Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Relationship of Human Nature with Education According to The Ideas of John Dewey and İsmail Hakkı Tonguç

Yıl 2019, Cilt: 52 Sayı: 3, 967 - 987, 01.12.2019
https://doi.org/10.30964/auebfd.538572

Öz

The training of people has been a matter of importance throughout
the history. There are many opinions about what to teach and how to teach
people. According to different approaches, the method is also different as well
as the purpose of education. Determining what human nature is the element that
determines the purpose of education. It is noteworthy that opinions about human
nature are effective in determining the purpose and method of education.
Therefore, the concept of "human nature" has an important role in
this research. In this study, it was aimed to examine the effects of education
on human nature according to the educational philosophical views of John Dewey
and İsmail Tonguç who influenced many people with their thoughts and actions
from their time until now. In the present study, the thoughts of John Dewey and
İsmail Tonguç on human nature were discussed in terms of education. Also, human
nature and educational perspectives have been put forth and studied
comparatively. These thinkers tried to reach similar aims despite their
differences. It is noteworthy that they adopted a philosophy of education
according to the needs of their time and they tried to demonstrate their
thoughts through education. It is seen that these philosophers prioritize the
human nature and emphasize the consideration of human nature in determining the
aims and methods of education. Dewey and Tonguç who adopted universal values,
expect individuals growing through education to adopting universal values and have
a conscience of social life.

Kaynakça

  • Arslanoğlu, İ. (2012). Eğitim Felsefesi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Aysal, N. (2005). Anadolu da Aydınlanma Hareketinin Doğuşu: Köy Enstitüleri. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 9(35), 267-282.Burkaz, V. (2014). Platon ve Rousseau’da İnsan Doğası Bağlamında Eğitim. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 101-112.Demirci, F. (2008). İki Siyasal Eğitim Modeli: Sokrates ve Platon’un Eğitim ve İnsan Anlayışları (Sokratik ve Platonik Eğitim). ICANAS, 38, 103-125.Dewey, J. (1966). Tecrübe ve eğitim, Çev.: Fatma Başaran ve Fatma Varış. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.Dewey, J. (1987). Özgürlük ve Kültür, Çev.: Vedat Günyol. İstanbul: Remzi Kitabevi.Dewey, J. (1922). Human nature and conduct An Introduction to Social Psychlogy New York:Henry Holt and Company. Dewey, J. (2004). Demokrasi ve Eğitim, Çev.: Tufan Göbekçin. Ankara: Yeryüzü Yayınevi. Dewey, J. (2012). Okul ve Toplum, Çev.: Hüseyin Avni Başman. Ankara: Pegem Akademi.Erdem, M. (2017). Hazreti Âdem (İlk İnsan) Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları s(30)Field, R. (2017). John Dewey (1859 -1952). Internet Encyclopedia Of Philosophy, http://www.iep.utm.edu/dewey/, Erişim tarihi: 23.09.2017 İ. Beyaztaş, D, Kaptı, S.B, Senemoğlu N. (2013). Cumhuriyetten Günümüze İlkokul/ İlköğretim Programlarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(2), 319-344Kılıç, Y. (2004). “İnsan Doğası” Kavramı Üzerine Bir Çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Kirby, F. (2000). Türkiye’de Köy Enstitüleri. Ankara: Güldikeni Yayınları.Kocabaş, K. (2010). Tonguç’un Işığını Taşımak. K. Kocabaş (Ed.) Aramızdan Ayrılışının 50. Yıldönümünde İsmail Hakkı Tonguç ve Okul Öncesinden Yüksek Öğretime Eğitim Sorunları, Çözüm Önerileri Sempozyum bildirileri içinde (ss. 13-20). İzmir: Yeni Kuşak Köy Enstitüler Derneği Yayınları.Kocabaş, A. (2014). Türk Eğitim Sisteminin Felsefi Temelleri, Dewey Mustafa Necati ve İsmail Hakkı Tonguç. Toplum ve Demokrasi Dergisi, 2(3), 203-212.Kop, Y. (2004). Progressivism ve Progressivisme Eleştirel Bir Yaklaşım.Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 270-288.Sönmez, V. (2014). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık. Tonguç, İ. H. (1961). Kendi Yazılariyle Tonguç. Tonguç’a Kitap içinde (ss. 15-114). İstanbul: Ekin Basımevi.Tonguç, İ. H. (1974). İş ve Meslek Eğitimi. Ankara: Töb-Der Yayınları.Tonguç, İ. H. (1998). Eğitim Yoluyla Canlandırılacak Köy. Ankara: Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.Tonguç, İ. H. (2004). İlköğretim Kavramı. Ankara: Piramit Yayıncılık.Tonguç, İ. H. (2008). Köyde Eğitim. Ankara: Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.Tonguç, E. (2007). Bir Eğitim Devrimcisi İsmail Hakkı Tonguç (Yaşamı, Öğretisi, Eylemi). İzmir: Yeni Kuşak Köy Enstitüler Derneği Yayınları. Tonguç, E. (2010). Tonguç ve Eğitim Anlayışı. K. Kocabaş (Ed.) Aramızdan Ayrılışının 50. Yıldönümünde İsmail Hakkı Tonguç ve Okul Öncesinden Yüksek Öğretime Eğitim Sorunları, Çözüm Önerileri Sempozyum bildirileri içinde (ss. 13-20). İzmir: Yeni Kuşak Köy Enstitüler Derneği Yayınları.Tuncel, G. (2004). Öğretmenlerin Kendi Eğitim Felsefelerini İnşa Etmeleri Üzerine. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (10), 223-242.Türkoğlu, P. (2004). Tonguç ve Enstitüleri. İstanbul: Şefik Matbaası.

John Dewey ve İsmail Hakkı Tonguç’un Düşüncelerine Göre İnsan Doğasının Eğitimle İlişkilendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 52 Sayı: 3, 967 - 987, 01.12.2019
https://doi.org/10.30964/auebfd.538572

Öz

Eğitim, insanlık tarihi boyunca önemsenen bir
konu olmuştur. Bu tarihsel süreçte, insanlara ne öğretileceği ve nasıl
öğretileceği ile ilgili birçok görüş ortaya çıkmıştır. Bu görüşlerin ortaya
çıkmasında insan doğasına ilişkin temellendirmeler görülmektedir. İnsan
doğasının ne olduğunun belirlenmesi eğitimin amacını da belirleyecek olan
öğedir. Dolayısıyla bu araştırmada insan doğası kavramı önemli bir yer
tutmuştur. Çalışmanın odağında, yaşadıkları dönemde düşünce ve uygulamaları ile
eğitim bilimleri alanyazınında önemli etkileri görülen John Dewey ve İsmail
Hakkı Tonguç’un insan doğasına ilişkin görüşlerinin eğitim üzerindeki
yansımalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Dewey ve Tonguç’un insan doğasına ve
eğitime ilişkin görüşleri ortaya konularak karşılaştırmalı olarak
incelenmiştir. Doküman incelemesi modeli ile yürütülen bu araştırmada Dewey ve
Tonguç’un eserleri ve onlar ile ilgili yazılmış eserlerden yararlanılmıştır.
Yaşadıkları dönemin gereksinimlerine uygun bir eğitim felsefesi benimsedikleri
ve düşüncelerini eğitim aracılığıyla gerçekleştirmeye çalıştıkları dikkat
çekmektedir. Bu bağlamda, düşünürlerin öncelikle insan doğasının belirlenmesine
önem verdikleri düşünülmektedir. Bunun nedeni, eğitimin amaçları ile
yöntemlerinin belirlenmesinde insan doğası tanımlamalarından yararlanmaları
olarak görülmüştür. Evrensel değerleri benimseyen Dewey ve Tonguç, eğitim
aracılığıyla yetişecek bireylerin de bu değerleri benimsemelerini ve ortak
paydada yaşama bilincine sahip olmalarını beklemektedir. Dewey ile aynı
evrensel değerlere sahip olan Tonguç, evrensel değerler ile birlikte insanı
sosyo-kültürel bağlamda yakın çevresi ile düşünerek Köy Okulları gibi
ilerlemeci eğitim felsefesini benimsemiş bir uygulamayı yaşama geçirmiş ve
günümüze değin tartışılagelen örnek bir uygulama sunmuştur.

