Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teacher Experiences Regarding the Teaching and Learning Process of the Secondary School Visual Arts Lesson

Yıl 2021, Cilt: 54 Sayı: 3, 833 - 861, 01.12.2021
https://doi.org/10.30964/auebfd.912337

Öz

Visual arts lesson, with its theoretical and applied structure, aims to offer level-appropriate content for students to ensure their personal, social and cultural development. Not only does it foster the interpretation of knowledge through the theoretical disciplines of art history, art criticism and aesthetics, but it also triggers the production of self-expression through art practice. In this way, it contributes to formulating awareness and consciousness towards the arts. In this research, I thoroughly examined the experiences of 13 visual arts teachers during teaching and learning process, art production and measurement and evaluation activities at secondary schools in Ankara and Bursa. I organized this study around the principles of the fundamental qualitative method and thus focused on the analysis and interpretation of teaching and learning process in class. I have collected the qualitative data via semi-structured interviews and observations. Then I thoroughly analyzed them with an aim to create research-related concepts by using the stages of the qualitative content analysis technique. As a result, I reached some findings on the use of discipline-based art education, development of design and self-expression, topic selection during art practice and its appropriateness to student level, and the implementation of assessment and evaluation activities. At the end of the study, I also made some recommendations for further improvements in the field of visual arts education. For instance, visual arts teachers should be supported in preparing interdisciplinary lesson plans and setting out to organize activities in accordance with the existing physical learning environment.

Kaynakça

  • Anderson, T., and Milbrandt, M. (1998). Authentic ınstruction in art: why and how to dump the school art style. University of Illinois Press, 24(1), 13-20. doi: ttps://www.jstor.org/stable/20715931
  • Aykut, A. (2012). Sanat eğitiminde estetik. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Christensen, L. B., Johnson, R., B. and, Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz [Research Methods Design and Analysis] (M. Sever, Çev.) A. Aypay (Ed.), Nitel ve Karma Yöntem Araştırmaları (ss. 401-434). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cömert, S. A. (2019). Görsel sanatlar öğretmenlerinin karşılaştıkları problemler ve çözüm önerileri. EKEV Akademi Dergisi, 23(78), 497–510. http://www.ekevakademi.org/Makaleler/365163437_27%20Sibel%20ADAR%20COMERT.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Çakmak, N. ve Türkcan, B. (2019). Değişmeyen algılar, değişmeyen sorunlar: öğrenci-öğretmen-veli bağlamında ilkokul görsel sanatlar dersi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 768–791. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c.2s.13m
  • Dewey, J. (1938/1998). Deneyim ve eğitim [Experience and education] (S. Akıllı, Çev.). Ankara: ODTÜ Yayıncılık. (2007).
  • Eisner, E. (2001). Should we create new aims for art education? Art Education, 54(5), 6-10. doi:10.2307/3193929
  • Fisher, R. (1999). Thinking skills to thinking schools: ways to develop children's thinking and learning. Early Child Development and Care, 153(1), 51-63. doi: 10.1080/0300443991530104
  • Freedman, K., and Stuhr, P. (2004). Curriculum change for the 21st century: visual culture in art education. In E. Eisner and M. D. Day (Eds.), Handbook of research and policy in art education (pp. 815-828) New York: Routledge.
  • Gözütok, F. D. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karip, E. (2016, 9 Haziran). Dördüncü sanayi devrimi ve eğitim. Tedmem. https://tedmem.org/vurus/dorduncu-sanayi-devrimi-egitim
  • Kırışoğlu, O. (2009). Sanat, kültür, yaratıcılık: görsel sanatlar ve kültür eğitimi-öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kırışoğlu, O. T. (2005). Sanatta eğitim görmek, öğrenmek, yaratmak. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Korkutal, P. (2010). Resim-iş eğitimi anabilim dallarında görsel belleğin gelişimine yönelik öğretim etkinlikleri ile görsel algı ilişkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir, Türkiye.
  • Mamur, N. (2004). Çok alanlı sanat eğitiminde ölçümleme ve değerlendirme yaklaşımları : Bolu ili örneği. İlköğretim Online, 3(2), 1–18. http://ilkogretim-online.org.tr adresinden edinilmiştir.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber [Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation] (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (2009).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Görsel sanatlar dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Görsel sanatlar dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1-8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Oğuz Namdar, A. ve Önder, V. (2019). Türkiye’de ilköğretimde görsel sanatlar ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 767–784. doi: 10.24106/kefdergi.2719
  • Özsoy, V. (2007). Görsel sanatlar eğitimi, resim-iş eğitiminin tarihsel ve düşünsel temelleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
  • Robinson, D., and Aronica, L. (2017). Yaratıcı öğrenciler çocukların geleceğini düşünenler için eğitimde yaratıcılık devrimi [Creative schools: the grassroots revolution that's transforming education] (D. Boyraz, Çev.). İstanbul: Sola Yayınları. (2015)
  • San, İ. (2010). Sanat eğitimi kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Sarı, N. H. (2011). İlköğretim görsel sanatlar dersi öğretim programının kuramsal yapı ve uygulanabilirlik açısından değerlendirmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Schunk, D. H. (2011). Yapılandırmacı teori (M. Y. Demir, Çev.) M. Şahin (Ed.), Öğrenme teorileri, eğitimsel bir bakışla [Learning theories: an educational perspective]. Ankara: Nobel Akademi. (1990).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S. (2017). Görsel sanatlar öğretmenlerinin motivasyon stratejilerine ilişkin beklentiler. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6(17), 439-473. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitimvetoplum/issue/ 35909/402846 adresinden edinilmiştir.

Ortaokul Görsel Sanatlar Dersinin Öğrenme-Öğretme Sürecine İlişkin Öğretmen Deneyimleri

Yıl 2021, Cilt: 54 Sayı: 3, 833 - 861, 01.12.2021
https://doi.org/10.30964/auebfd.912337

Öz

Görsel sanatlar dersi, kuramsal ve uygulamalı yapısıyla öğrencilerin kişisel, sosyal ve kültürel gelişimlerini sağlamak için düzeye uygun içerikler sunmayı amaçlamaktadır. Sanat tarihi, sanat eleştirisi, estetik disiplinleriyle bilginin yorumlanmasını; uygulama çalışmasıyla bireysel ifadenin üretilmesi gerçekleştirilir. Toplumda bilinçli sanat izleyicisi yetiştirilmesine katkı sağlamaktadır. Araştırmada, ortaokul görsel sanatlar dersinin öğrenme-öğretme süreci, uygulama çalışması ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmenlerin deneyimleri derinlemesine incelenmiştir. Araştırma, temel nitel araştırma desenine göre şekillendirilmiş, öğrenme-öğretme sürecinin çözümlenmesi ve yorumlanmasına odaklanılmıştır. Çalışma grubu Ankara ve Bursa ilinde çalışan 13 görsel sanatlar öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler gözlem ve görüşme aracılığıyla toplanmıştır. Gözlem ve görüşme verileri çözümlenmiş ve içerik analizi aşamaları kullanılarak araştırmaya yönelik kavramlara ulaşılmıştır. Görsel sanatlar öğretmenlerinin disiplin odaklı sanat eğitimi yaklaşımını kullanması, derste tasarım ve bireysel ifadenin geliştirilmesi, uygulama çalışmasında konu seçimi ve öğrenci düzeyine uygunluğu, ölçme ve değerlendirme sürecinin planlanması ve uygulanmasına yönelik bulgular ortaya çıkarılmıştır. Görsel sanatlar öğretmenlerinin etkili bir öğrenme ortamı sağlaması için ders sürecini öğrencilerin zekasına, ilgilerine ve duygularına hitap edebilecek içeriklerle tasarlaması hem farklı özellikte öğrencilere ulaşmasını hem de öğrencilerin çok yönlü gelişmesini sağlayabilir. Bu nedenle görsel sanatlar dersinin varolan fiziksel koşullara uygun olarak planlanması ve diğer disiplinlerle ilişki kurulması konusunda öğretmenlerin desteklenmesinin alanın gelişmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Anderson, T., and Milbrandt, M. (1998). Authentic ınstruction in art: why and how to dump the school art style. University of Illinois Press, 24(1), 13-20. doi: ttps://www.jstor.org/stable/20715931
  • Aykut, A. (2012). Sanat eğitiminde estetik. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Christensen, L. B., Johnson, R., B. and, Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz [Research Methods Design and Analysis] (M. Sever, Çev.) A. Aypay (Ed.), Nitel ve Karma Yöntem Araştırmaları (ss. 401-434). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cömert, S. A. (2019). Görsel sanatlar öğretmenlerinin karşılaştıkları problemler ve çözüm önerileri. EKEV Akademi Dergisi, 23(78), 497–510. http://www.ekevakademi.org/Makaleler/365163437_27%20Sibel%20ADAR%20COMERT.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Çakmak, N. ve Türkcan, B. (2019). Değişmeyen algılar, değişmeyen sorunlar: öğrenci-öğretmen-veli bağlamında ilkokul görsel sanatlar dersi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 768–791. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c.2s.13m
  • Dewey, J. (1938/1998). Deneyim ve eğitim [Experience and education] (S. Akıllı, Çev.). Ankara: ODTÜ Yayıncılık. (2007).
  • Eisner, E. (2001). Should we create new aims for art education? Art Education, 54(5), 6-10. doi:10.2307/3193929
  • Fisher, R. (1999). Thinking skills to thinking schools: ways to develop children's thinking and learning. Early Child Development and Care, 153(1), 51-63. doi: 10.1080/0300443991530104
