Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzede Eğitim Etkinliklerinin Öğrencilerin Yazma Becerilerine Etkisi

Yıl 2018, , 19 - 44, 01.12.2018
https://doi.org/10.30964/auebfd.408943

Öz

Bu çalışmanın amacı, müze eğitimi etkinliklerinin 8. sınıf
öğrencilerinin yazılı anlatım becerisi erişi düzeylerine etkisi olup
olmadığının araştırılmasıdır. Araştırma deneme modelinde hazırlanmıştır. Türkçe
öğretiminde müzede eğitim etkinliklerinin öğrencilerin yazılı anlatım
becerisine ilişkin bilgi düzeyinde bir gelişme sağlamadığı; buna karşın
uygulama ve toplam erişiler bağlamında geleneksel uygulamalara göre daha etkili
olduğu saptanmıştır. Çalışmanın sonucunda; müzede eğitim etkinliklerinin birlikte
yürütüldüğü öğrencilerin yazılı anlatım (kompozisyon) yazma becerilerinin de
olumlu yönde geliştiği belirlenmiştir. Yazılı anlatım becerisinin
geliştirilmesinde kalıp uygulamalar yerine çağdaş yaklaşımlar yeğlenerek
öğrenme ortamları çeşitlendirilmelidir. 

Kaynakça

  • Aslan, C. (2016). Özerk Benlikli Birey Yetiştirme Sürecinde Çağdaş Dil ve Edebiyat Öğretimi Ortamlarının (Türkçe/Türk Dili ve Edebiyatı) Önemi. İlköğretim Online. 15(3), 723-741.
  • Binbaşıoğlu, C. (2000). Okulda Ders Dışı Etkinlikler. İstanbul: MEB Öğretmen Kitapları Dizisi, Milli Eğitim Basımevi.
  • Cook,B. Reynolds, R., Speight, C. (2010). Looking to Learn, Learning to See: Museums and Design Education. Aldershot: Ashgate
  • Cox-Petersen,A.M., Melber, L.M. (1999). Creating a Classroom Museum. Science Scope. 20, 38-41.
  • Çakır-İlhan, A., Artar, M., Okvuran, A., Karadeniz, C. (2012). Müze Eğitimi Etkinlik Seti. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Dilidüzgün, S. (2004). Okuma Öğretimi Hedefleri Bağlamında Türkçe Ders Kitaplarındaki Çocuk Edebiyatı Ürünleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi. 2, 43-55.
  • Erbilen, M. (2014). “Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatımda Planlama Becerilerinin Değerlendirilmesi” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Ünivesitesi, Hatay.
  • Eshach, H.(2007). Bridging in-School and out-of-School Learning: Formal, Nonformal, And İnformal Education. Journal of Science Education and Technology. 16 (2), 171-190.
  • Fidan, N. (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Guthrie, J.T., Wigfield, A., VonSecker C. (2000). Effects of Integrated Instruction on Motivation and Strategy Use in Reading. Journal of Educational Psychology. 92(2), 331-341.
  • Harvey, S. (2002). Nonfiction Inquiry: Using Real Reading and Writing to Explore the World. Language Art. 80(1), 12-22.
  • Hasırcı, S. (2015). “Türkçe Öğretiminde Çok Uyaranlı Eğitim Ortamlarının Yapılandırılmasına Dönük Bir Model Önerisi” Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Hayes, J.R. (2011). Kinds of Kowledge- Telling: Modelling Early Writing Development. Journal of Writing Research. 3(2), 73-92.
  • Hayes, J.R. (2006). New Directions in Writing Theory. C. A. MacArthur, S. Graham, and J. Fitzgerald (Ed.). Handbook of Writing Research. Guilford Publications.
  • Hein, G.E. (2004). John Dewey and Museum Education. Curator. 47(4).
  • Hofstein, A., Rosenfeld, S. (1996). Bridging the Gap Between Formal and Informal Science Learning. Studies in Science Education. 28, 87–112.
  • Hull, G., Shultz, K. (2001). Literacy and Learning Out of School: A Review of Theory and Research. Review of Educational Research. 71 (4), 575–611.
  • Karakaş Özür, N. (2010). “Sosyal Bilgiler Dersinde Sınıf Dışı Etkinliklerin Öğrenci Başarısına Etkisi” Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kavcar, C, Oğuzkan, F., Hasırcı, S. (2016). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kavcar, C. Sever, S., Oğuzkan, F. (2005). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Koutsoftas, A.D. (2010). “A Structural Equation Model of the Writing Process in Typically Developing Sixth Grade Children” Yayımlanmamış doktora tezi, Arizona State University, Tempe.
  • Köse, E. (2003) “İlköğretim Düzeyinde Ders Dışı Etkinliklerin Akademik Başarıya ve Okul Kültürünü Algılamaya Etkisi” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Kuruoğlu-Maccario N. (2002). Müzelerin Eğitim Ortamı Olarak Kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15(1).
  • Maltepe, S. (2006). Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Uygulamaları İçin Bir Seçenek: Yaratıcı yazma Yaklaşımları. Dil Dergisi. 132, 56-66.
  • Martin, L. M. W. (2004). An emerging Research Framework for Studying Informal Learning and Schools. Science Education. 88.
  • MEB (2006). Türkçe Dersi Öğretim Programı. Ankara. [çevirimiçi]http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/dokuman_pdf/ogret men_kitap.pdf
  • Melber L.M. (2008). Informal Learning and Field Trips: Engaging Students in Standards- Based Experiences Across the K-5 Curriculum. Corwin Press.
  • Novick, R. (1999). Supporting Early Literacy Development: Doing Things with Words in the Real World. Childhood Education. 76 (2), 70-75.
  • Öz, F. (2011). Uygulamalı Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayınları.
  • Rennie, L. J., Johnston, D. J. (2004). The Nature of Learning and Its Implications for Research on Learning from Museums. Science Education. 88.
  • Sever, S., Kaya, Z., Aslan, C. (2011). Etkinliklerle Türkçe öğretimi. İzmir: Tudem Yayıncılık.
  • Sever, S. (2011). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sever, S. (2008b). Eğitimde ve Bilimde Türkçe. Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşunun 100’üncü Yılında Eğitim Kurultayı. İnönü Üniversitesi.
  • Sönmez, V., Alacapınar, F. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şimşek, Ş. (2015). “Yazılı Anlatım Etkinlikleriyle İlgili Öğretmen-Öğrenci Algılarının Karşılaştırılması” Yayımlanmamış doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Uzuner, F.G. (2014). “Okuduğunu Anlama ve Yazma Becerisinin Aksiyon Araştırması Aracılığı ile Geliştirilmesi” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ülper, H. (2008). “Bilişsel süreç modeline göre hazırlanan yazma öğretimi programının öğrenci başarısına etkisi” Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Turhan, H. (2016). “Çok Uyaranlı Eğitim Ortamlarının Öğrencilerin Okuduğunu Anlama ve Yazılı Anlatım Becerilerine Etkisi” Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, K., Filiz, N., & Yılmaz, A. (2013). Learning Social Studies via Objects in Museums: Investigation into Turkish Elementary School Students’ Lived Experiences. British Educational Research Journal. 39(6), 979–1001.
  • Zorbaz, K.Z. (2010). “İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Yazma Kaygı ve Tutukluğunun Yazılı Anlatım Becerileriyle İlişkisi” Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.

The Effect of Learning in Museum Activities Upon The Writing Skills of Students

Yıl 2018, , 19 - 44, 01.12.2018
https://doi.org/10.30964/auebfd.408943

Öz

The purpose of this study was to determine the effect of learning in
museum activities upon the writing skills of 8th grade students. An
experimental design was followed for this study. No significant reduction was
found in the knowledge levels of the experimental group compared with the
control group, while on the other hand there was a significant difference
between the experimental and control groups with regards to application levels
and total scores. As a result of this research improvement in writing skills
was found after learning in museum activities for students. The findings of
this study suggest that modern approaches should be preferred to traditional methods
of improving writing skills through ‘out of school learning environments’.

Kaynakça

  • Aslan, C. (2016). Özerk Benlikli Birey Yetiştirme Sürecinde Çağdaş Dil ve Edebiyat Öğretimi Ortamlarının (Türkçe/Türk Dili ve Edebiyatı) Önemi. İlköğretim Online. 15(3), 723-741.
  • Binbaşıoğlu, C. (2000). Okulda Ders Dışı Etkinlikler. İstanbul: MEB Öğretmen Kitapları Dizisi, Milli Eğitim Basımevi.
  • Cook,B. Reynolds, R., Speight, C. (2010). Looking to Learn, Learning to See: Museums and Design Education. Aldershot: Ashgate
  • Cox-Petersen,A.M., Melber, L.M. (1999). Creating a Classroom Museum. Science Scope. 20, 38-41.
  • Çakır-İlhan, A., Artar, M., Okvuran, A., Karadeniz, C. (2012). Müze Eğitimi Etkinlik Seti. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Dilidüzgün, S. (2004). Okuma Öğretimi Hedefleri Bağlamında Türkçe Ders Kitaplarındaki Çocuk Edebiyatı Ürünleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi. 2, 43-55.
  • Erbilen, M. (2014). “Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatımda Planlama Becerilerinin Değerlendirilmesi” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Ünivesitesi, Hatay.
  • Eshach, H.(2007). Bridging in-School and out-of-School Learning: Formal, Nonformal, And İnformal Education. Journal of Science Education and Technology. 16 (2), 171-190.
  • Fidan, N. (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Guthrie, J.T., Wigfield, A., VonSecker C. (2000). Effects of Integrated Instruction on Motivation and Strategy Use in Reading. Journal of Educational Psychology. 92(2), 331-341.
  • Harvey, S. (2002). Nonfiction Inquiry: Using Real Reading and Writing to Explore the World. Language Art. 80(1), 12-22.
  • Hasırcı, S. (2015). “Türkçe Öğretiminde Çok Uyaranlı Eğitim Ortamlarının Yapılandırılmasına Dönük Bir Model Önerisi” Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Hayes, J.R. (2011). Kinds of Kowledge- Telling: Modelling Early Writing Development. Journal of Writing Research. 3(2), 73-92.
  • Hayes, J.R. (2006). New Directions in Writing Theory. C. A. MacArthur, S. Graham, and J. Fitzgerald (Ed.). Handbook of Writing Research. Guilford Publications.
  • Hein, G.E. (2004). John Dewey and Museum Education. Curator. 47(4).
  • Hofstein, A., Rosenfeld, S. (1996). Bridging the Gap Between Formal and Informal Science Learning. Studies in Science Education. 28, 87–112.
  • Hull, G., Shultz, K. (2001). Literacy and Learning Out of School: A Review of Theory and Research. Review of Educational Research. 71 (4), 575–611.
  • Karakaş Özür, N. (2010). “Sosyal Bilgiler Dersinde Sınıf Dışı Etkinliklerin Öğrenci Başarısına Etkisi” Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kavcar, C, Oğuzkan, F., Hasırcı, S. (2016). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kavcar, C. Sever, S., Oğuzkan, F. (2005). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Koutsoftas, A.D. (2010). “A Structural Equation Model of the Writing Process in Typically Developing Sixth Grade Children” Yayımlanmamış doktora tezi, Arizona State University, Tempe.
  • Köse, E. (2003) “İlköğretim Düzeyinde Ders Dışı Etkinliklerin Akademik Başarıya ve Okul Kültürünü Algılamaya Etkisi” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Kuruoğlu-Maccario N. (2002). Müzelerin Eğitim Ortamı Olarak Kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15(1).
  • Maltepe, S. (2006). Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Uygulamaları İçin Bir Seçenek: Yaratıcı yazma Yaklaşımları. Dil Dergisi. 132, 56-66.
  • Martin, L. M. W. (2004). An emerging Research Framework for Studying Informal Learning and Schools. Science Education. 88.
  • MEB (2006). Türkçe Dersi Öğretim Programı. Ankara. [çevirimiçi]http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/dokuman_pdf/ogret men_kitap.pdf
  • Melber L.M. (2008). Informal Learning and Field Trips: Engaging Students in Standards- Based Experiences Across the K-5 Curriculum. Corwin Press.
  • Novick, R. (1999). Supporting Early Literacy Development: Doing Things with Words in the Real World. Childhood Education. 76 (2), 70-75.
  • Öz, F. (2011). Uygulamalı Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayınları.
  • Rennie, L. J., Johnston, D. J. (2004). The Nature of Learning and Its Implications for Research on Learning from Museums. Science Education. 88.
  • Sever, S., Kaya, Z., Aslan, C. (2011). Etkinliklerle Türkçe öğretimi. İzmir: Tudem Yayıncılık.
  • Sever, S. (2011). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sever, S. (2008b). Eğitimde ve Bilimde Türkçe. Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşunun 100’üncü Yılında Eğitim Kurultayı. İnönü Üniversitesi.
  • Sönmez, V., Alacapınar, F. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şimşek, Ş. (2015). “Yazılı Anlatım Etkinlikleriyle İlgili Öğretmen-Öğrenci Algılarının Karşılaştırılması” Yayımlanmamış doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Uzuner, F.G. (2014). “Okuduğunu Anlama ve Yazma Becerisinin Aksiyon Araştırması Aracılığı ile Geliştirilmesi” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ülper, H. (2008). “Bilişsel süreç modeline göre hazırlanan yazma öğretimi programının öğrenci başarısına etkisi” Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Turhan, H. (2016). “Çok Uyaranlı Eğitim Ortamlarının Öğrencilerin Okuduğunu Anlama ve Yazılı Anlatım Becerilerine Etkisi” Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, K., Filiz, N., & Yılmaz, A. (2013). Learning Social Studies via Objects in Museums: Investigation into Turkish Elementary School Students’ Lived Experiences. British Educational Research Journal. 39(6), 979–1001.
  • Zorbaz, K.Z. (2010). “İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Yazma Kaygı ve Tutukluğunun Yazılı Anlatım Becerileriyle İlişkisi” Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Burcu Çıldır 0000-0003-4692-9141

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Çıldır, B. (2018). Müzede Eğitim Etkinliklerinin Öğrencilerin Yazma Becerilerine Etkisi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(3), 19-44. https://doi.org/10.30964/auebfd.408943
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (AÜEBFD), Ankara Üniversitesi Yayınevi'nin kurumsal dergisidir. 

Creative Commons License AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.

AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.