Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akredite Olma Durumunun Öğretmenlik Uygulaması Dersine İlişkin Görüşler Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi (Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programı Örneği)

Yıl 2025, Cilt: 58 Sayı: 2, 549 - 589, 16.08.2025
https://doi.org/10.30964/auebfd.1588329

Öz

Günümüzde eğitimin kalite standartlarını belirlemede eğitimin uygulayıcıları olan öğretmenlerin yetiştirilmesi dikkate alınmaktadır. Buna yönelik olarak da kaliteyi artırmak ve sürekliliğini sağlamak amacıyla akreditasyon çalışmaları yapılmaktadır. Bir öğretmenlik programının akredite çalışmalarında ise en fazla önemsenen konulardan biri öğretmenlik uygulamasıdır. Bu çerçevede araştırmanın amacı, akredite edilen ve edilmeyen üniversitelerin Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programlarında son sınıfta öğrenim gören öğretmen adaylarının Öğretmenlik Uygulaması dersinin işlevselliğine yönelik görüşlerini değerlendirmektir. Buradan yola çıkılarak akredite olma durumunun Öğretmenlik Uygulaması dersinin işlevselliğine etkisinin ortaya konulması amaçlanmaktadır Araştırmanın örneklemini 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar döneminde 6’sı akredite olan 11 üniversitede Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programında öğrenim gören 421 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli benimsenmiştir. Veri toplama aracı olarak, Kasap (2015) tarafından geliştirilen ölçme aracından yararlanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20.0 kullanılmıştır. Veri Analizde yüzde, frekans, Mann-Whitney U Testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının Öğretmenlik Uygulamasına dersi bağlamında kendilerini yeterli gördükleri ve akredite olma durumu ile Öğretmenlik Uygulamasının işlevselliğine yönelik görüşler arasında anlamlı bir fark bulunmadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2022). Bazı ülkelerin öğretmen eğitimi akreditasyon uygulamalarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Bir meta sentez çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 51(233), 127-150.https://doi.org/10.37669/milliegitim.769395
  • Adıgüzel, A., & Sağlam, M. (2009). Öğretmen eğitiminde program standartları ve akreditasyon. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 83 104.https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/92296
  • Aina, S. A., Akinyemi, A. L., Olurinola, O., Aina, M. A., & Oyeniran, O. (2023). The Influences of Feeling of Preparedness, Mentors, and Mindsets on Preservice Teachers’ Value of Teaching Practice. Psychology, 14(5), 687-708. https://doi.org/10.4236/psych.2023.145037
  • Akdeniz, Ş., (2023). Akredite edilen Sosyal Bilgiler öğretmenliği programlarındaki öğretmenlik uygulaması dersinin (Tez No.808520) [Yüksek Lisans Tezi, Bartın University]. Council of Higher EducationThesis Centre.https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Akram, N., & Samar, S. (2022). Experiences of Elementary Prospective Teachers’ during Practice Teaching. Journal of Elementary Education, 31(1), 77-86. http://111.68.103.26/journals/index.php/jee/article/viewFile/2186/2493
  • Akpınar, M., Çolak, K., & Yiğit, E. Ö. (2012). Öğretmenlik uygulamasi dersi kapsaminda sosyal bilgiler öğretmen adaylarinin yeterliklerine yönelik uygulama öğretmenlerinin görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36(36), 41-67. https://dergipark.org.tr/en/pub/maruaebd/issue/374/2202
  • Aktan, C.C., & Gencel, U. (2010). Yükseköğretimde akreditasyon. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 137-146.https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/333097
  • Alpaydın, Y., & Topal, M. (2022). Eğitim fakültelerindeki akreditasyon deneyimleri üzerine nitel bir araştırma. İnsan ve Toplum, 12(2), 232 265.https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2491224
  • Anderson, N. A., Barksdale, M. A., & Hite, C. E. (2005). Preservice Teachers’ Observations of Cooperating Teachers and Peers While Participating in an Early Field Experience. Teacher Education Quarterly, 32, 97-117. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ795332.pdf