  • Freedman, K., and Stuhr, P. (2004). Curriculum change for the 21st century: visual culture in art education. In E. Eisner and M. D. Day (Eds.), Handbook of research and policy in art education (pp. 815-828) New York: Routledge.
  • Gözütok, F. D. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karip, E. (2016, 9 Haziran). Dördüncü sanayi devrimi ve eğitim. Tedmem. https://tedmem.org/vurus/dorduncu-sanayi-devrimi-egitim
  • Kırışoğlu, O. (2009). Sanat, kültür, yaratıcılık: görsel sanatlar ve kültür eğitimi-öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kırışoğlu, O. T. (2005). Sanatta eğitim görmek, öğrenmek, yaratmak. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Korkutal, P. (2010). Resim-iş eğitimi anabilim dallarında görsel belleğin gelişimine yönelik öğretim etkinlikleri ile görsel algı ilişkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir, Türkiye.
  • Mamur, N. (2004). Çok alanlı sanat eğitiminde ölçümleme ve değerlendirme yaklaşımları : Bolu ili örneği. İlköğretim Online, 3(2), 1–18. http://ilkogretim-online.org.tr adresinden edinilmiştir.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber [Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation] (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (2009).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Görsel sanatlar dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Görsel sanatlar dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1-8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Oğuz Namdar, A. ve Önder, V. (2019). Türkiye’de ilköğretimde görsel sanatlar ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 767–784. doi: 10.24106/kefdergi.2719
  • Özsoy, V. (2007). Görsel sanatlar eğitimi, resim-iş eğitiminin tarihsel ve düşünsel temelleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
  • Robinson, D., and Aronica, L. (2017). Yaratıcı öğrenciler çocukların geleceğini düşünenler için eğitimde yaratıcılık devrimi [Creative schools: the grassroots revolution that's transforming education] (D. Boyraz, Çev.). İstanbul: Sola Yayınları. (2015)
  • San, İ. (2010). Sanat eğitimi kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Sarı, N. H. (2011). İlköğretim görsel sanatlar dersi öğretim programının kuramsal yapı ve uygulanabilirlik açısından değerlendirmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Schunk, D. H. (2011). Yapılandırmacı teori (M. Y. Demir, Çev.) M. Şahin (Ed.), Öğrenme teorileri, eğitimsel bir bakışla [Learning theories: an educational perspective]. Ankara: Nobel Akademi. (1990).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S. (2017). Görsel sanatlar öğretmenlerinin motivasyon stratejilerine ilişkin beklentiler. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6(17), 439-473. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitimvetoplum/issue/ 35909/402846 adresinden edinilmiştir.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nergiz Üçüncü Altuğ 0000-0002-9975-9302

Ayşe Çakır İlhan 0000-0003-1236-711X

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 54 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Üçüncü Altuğ, N., & Çakır İlhan, A. (2021). Ortaokul Görsel Sanatlar Dersinin Öğrenme-Öğretme Sürecine İlişkin Öğretmen Deneyimleri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 54(3), 833-861. https://doi.org/10.30964/auebfd.912337

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License