Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Disiplinlerarası Yaklaşıma İlişkin Ortaöğretim Öğretmenlerinin Görüşleri ve Ders Uygulamaları

Yıl 2019, , 301 - 330, 01.08.2019
https://doi.org/10.30964/auebfd.446969

Öz

Bu araştırmanın amacı, disiplinlerarası öğretim yaklaşımı bağlamında, matematik dersi temelinde, ortaöğretim matematik, fizik, kimya ve biyoloji öğretmenlerinin görüşlerini ve dersteki uygulamalarını ortaya koymaktır. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması, verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmaya Marmara Bölgesindeki çeşitli Anadolu Liselerinde görev yapan 70 öğretmen katılmıştır. Veri toplama aracı araştırmacılar tarafından geliştirilmiş açık uçlu sorulardan oluşmaktadır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin disiplinlerarası öğretim hakkında kavramsal düzeyde bilgi sahibi oldukları ve disiplinlerarası öğretimi öğrencilerin akademik başarısını arttırmada ve olumlu tutum geliştirmede etkili buldukları ortaya çıkmıştır. Öğretmenler matematik konularından en çok oran-orantı konusunun tüm fen dersleriyle, türev konusunun fizik, logaritma konusunun kimya ve olasılık konusunun da biyoloji dersleriyle ilişkili olduğunu düşünmektedirler. Disiplinlerarası öğretime ilişkin bu olumlu görüşlerine karşın öğretmenlerin büyük bir bölümünün sınıf içinde zaman azlığı ve programın yoğun olması gibi nedenlerle disiplinlerarası uygulamalara yer veremedikleri görülmektedir. Uygulama yaptıklarını belirten öğretmenlerin de büyük bir bölümünün, disiplinlerarası yaklaşıma dönük olumlu tutuma sahip olmalarına karşın, disiplinlerarası bir ders anlatımını planlayamadıkları görülmektedir.

Kaynakça

  • Aladağ, E., Şahinkaya, N. (2013). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeni adaylarının sosyal bilgiler ve matematik derslerinin ilişkilendirilmesine yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1): 157-176.
  • Aslan, S , Karakuş, M . (2016). İlkokulda Disiplinlerarası Öğretime Yönelik Mevcut Durumun İncelenmesi. İlköğretim Online, 15 (4), 1325-1344, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 09 Nisan 2017 tarihinde indirilmiştir.
  • Aydın, G. ve Balım, A.G. (2005). Yapılandırmacı Yaklaşıma göre Modellendirilmiş Disiplinler Arası Uygulama: Enerji Konularının Öğretimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2, 145-166
  • Bingölbali, E. ve Coşkun, M. (2016). İlişkilendirme becerisinin matematik öğretiminde kullanımının geliştirilmesi için kavramsal çerçeve önerisi. Eğitim ve Bilim, 41(183), 233-249.
  • Bolat, M., Turna, Ö. ve Keskin, S. (2012). “Disiplinler arası yaklaşım: Müzik, fizik, matematik örneği”. Onuncu. Ulusal Fen bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde bildiri olarak sunulmuştur. 27-30 Haziran 2012, Niğde.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş. ve Demirel F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (8.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chrysostomou, S. (2004). Interdisciplinary approaches in the new curriculum in Greece: a focus on music education, Arts Education Policy Review, 105(5), 23-29.
  • Coşkun, M. (2013). “Matematik derslerinde ilişkilendirmeye ne ölçüde yer verilmektedir?: Sınıf içi uygulamalardan örnekler”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gür, T.M. (2003). Araştırma ve eğitiminde disiplinler arasılık. . N. Babüroğlu (Ed). Eğitimin geleceği; üniversitelerin ve eğitimin değişen paradigması (ss.182-203) İstanbul: Sabancı Üniversitesi Yayınları.
  • Jacobs, H.H. (1989). Interdisciplinary Curriculum: Design and Implementation. Alexandria: Assocation for Supervision and Curriculum Development. Retrieved on 12-April-2017, at URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED316506.pdf
  • MEB. (2009). İlköğretim matematik dersi 6- 8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara:MEB.
  • MEB. (2013). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB.
  • MEB. (2017). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB.
  • Michelsen, C. (2005). “Expanding te Domain- Variables and Functions in an Interdisciplinary Context between Mathematics and Pyhsics”. In Beckmann, A., Michelsen, C., & Sriraman, B (Eds.). Proceedings of the 1st International Symposium of Mathematics and its Connections to the Arts and Sciences. The University of Education, Schwäbisch Gmünd, Germany, pp.201-214.
  • NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, Va. NCTM
  • Özçelik, C. (2015). “Disiplinler arası öğretim yaklaşımına dayalı hazırlanan öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin geometrik cisimlerin hacimleri konusundaki akademik başarılarına ve problem çözme becerilerine etkisi”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tchoshanov, M. A. (2011). Relationship between teacher knowledge of concepts and connections, teaching practice, and student achievement in middle grades mathematics. Educational Studies in Mathematics, 76 (2), 141-164.
  • Turna, Ö ve Bolat, M. (2015). Eğitimde Disiplinlerarası Yaklaşımın Kullanıldığı Tezlerin Analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 35-55
  • Yalçın, M. (2013). Biyoloji dersinde disiplinler arası çalışmaların öğrenme üzerine etkilerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 117-122.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinler arası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.

Secondary School Teachers’ Opinions and Course Practices on Interdisciplinary Teaching Approach

Yıl 2019, , 301 - 330, 01.08.2019
https://doi.org/10.30964/auebfd.446969

Öz

The purpose of this study is to demonstrate the
views of secondary school mathematics, physics, chemistry and biology teachers
on the basis of mathematics education and their classroom practices on the
interdisciplinary teaching approach. Content analysis, of qualitative research
methods, was used in the study. 70 teachers from various provinces in Turkey.
The data collection tool consists of an open-ended questionnaire developed by
the researchers. As a result of the study, it was found out that teachers have
knowledge about interdisciplinary teaching at the conceptual level, and they
think that interdisciplinary teaching was effective in developing students'
academic success and positive attitudes. Teachers think that the most related
topic in mathematics with all science subjects is rates-ratio, derivative is
related to physics, logarithm is related to chemistry, and probability is
related to biology. Despite these positive views on interdisciplinary teaching,
most teachers are unable to perform interdisciplinary practices due to the lack
of time / intensity in the curriculum. The fact that the teachers cannot
organize an interdisciplinary lesson can be explained by their lack of
knowledge and the difficulties in implementation despite the positive attitude
they hold about interdisciplinary instruction.

Kaynakça

  • Aladağ, E., Şahinkaya, N. (2013). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeni adaylarının sosyal bilgiler ve matematik derslerinin ilişkilendirilmesine yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1): 157-176.
  • Aslan, S , Karakuş, M . (2016). İlkokulda Disiplinlerarası Öğretime Yönelik Mevcut Durumun İncelenmesi. İlköğretim Online, 15 (4), 1325-1344, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 09 Nisan 2017 tarihinde indirilmiştir.
  • Aydın, G. ve Balım, A.G. (2005). Yapılandırmacı Yaklaşıma göre Modellendirilmiş Disiplinler Arası Uygulama: Enerji Konularının Öğretimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2, 145-166
  • Bingölbali, E. ve Coşkun, M. (2016). İlişkilendirme becerisinin matematik öğretiminde kullanımının geliştirilmesi için kavramsal çerçeve önerisi. Eğitim ve Bilim, 41(183), 233-249.
  • Bolat, M., Turna, Ö. ve Keskin, S. (2012). “Disiplinler arası yaklaşım: Müzik, fizik, matematik örneği”. Onuncu. Ulusal Fen bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde bildiri olarak sunulmuştur. 27-30 Haziran 2012, Niğde.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş. ve Demirel F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (8.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chrysostomou, S. (2004). Interdisciplinary approaches in the new curriculum in Greece: a focus on music education, Arts Education Policy Review, 105(5), 23-29.
  • Coşkun, M. (2013). “Matematik derslerinde ilişkilendirmeye ne ölçüde yer verilmektedir?: Sınıf içi uygulamalardan örnekler”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gür, T.M. (2003). Araştırma ve eğitiminde disiplinler arasılık. . N. Babüroğlu (Ed). Eğitimin geleceği; üniversitelerin ve eğitimin değişen paradigması (ss.182-203) İstanbul: Sabancı Üniversitesi Yayınları.
  • Jacobs, H.H. (1989). Interdisciplinary Curriculum: Design and Implementation. Alexandria: Assocation for Supervision and Curriculum Development. Retrieved on 12-April-2017, at URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED316506.pdf
  • MEB. (2009). İlköğretim matematik dersi 6- 8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara:MEB.
  • MEB. (2013). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB.
  • MEB. (2017). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB.
  • Michelsen, C. (2005). “Expanding te Domain- Variables and Functions in an Interdisciplinary Context between Mathematics and Pyhsics”. In Beckmann, A., Michelsen, C., & Sriraman, B (Eds.). Proceedings of the 1st International Symposium of Mathematics and its Connections to the Arts and Sciences. The University of Education, Schwäbisch Gmünd, Germany, pp.201-214.
  • NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, Va. NCTM
  • Özçelik, C. (2015). “Disiplinler arası öğretim yaklaşımına dayalı hazırlanan öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin geometrik cisimlerin hacimleri konusundaki akademik başarılarına ve problem çözme becerilerine etkisi”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tchoshanov, M. A. (2011). Relationship between teacher knowledge of concepts and connections, teaching practice, and student achievement in middle grades mathematics. Educational Studies in Mathematics, 76 (2), 141-164.
  • Turna, Ö ve Bolat, M. (2015). Eğitimde Disiplinlerarası Yaklaşımın Kullanıldığı Tezlerin Analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 35-55
  • Yalçın, M. (2013). Biyoloji dersinde disiplinler arası çalışmaların öğrenme üzerine etkilerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 117-122.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinler arası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Belgin Özaydınlı 0000-0002-2134-8087

Cihan Kılıç Bu kişi benim 0000-0003-4618-8857

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Özaydınlı, B., & Kılıç, C. (2019). Disiplinlerarası Yaklaşıma İlişkin Ortaöğretim Öğretmenlerinin Görüşleri ve Ders Uygulamaları. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 52(2), 301-330. https://doi.org/10.30964/auebfd.446969
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (AÜEBFD), Ankara Üniversitesi Yayınevi'nin kurumsal dergisidir. 

Creative Commons License AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.

AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.