). Uzaktan eğitim uygulamaları için açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı, ODTÜ, Ankara, 55-60.
  • Peters, M. A. (2008). The History and Emergent Paradigm Of Open Education, 3-15, Micheal A. Peters, Rodrige G. Britez (Eds), Open Education and Education for Openness. Sense Publishers.
  • Peter, S., & Deimann, M. (2013). On the role of openness in education: A historical reconstruction. Open Praxis, 5(1), 7-14.
  • Powell, S. & Yuan, L. (2013). MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education. Bolton: CETIS.
  • Spencer, B. (2008). Removing barriers and enhancing openness: Distance education as social adult education. International Journal of E-Learning & Distance Education, 10(2), 87-104.
  • UNESCO Paris OER Declaration (2012). http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/access-to-knowledge/open-educational-resources/what-is-the-paris-oer-declaration/ (Erişim Tarihi: 11.12.2017). Wiley, D. (2006). Open source, openness, and higher education. Innovate: Journal of Online Education, 3(1), 1.
  • Zawacki-Richter, O., Bäcker, E. M., & Vogt, S. (2009). Review of distance education research (2000 to 2008): Analysis of research areas, methods, and authorship patterns. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 10(6), 21-50.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülay Ekren

Evrim Genç Kumtepe

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ekren, G., & Genç Kumtepe, E. (2018). Yükseköğrenim düzeyinde uzaktan eğitimde “açıklık” kavramına yönelik içerik analizi. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 112-128.