The training of people has been a matter of importance throughout
the history. There are many opinions about what to teach and how to teach
people. According to different approaches, the method is also different as well
as the purpose of education. Determining what human nature is the element that
determines the purpose of education. It is noteworthy that opinions about human
nature are effective in determining the purpose and method of education.
Therefore, the concept of "human nature" has an important role in
this research. In this study, it was aimed to examine the effects of education
on human nature according to the educational philosophical views of John Dewey
and İsmail Tonguç who influenced many people with their thoughts and actions
from their time until now. In the present study, the thoughts of John Dewey and
İsmail Tonguç on human nature were discussed in terms of education. Also, human
nature and educational perspectives have been put forth and studied
comparatively. These thinkers tried to reach similar aims despite their
differences. It is noteworthy that they adopted a philosophy of education
according to the needs of their time and they tried to demonstrate their
thoughts through education. It is seen that these philosophers prioritize the
human nature and emphasize the consideration of human nature in determining the
aims and methods of education. Dewey and Tonguç who adopted universal values,
expect individuals growing through education to adopting universal values and have
a conscience of social life.
John Dewey İsmail Hakkı Tonguç philosophy of education human nature progressive education
Eğitim, insanlık tarihi boyunca önemsenen bir
konu olmuştur. Bu tarihsel süreçte, insanlara ne öğretileceği ve nasıl
öğretileceği ile ilgili birçok görüş ortaya çıkmıştır. Bu görüşlerin ortaya
çıkmasında insan doğasına ilişkin temellendirmeler görülmektedir. İnsan
doğasının ne olduğunun belirlenmesi eğitimin amacını da belirleyecek olan
öğedir. Dolayısıyla bu araştırmada insan doğası kavramı önemli bir yer
tutmuştur. Çalışmanın odağında, yaşadıkları dönemde düşünce ve uygulamaları ile
eğitim bilimleri alanyazınında önemli etkileri görülen John Dewey ve İsmail
Hakkı Tonguç’un insan doğasına ilişkin görüşlerinin eğitim üzerindeki
yansımalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Dewey ve Tonguç’un insan doğasına ve
eğitime ilişkin görüşleri ortaya konularak karşılaştırmalı olarak
incelenmiştir. Doküman incelemesi modeli ile yürütülen bu araştırmada Dewey ve
Tonguç’un eserleri ve onlar ile ilgili yazılmış eserlerden yararlanılmıştır.
Yaşadıkları dönemin gereksinimlerine uygun bir eğitim felsefesi benimsedikleri
ve düşüncelerini eğitim aracılığıyla gerçekleştirmeye çalıştıkları dikkat
çekmektedir. Bu bağlamda, düşünürlerin öncelikle insan doğasının belirlenmesine
önem verdikleri düşünülmektedir. Bunun nedeni, eğitimin amaçları ile
yöntemlerinin belirlenmesinde insan doğası tanımlamalarından yararlanmaları
olarak görülmüştür. Evrensel değerleri benimseyen Dewey ve Tonguç, eğitim
aracılığıyla yetişecek bireylerin de bu değerleri benimsemelerini ve ortak
paydada yaşama bilincine sahip olmalarını beklemektedir. Dewey ile aynı
evrensel değerlere sahip olan Tonguç, evrensel değerler ile birlikte insanı
sosyo-kültürel bağlamda yakın çevresi ile düşünerek Köy Okulları gibi
ilerlemeci eğitim felsefesini benimsemiş bir uygulamayı yaşama geçirmiş ve
günümüze değin tartışılagelen örnek bir uygulama sunmuştur.
John Dewey İsmail Hakkı Tonguç eğitim felsefesi insan doğası ilerlemeci eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.
AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.