  • Aslan, M., & Sağlam, M. (2018). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 144-162. https://doi.org/10.16986/HUJE.2017030313
  • Atatekin, E. & Dulupçu, M. A. (2018). Kalitede yeni bir sayfa mı yoksa eskilerin tekrarı mı? Bazı devlet üniversitelerinin kurumsal iç değerlendirme raporlarının eğitim perspektifi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-24. https://doi.org/10.32329/uad.394020
  • Ayvaz, B., Kuşakçı, A.O., & Borat, O. (2016). Kalite güvencesi ve akreditasyon süreçleri. Yeni Türkiye, 88, 1-8. https://ww4.ticaret.edu.tr/enm/wp-content/uploads/sites/84/2016/06/6-Kalite-G%C3%BCvencesi-ve-Akreditasyon-Berk-Ayvaz-Ali-Osman Ku%C5%9Fak%C3%A7%C4%B1-O%C4%9Fuz-Borat.pdf
  • Aziz, A. (2020). Türkiye’de yükseköğretimde kalite güvencesi ve iletişim eğitimi akreditasyonu. Yeni Yüzyıl’da İletişim Çalışmaları, 1(1), 12-29. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3002029
  • Bandura, A. (2000). Exercise of Human Agency through Collective Efficacy. Current Directions in Psychological Science, 9, 75-78. https://doi.org/10.1111/1467-8721.00064
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (29.baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Buyuran, N., (2019). Öğretmen eğitiminde standartlaşma ve eğitim fakültelerinin akreditasyon sürecine hazır olma durumu. (Tez No.549848) [Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Ahi Evran University]. Council of Higher Education Thesis Centre.https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Caires, S., Almeida, L., & Vieira, D. (2012). Becoming a teacher: Student teachers’ experiences and perceptions about teaching practice. European journal of teacher education, 35(2), 163-178. https://doi.org/10.1080/02619768.2011.643395
  • Cantimer, G.G., & Şengül, S. (2022). Matematik öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında web destekli öğretim uygulamalarına yönelik deneyimleri. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, 5(9), 80-102. https://doi.org/10.35235/uicd.1093391
  • Council for the Accreditation of Educator Preparation (CAEP). (2024). History of CAEP. https://caepnet.org/about/history adresinden erişilmiştir.
  • Çetin, Ö. F., & Bulut, H. (2002). Okul deneyimi I, II ve öğretmenlik uygulaması derslerinin uygulama öğretmenleri ve öğretmen adayları tarafından değerlendirilmesinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 69-75. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/67089
  • Duarte, N. & Vardasca, R. (2023). Literature review of accreditation systems in higher education. Education Sciences, 13(6), 582. https://doi.org/10.3390/educsci13060582
  • Eaton, J. S. (2015). An overvıew of US accreditation. Revised November 2015. Council for Higher Education Accreditation. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED569225.pdf
  • Elçiçeği, B. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenliği lisansüstü programları akreditasyon standart-gösterge ve kanıtlarının belirlenmesi, (Tez No. 778142) [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Elçiçeği, B.,& Yılmaz, K. (2024). Öğretmen eğitiminde lisansüstü akreditasyon standart-gösterge ve kanıtlarının belirlenmesi: Lisansüstü programları öz değerlendirme ekibi standart alanı. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 162-184. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1303599
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının “öğretmenlik uygulaması” üzerine görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitim Dergisi, 3(1), 207-221. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/39779
  • Erişti, B. (2004).Avrupa kalite yönetimi vakfı mükemmellik modelinin eğitimfakülteleri için uyarlaması, (Tez No.143970) [Doktora Tezi, Anadolu University].Council of Higher Education Thesis Centre. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Erkuş, L. (2009). Eğitim fakültelerinin akreditasyon sürecine hazır olma durumuna ilişkin öğretim elemanlarının görüşlerinin değerlendirilmesi, (Tez No.261336) [Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Eurydice. (2024). Yükseköğretimde Kalite Güvencesi. Eurydice. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/tr/eurypedia/turkiye/yuksekogretimde-kalite-guvencesi
  • Günel, E., Türe, H., & Deveci, H. (2020). Akredite edilen sosyal bilgiler öğretmenliği programı öğretmen adaylarına göre akreditasyon: Anadolu üniversitesi örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 1015-1034. https://doi.org/10.17679/inuefd.728360
  • Görgen, İ., Çokçalışkan, H., & Korkut, Ü. (2013). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adayları, Uygulama Öğretmenleri ve Uygulama Öğretim Üyeleri Açısından İşlevselliği. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (28), 56-73. https://dergipark.org.tr/en/pub/musbed/issue/23512/250524
  • Hamarta, E., Yılmaz, E., Traş, Z., & Karadeniz, S. (2022, June). Akreditasyon sürecinin özdeğerlendirme aşamasında yaşanan zorluklar (Ahmet Keleşoğlu eğitim fakültesi örneği). VI. International Teacher Education and Accreditation Congress, Çanakkale Onsekiz Mart University, Çanakkale
  • Hanh, N. D. (2019).Review some ıssues of quality assurance, quality accreditation for higher education institutions and reality of Vietnam. American Journal of Educational Research, 7(7), 524-529. https://pubs.sciepub.com/education/7/7/13/index.html
  • Harman, GS., Meek, VL., Harman, G., & Meek, LV. (2000).Repositioning quality assurance and accreditation in Australian higher education. Auslnfo. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=dde8c839110f023087e003b51a6dcab8b6904fc2
  • Harvey, L.(2004). The power of accreditation: Views of academics. Journal of Higher Education Policy and Management, 26(2), 207-223. https://doi.org/10.1080/1360080042000218267
  • Iqbal, S., Taib, C. A. B., & Razalli, M. R. (2023). Examining the effect of accreditation on higher education performance through motivation as a mediator. Participatory Educational Research, 10(3), 89-105. https://doi.org/10.17275/per.23.46.10.3
  • Jalal, H., Buzdar, M. A., & Naoreen, B. (2020). Effectiveness of accreditation in assuring the quality of teacher education programs: exploring the case of an underdeveloped country. Global Social Sciences Review, 1, 84-94. http://dx.doi.org/10.31703/gssr.2020(V-I).09
  • Jurs, S. & Wiersma, W. (2005). Research methods in education: An introduction (8th ed.). Ally and Bacon.
  • Kalu-Uche, N., Akanwa, U. N., & Opara, M. A. (2022). Assuring Quality in Teacher Education: Extent of Implementation of Professional Standards in Science Teacher Preparation. Rivers State University Journal of Education, 25(1), 106-117.file:///C:/Users/HP/Downloads/Assuring+quality+in+teacher+education%20(1).pdf
  • Kasap, G. (2015). Öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine yönelik görüşlerinin belirlenmesi, (Tez No.415484) [Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Kaya, M.(2017).Çeşitli ülkelerin öğretmen eğitiminde kalite güvencesi kurumları ve Türkiye için öneriler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 411-418 .https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1711637
  • Koppel, K., Stenberg, K., & Palojoki, P. (2022). Estonian student teachers’ experiences on professional development during teaching practice. Journal of teacher education and educators, 11(2), 249-268. https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/97224419-b781-420f-bd08-f980fea5531a/content
  • Kumar, P., Shukla, B.,& Passey, D. (2020). İmpact of accreditation on quality and excellence of higher education institutions. İnvestigacion Operacional, 41(2), 151-167. https://rev-inv-ope.pantheonsorbonne.fr/sites/default/files/inline-files/41220-01.pdf
  • Lebala, O., Baliyan, S. P., & Baliyan, P. S. (2024). Do the Challenges Perceived by Pre-Service Teachers Predict the Effectiveness of Their Teaching Practice?. Creative Education, 15(2), 346-365. https://doi.org/10.4236/ce.2024.152021
  • Mentiş Taş, A. (2004). Sosyal bilgiler öğretmenliği eğitimi program standartlarının belirlenmesi. https://pdfs.semanticscholar.org/1560/c6e15a030a2a9a20d43f7fbe37195aaae139.pdf
  • Nguyen, H.T.M.,& Baldauf Jr, R. B. (2010). Effective peer mentoring for EFL pre-service teachers’ instructional practicum practice. Asian EFL Journal, 12(3), 40-61.
  • Nguyen, T. D. (2023). Exploring the perceptions of EFL student teachers on their learning experience during the teaching practicum: a comparative study. British Council. https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/2023-09/MDA%202023_East_Anglia_Thuy_Dieu_Nguyen.pdf
  • Nurcahyani, S. R., Saptono, A., & Pratama, A. (2022). Does teaching practice experience affect interest in becoming a teacher? the role of self-efficacy as an intervening variable. Review of Multidisciplinary Education, Culture and Pedagogy, 1(4), 1-16. https://doi.org/10.55047/romeo.v1i4.333
  • Omosein, F., Olujuwon, O., & Bamiro, N. B. (2024). Teaching practice attitude and belief among teachers’trainees in Lagos State, Nigerıa. International Journal of Humanities Technology and Civilization, 39-44. https://doi.org/10.15282/ijhtc.v9i1.9488
  • Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD). (2024a). https://epdad.org.tr/icerik/tarihce
  • Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD). (2024b). EPDAD öğretmen eğitimi standartları. https://epdad.org.tr/icerik/epdad-ogretmen-egitimi-standartlari
  • Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD). (2021). EPDAD öğretmen eğitimi standartları kılavuzu. https://epdad.org.tr/data/genel/pdf/EPDAD_Standartlar_Surum_1.1_Kilavuz.pdf
  • Özçiçek, Y., & Karaca, A. (2019).Yükseköğretim kurumlarında kalite ve akreditasyon: mühendislik eğitim programlarının değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1), 114-149. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/739511
  • Özkılıç, R., Bilgin, A., & Kartal, H. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlköğretim online, 7(3), 726-737. https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8600/107092.
  • Öztuna, V. (2014).Eğitimde akreditasyonun. Türk Ortopedi ve Travmatoloji Birliği Derneği Dergisi, 13, 478-480. https://web.archive.org/web/20180604192259id_/http://dergi.totbid.org.tr/totbid/dergi/pdf2014_6_5.pdf
  • Pedregosa, J. V. (2021). Program Accreditation and Preparedness of the Pre-service Teachers. International Journal of Advanced Research in Education and Society, 3(1), 109-118. file:///C:/Users/HP/Downloads/12926-1306-43025-1-10-20210326.pdf
  • Peker, Ö. (1996). Eğitimde kalite ve akreditasyon. Amme İdaresi Dergisi, 29(4), 19-32. https://ammeidaresi.hacibayram.edu.tr/documents/article/1/29/4/2_peker.pdf
  • Perveen, U., Idris, M., & Zaman, A. (2021). Impact of Accreditation on Improvement of the Teacher Education Programs/Institutions in Pakistan. Journal of Education and Educational Development, 8(1), 194-217. https://doi.org/10.22555/joeed.v8i1.518
  • Petrarca, D., & Kitchen, J. (2022). Practicum in Ontario’s teacher education programs: Identifying practices that enhance deeper learning. In J. Kitchen & D. Petrarca (Eds.), Initial teacher education in Ontario: The four-semester teacher education programs after five years (pp. 51–75). Canadian Association for Teacher Education / Canadian Society for the Study of Education.
