Son yıllarda
yükseköğrenimde açıklık üzerine yapılan çalışmalarda daha çok uzaktan eğitimde
açıklığın önemine vurgu yapılmaktadır. Araştırmalarda özellikle açık erişim,
açık eğitsel kaynaklar, kitlesel açık çevrimiçi dersler gibi popüler konulara
yer verilmektedir. Bu çalışmada uzaktan eğitim alanında yapılan araştırmalarda
açıklık kavramı incelenmiştir. Bu amaçla uluslararası hakemli sekiz uzaktan
eğitim dergisinin (AJDE, AsianJDE, DE, EURODL, IJEDE, IRRODL, OL, TOJDE)
gözünden açıklık incelenmiştir. Bu kapsamda bu dergilerin arşivlerinden seçilen
372 makale üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Yükseköğrenim düzeyinde
açıklıkla ilgili konularda hangi çalışmaların yapıldığı, bu çalışmaların hangi
temalarda yoğunlaştığı, yıllara göre nasıl değişim gösterdiği ve çalışmalarda
hangi araştırma yöntemlerinin kullanıldığı gibi sorulara yanıt aranmıştır. Elde
edilen bulgulara göre söz konusu dergilerde belirtilen yıllarda yayınlanan
açıklıkla ilgili çalışmalar daha çok açık ve uzaktan öğrenme, kitlesel
çevrimiçi açık dersler (MOOC), açık eğitsel kaynaklar, açık üniversitelerde
eğitim ve uygulamalar, eğitimde açıklık ve erişilebilirlik, açık öğrenme gibi
temalarda yoğunlaşmaktadır. Araştırma alanı olarak ise daha çok eğitim
teknolojisi, yönetim ve organizasyon, öğrenenlerin belirleyici özellikleri ve
öğretim tasarımı alanlarında çalışmalar yapılmıştır.
Açıklık ve Erişilebilirlik Kitlesel Açık Çevrimiçi Dersler Açık Eğitsel Kaynaklar Açık ve Uzaktan Öğrenme Yükseköğrenim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |