Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of the digital learning content and the visual literacy status of 5-6-year-old preschool children

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 3, 1 - 34, 28.07.2021
https://doi.org/10.51948/auad.951885

Öz

Kaynakça

  • Ayhan, A. B., Mutlu, B., Aki, E. ve Aral, N. (2015). A study of conceptual development and visual perception in six-year-old children. Perceptual and Motor Skills, 121(3), 832-839.
  • Bayır, E. ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının en çok izledikleri çizgi filmlerin bilimsel açılardan analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 746-761.
  • Bilgin, H. (2011). 5-6 yaş çocuklarına yönelik 1990-2010 yılları arasında basılan resimli kitapların çocuğa görelik kavramına göre incelenmesi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bull, G. and Kajder, S. (2005). Digital storytelling in the language arts classroom. Learning & Leading with Technology, 32(4), 46-49.
  • Ciğerci, F. M. (2015). İlkokul dördüncü sınıf Türkçe dersinde dinleme becerilerinin geliştirilmesinde dijital hikâyelerin kullanılması. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • Collen, L. (2007). The digital and traditional storytimes research project: Using digitized books for preschool group storytimes. World Libraries, 17(1).
  • Connor, C. M., Morrison, F. J. and Slominski, L. (2006). Preschool instruction and children's emergent literacy growth. Journal of Educational Psychology, 98(4), 665.
  • Flewitt, R. (2006). Using video to investigate preschool classroom interaction: Education research assumptions and methodological practices. Visual Communication, 5(1), 25-50.
  • Güven, N. ve Bal, S. (2000). Dil gelişimi ve eğitimi. 0-6 yaş dönemindeki çocuklar için destekleyici etkinlikler. (1. Baskı). İstanbul: Epsilon.
  • İnan, H. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde okul öncesi eğitimin yeniden yapılandırılması. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 49(1), 831-849.
  • İşler, A. Ş. (2002). Günümüzde görsel okuryazarlık ve görsel okuryazarlık eğitimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 153-161.
  • Karakaş, R. (2012). The use of cartoons for developing the skills of understanding and analyzing of children in preschool period. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 3026-3030.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. (10. baskı). Ankara: Nobel.
  • Kędra, J. (2018). What does it mean to be visually literate? Examination of visual literacy definitions in a context of higher education. Journal of Visual Literacy, 37(2), 67-84.
  • Kirkorian, H. L. (2018). When and how do interactive digital media help children connect what they see on and off the screen?. Child Development Perspectives, 12(3), 210-214.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Çocuk gelişimi ve eğitimi: Sosyal gelişim. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Öcel, N. (2012). Tv çocuk programlarında biçim, içerik, işlev ve 5-14 yaşın program seçimi üzerine. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 0(11).
  • Özkubat, S. (2015). Görsel farkındalık eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının görsel okuryazarlıklarına etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation (No. 4). Sage.
  • Peters, K. M. and Blumberg, F. C. (2002). Cartoon violence: Is it as detrimental to preschoolers as we think?. Early Childhood Education Journal, 29(3), 143-148.
  • Pezdek, K. and Stevens, E. (1984). Children's memory for auditory and visual information on television. Developmental Psychology, 20(2), 212.
  • Sarıkaya, B. (2017). Türkçe öğretiminde görsel okuma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 779-796.
  • Sayan, H. (2016). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(13), 67-83.
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve edebiyat. (1. Baskı). Ankara: Kök.
  • Sharon, T. and John, N. A. (2019). Imagining an ideal podcast listener. Popular Communication, 17(4), 333-347.
  • Stokes, S. (2002). Visual literacy in teaching and learning: A literature perspective. Electronic Journal for the integration of Technology in Education, 1(1), 10-19.
  • Şenyurt, Ö. (2015). Türk eğitim sisteminde bilgi hizmetleri projeleri. http://www.openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11655/11763/0-%C5%9Eenyurt-221-234.pdf?sequence=1 Erişim Tarihi: 20.03.2021.
  • Türe Köse, H. B. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarında dijital hikâye anlatımının dinleme becerisine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • Tüzel, A. G. M. S. (2010). Görsel okuryazarlık. Türklük Bilimi Araştırmaları, 0 (27), 691 -705.
  • Varol, İ., Ala, S. ve Eti, M. (2020). Okul öncesi eğitimde Türkçe etkinliklerinde kullanılan hikâye anlatım tekniklerinin çocukların dikkat süresi üzerine etkisi. Temel Eğitim, 2(5), 26-39.

Okul öncesi dönemdeki 5-6 yaş çocuklarının görsel okuryazarlık durumlarının ve dijital öğrenme içeriklerinin incelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 3, 1 - 34, 28.07.2021
https://doi.org/10.51948/auad.951885

Öz

2020 yılının başında yaşanan ve tüm dünyadaki eğitim-öğretim-öğrenme sürecini yeni bir dönüşüme sokan pandemi dönemi, açık ve uzaktan öğrenmenin eğitimdeki yerini ve önemini netleştirmiş; bilgi iletişim teknolojileri desteğiyle etkili, verimli, öğrenenin ilgi ve güdüsünü aktif tutacak öğrenme içerikleri oluşturma ihtiyacı artmıştır. Türkiye’de uzaktan öğretim sürecine okul öncesi eğitimin de dahil olmasıyla beraber bu dönem çocuklarının görsel okuryazarlık durumları ile öğretimde kullanılan dijital öğrenme içeriklerinin ilişkisinin incelenmesi önem kazanmıştır. 5-6 yaş çocukların dijital öğrenme içeriklerine gösterdikleri ilgi-güdü düzeylerinin analizi, okul öncesi uzaktan eğitimde başarının artırılması için gereklidir. Çalışmada, Eğitim Bilişim Ağı (EBA) üzerinden gerçekleştirilen okul öncesi öğretim sürecinde kullanılan altı farklı öğrenme içeriğinin (dijital kitap, eğitici çizgi film, konu anlatımlı video, doküman, etkileşimli içerik, ses dosyası) 5-6 yaş grubu çocukların ilgi-güdü düzeylerine etkisi incelenmiştir.

Destekleyen Kurum

Anadolu Üniversitesi

Kaynakça

  • Ayhan, A. B., Mutlu, B., Aki, E. ve Aral, N. (2015). A study of conceptual development and visual perception in six-year-old children. Perceptual and Motor Skills, 121(3), 832-839.
  • Bayır, E. ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının en çok izledikleri çizgi filmlerin bilimsel açılardan analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 746-761.
  • Bilgin, H. (2011). 5-6 yaş çocuklarına yönelik 1990-2010 yılları arasında basılan resimli kitapların çocuğa görelik kavramına göre incelenmesi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bull, G. and Kajder, S. (2005). Digital storytelling in the language arts classroom. Learning & Leading with Technology, 32(4), 46-49.
  • Ciğerci, F. M. (2015). İlkokul dördüncü sınıf Türkçe dersinde dinleme becerilerinin geliştirilmesinde dijital hikâyelerin kullanılması. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • Collen, L. (2007). The digital and traditional storytimes research project: Using digitized books for preschool group storytimes. World Libraries, 17(1).
  • Connor, C. M., Morrison, F. J. and Slominski, L. (2006). Preschool instruction and children's emergent literacy growth. Journal of Educational Psychology, 98(4), 665.
  • Flewitt, R. (2006). Using video to investigate preschool classroom interaction: Education research assumptions and methodological practices. Visual Communication, 5(1), 25-50.
  • Güven, N. ve Bal, S. (2000). Dil gelişimi ve eğitimi. 0-6 yaş dönemindeki çocuklar için destekleyici etkinlikler. (1. Baskı). İstanbul: Epsilon.
  • İnan, H. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde okul öncesi eğitimin yeniden yapılandırılması. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 49(1), 831-849.
  • İşler, A. Ş. (2002). Günümüzde görsel okuryazarlık ve görsel okuryazarlık eğitimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 153-161.
  • Karakaş, R. (2012). The use of cartoons for developing the skills of understanding and analyzing of children in preschool period. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 3026-3030.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. (10. baskı). Ankara: Nobel.
  • Kędra, J. (2018). What does it mean to be visually literate? Examination of visual literacy definitions in a context of higher education. Journal of Visual Literacy, 37(2), 67-84.
  • Kirkorian, H. L. (2018). When and how do interactive digital media help children connect what they see on and off the screen?. Child Development Perspectives, 12(3), 210-214.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Çocuk gelişimi ve eğitimi: Sosyal gelişim. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Öcel, N. (2012). Tv çocuk programlarında biçim, içerik, işlev ve 5-14 yaşın program seçimi üzerine. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 0(11).
  • Özkubat, S. (2015). Görsel farkındalık eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının görsel okuryazarlıklarına etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation (No. 4). Sage.
  • Peters, K. M. and Blumberg, F. C. (2002). Cartoon violence: Is it as detrimental to preschoolers as we think?. Early Childhood Education Journal, 29(3), 143-148.
  • Pezdek, K. and Stevens, E. (1984). Children's memory for auditory and visual information on television. Developmental Psychology, 20(2), 212.
  • Sarıkaya, B. (2017). Türkçe öğretiminde görsel okuma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 779-796.
  • Sayan, H. (2016). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(13), 67-83.
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve edebiyat. (1. Baskı). Ankara: Kök.
  • Sharon, T. and John, N. A. (2019). Imagining an ideal podcast listener. Popular Communication, 17(4), 333-347.
  • Stokes, S. (2002). Visual literacy in teaching and learning: A literature perspective. Electronic Journal for the integration of Technology in Education, 1(1), 10-19.
  • Şenyurt, Ö. (2015). Türk eğitim sisteminde bilgi hizmetleri projeleri. http://www.openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11655/11763/0-%C5%9Eenyurt-221-234.pdf?sequence=1 Erişim Tarihi: 20.03.2021.
  • Türe Köse, H. B. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarında dijital hikâye anlatımının dinleme becerisine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • Tüzel, A. G. M. S. (2010). Görsel okuryazarlık. Türklük Bilimi Araştırmaları, 0 (27), 691 -705.
  • Varol, İ., Ala, S. ve Eti, M. (2020). Okul öncesi eğitimde Türkçe etkinliklerinde kullanılan hikâye anlatım tekniklerinin çocukların dikkat süresi üzerine etkisi. Temel Eğitim, 2(5), 26-39.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nagihan Alpay 0000-0002-8798-5986

Muhammet Recep Okur 0000-0003-2639-4987

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Alpay, N., & Okur, M. R. (2021). Okul öncesi dönemdeki 5-6 yaş çocuklarının görsel okuryazarlık durumlarının ve dijital öğrenme içeriklerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 1-34. https://doi.org/10.51948/auad.951885