Kaynakça

  • Arslanoğlu, İ. (2012). Eğitim Felsefesi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Aysal, N. (2005). Anadolu da Aydınlanma Hareketinin Doğuşu: Köy Enstitüleri. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 9(35), 267-282.Burkaz, V. (2014). Platon ve Rousseau’da İnsan Doğası Bağlamında Eğitim. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 101-112.Demirci, F. (2008). İki Siyasal Eğitim Modeli: Sokrates ve Platon’un Eğitim ve İnsan Anlayışları (Sokratik ve Platonik Eğitim). ICANAS, 38, 103-125.Dewey, J. (1966). Tecrübe ve eğitim, Çev.: Fatma Başaran ve Fatma Varış. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.Dewey, J. (1987). Özgürlük ve Kültür, Çev.: Vedat Günyol. İstanbul: Remzi Kitabevi.Dewey, J. (1922). Human nature and conduct An Introduction to Social Psychlogy New York:Henry Holt and Company. Dewey, J. (2004). Demokrasi ve Eğitim, Çev.: Tufan Göbekçin. Ankara: Yeryüzü Yayınevi. Dewey, J. (2012). Okul ve Toplum, Çev.: Hüseyin Avni Başman. Ankara: Pegem Akademi.Erdem, M. (2017). Hazreti Âdem (İlk İnsan) Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları s(30)Field, R. (2017). John Dewey (1859 -1952). Internet Encyclopedia Of Philosophy, http://www.iep.utm.edu/dewey/, Erişim tarihi: 23.09.2017 İ. Beyaztaş, D, Kaptı, S.B, Senemoğlu N. (2013). Cumhuriyetten Günümüze İlkokul/ İlköğretim Programlarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(2), 319-344Kılıç, Y. (2004). “İnsan Doğası” Kavramı Üzerine Bir Çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Kirby, F. (2000). Türkiye’de Köy Enstitüleri. Ankara: Güldikeni Yayınları.Kocabaş, K. (2010). Tonguç’un Işığını Taşımak. K. Kocabaş (Ed.) Aramızdan Ayrılışının 50. Yıldönümünde İsmail Hakkı Tonguç ve Okul Öncesinden Yüksek Öğretime Eğitim Sorunları, Çözüm Önerileri Sempozyum bildirileri içinde (ss. 13-20). İzmir: Yeni Kuşak Köy Enstitüler Derneği Yayınları.Kocabaş, A. (2014). Türk Eğitim Sisteminin Felsefi Temelleri, Dewey Mustafa Necati ve İsmail Hakkı Tonguç. Toplum ve Demokrasi Dergisi, 2(3), 203-212.Kop, Y. (2004). Progressivism ve Progressivisme Eleştirel Bir Yaklaşım.Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 270-288.Sönmez, V. (2014). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık. Tonguç, İ. H. (1961). Kendi Yazılariyle Tonguç. Tonguç’a Kitap içinde (ss. 15-114). İstanbul: Ekin Basımevi.Tonguç, İ. H. (1974). İş ve Meslek Eğitimi. Ankara: Töb-Der Yayınları.Tonguç, İ. H. (1998). Eğitim Yoluyla Canlandırılacak Köy. Ankara: Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.Tonguç, İ. H. (2004). İlköğretim Kavramı. Ankara: Piramit Yayıncılık.Tonguç, İ. H. (2008). Köyde Eğitim. Ankara: Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.Tonguç, E. (2007). Bir Eğitim Devrimcisi İsmail Hakkı Tonguç (Yaşamı, Öğretisi, Eylemi). İzmir: Yeni Kuşak Köy Enstitüler Derneği Yayınları. Tonguç, E. (2010). Tonguç ve Eğitim Anlayışı. K. Kocabaş (Ed.) Aramızdan Ayrılışının 50. Yıldönümünde İsmail Hakkı Tonguç ve Okul Öncesinden Yüksek Öğretime Eğitim Sorunları, Çözüm Önerileri Sempozyum bildirileri içinde (ss. 13-20). İzmir: Yeni Kuşak Köy Enstitüler Derneği Yayınları.Tuncel, G. (2004). Öğretmenlerin Kendi Eğitim Felsefelerini İnşa Etmeleri Üzerine. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (10), 223-242.Türkoğlu, P. (2004). Tonguç ve Enstitüleri. İstanbul: Şefik Matbaası.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Funda Demirel 0000-0002-6956-7377

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 52 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demirel, F. (2019). John Dewey ve İsmail Hakkı Tonguç’un Düşüncelerine Göre İnsan Doğasının Eğitimle İlişkilendirilmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 52(3), 967-987. https://doi.org/10.30964/auebfd.538572
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (AÜEBFD), Ankara Üniversitesi Yayınevi'nin kurumsal dergisidir. 

Creative Commons License AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.

AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.