Felsefe, soruları ve bu sorulara verdiği cevaplarla kendi
içinde bir birlik ve tutarlılık değil, aksine çokluk ve tutarsızlık
gösterir. Gündelik hayatta doğrudan bir karşılığı olmadığı gibi, kimi
filozofların deyişlerine bakacak olursak, gündelik hayatın bittiği yerde
başlayan, gündelik olmayanı araştıran, şeylerin özüne ve esasına
ulaşmayı amaçlayan bir etkinlik durumundadır. Bu makalede sorulan
temel sorular şunlardır: Düzenli bilgiden yoksun, soruları bile
çözümsüz olan bir “etkinliğin”, bir “bilgelik sevgisinin” öğretimi
yapılabilir mi? Felsefe bir bilim midir ki eğitimi yapılabilsin? Bir
meslek midir ki öğretimi olsun? Felsefe eğitimi, bir eğitim biçimi
olarak, kişide hangi davranış değişikliklerini amaçlar? Dahası,
felsefenin soruları mı öğretilmeli, yoksa cevapları mı? Eğer cevapları
öğretilecekse, kimin, hangi filozofun cevapları öğretilmeli? Bu ve
benzeri sorulardan hareket eden bu makale, felsefe eğitiminin temel
sorunları üzerinden giderek bu eğitim biçiminin olanağını, bir “bilim”
ve “meslek öğretimi” olarak yapılmasında değil, kişide felsefi merakı
uyandırmasında, felsefeyi varoluşla ilişkilendirmesinde, bu şekilde
felsefi yaşantıyı başlatmasında ve geliştirmesinde bulur. Bu eğitim
sürecini de, felsefi metinlerle iletişime geçme, onları okuma, anlama,
yorumlama ve ifade etme açısından hermeneutik bir süreç olarak
görür; felsefe öğrenimini “felsefe yapmanın öğrenilmesi”, felsefe
öğretimini de “felsefe yapmanın öğretilmesi” olarak öne çıkarır.
Böylece, felsefe eğitimi, felsefeyi bireyde “anlamı” ve “karşılığı olan”
bir etkinlik haline getirir. Bu eğitim ve öğretim yaşantısı, makale
içinde, “felsefenin kişide karşılığını kurma süreci” olarak adlandırılır. Bu anlamda felsefe eğitimi, belli zaman ve mekanla sınırlı resmi bir
öğretim süreci olmanın dışına taşar, kişide anlamı ve karşılığı olan
içtenlikli bir yaşantı haline gelir
Felsefe felsefe eğitimi felsefenin karşılığı felsefe yapma meslek eğitimi yaşantı hermeneutik.
Philosophy, with its quests, and responses given for these quests, reflects multiplicity and antinomial irrelevances rather than totality and relevance in itself. To draw on the premises of various philosophers, it has no direct correlative with the daily life, and it is hailed as an activity starting from the point which diverts from the daily life, and delving into the territories to explore the essence of the things. Fundamental questions to be asked in this manuscript can be articulated as thus: Can there be the teaching of an activity lacking organized knowledge and having no answers to its questions? Is it an occupation which can be operated through some educational criteria? As a form of education, what sorts of behavioural changes can philosophy education aim in a person? Furthermore, are the questions of philosophy or the answers to be instructed? If the answers are to be instructed, whose would these be? In this manuscript, it has been stated that there can be an ample ground for philosophy education through the contribution of such an education to build up an adequate correspondence with philosophy in the life of an individual, thereby constituting a philosophical life. This process has been called as a hermeneutical process in the manuscript
Diğer ID | JA79HP92DB |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 |
AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.
AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.