  • Retnawati, H., Sulistyaningsih, E., & Yin, L. Y. (2018). Students’ readiness to teaching practice experience: A review from the mathematics education students' view. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 1-17. https://doi.org/10.21831/jrpm.v5i1.18788
  • Sak, E. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenliği özel öğretim yöntemleri I ve II derslerinin akademik öğrenme standartlarının belirlenmesi, (Tez No. 513222) [Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Sanyal, BC., & Martin, M. (2007). Quality assurance and the role of accreditation: An overview. Report: Higher Education in the World 2007: Accreditation for Quality Assurance: What is at Stake?. https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/8095/bikas.pdf?sequence=1andisAllow
  • Süngü, H., & Bayrakçı, M. (2010). Bolonya süreci sonrası yükseköğretimde akreditasyon çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 895-912. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/256231
  • Tan-Şişman, G., & Özcan, B. (2022, October). Akredite edilen İngilizce öğretmenliği lisans programlarında öğretmenlik mesleği. X. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Terkimbi, G. F., Odus, A. A., & Wanger, A. C. (2021). Assessment of Student Teachers‟ Experiences during Teaching Practice in Benue State: Implications on their Perception of the Teaching Profession. https://rsisinternational.org/journals/ijrsi/digital-library/volume-8-issue-7/110-116.pdf
  • Tokcan, H. & Kara, C. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersi hakkında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies. 5(7), 663-678. https://doi.org/10.9761/JASSS291
  • Uçar, M. Y. (2012). Öğretmenlik uygulamasna ilişkin durum çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, (12)4, 2637-2660.
  • Ünver, S. K., Özgür, Z., & Güzel, E. B. (2023). Matematik öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması deneyimleri:Geri bildirim ve fakülte-okul beklentilerindeki farklılıklardan kaynaklanan ikilemler. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 2230-252. https://doi.org/10.53444/deubefd.1358192
  • Yakar, Z. Y., Uzun, E., & Tekerek, B. (2021). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 220-245. https://doi.org/10.33437/ksusbd.655590
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK). (2024d). Program akreditasyonu nedir? https://yokak.gov.tr/akreditasyon-kuruluslari/akreditasyon-kuruluslari-nedir adresinden erişilmiştir.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Atlas. (2024). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programı Bulunan Tüm Üniversiteler. YÖK Lisans Atlası. Erişim adresi: https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10192
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK). (1998). Fakülte-okul işbirliği. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/Fakulte-Okul-Isbirligi.pdf
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK). (1999). Türkiyede öğretmen eğitiminde standartlar ve akreditasyon. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/turkiyede_ogretmen_egitiminde_standartlar_ve_akreditasyon.pdf
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK). (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf

Determining the Effect of Accreditation Status on the Functionality of the Teaching Practice Course (Example of a Social Studies Teacher Education Program)

Yıl 2025, Cilt: 58 Sayı: 2, 549 - 589, 16.08.2025
https://doi.org/10.30964/auebfd.1588329

Öz

Today, teacher training is taken into consideration in determining the quality standards of education. For this purpose, accreditation studies are carried out to increase the quality and ensure its continuity. In the accreditation studies of a teaching program, one of the most important issues is teaching practice. In this framework, the aim of this study is to evaluate the views of pre-service teachers studying in the last year of Social Studies Teacher Education programs of accredited and non-accredited universities on the functionality of the Teaching Practice course., it is aimed to reveal the effect of accreditation status on the functionality of the Teaching Practice course. The sample of the study consists of 421 pre-service teachers studying in the Social Studies Teacher Education program in 11 universities, 6 of which were accredited, in the Spring semester of the 2023-2024 Academic Year. Survey model, , was adopted in the study. As a data collection tool, the measurement tool developed by Kasap (2015) was used. SPSS 20.0 was used to analyze the data. Percentage, frequency, Mann-Whitney U Test were used in the analysis., it was found that pre-service teachers considered themselves adequate in the context of the Teaching Practice course and there was no significant difference between the accreditation status and the views on the functionality of the Teaching Practice.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2022). Bazı ülkelerin öğretmen eğitimi akreditasyon uygulamalarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Bir meta sentez çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 51(233), 127-150.https://doi.org/10.37669/milliegitim.769395
  • Adıgüzel, A., & Sağlam, M. (2009). Öğretmen eğitiminde program standartları ve akreditasyon. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 83 104.https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/92296
  • Aina, S. A., Akinyemi, A. L., Olurinola, O., Aina, M. A., & Oyeniran, O. (2023). The Influences of Feeling of Preparedness, Mentors, and Mindsets on Preservice Teachers’ Value of Teaching Practice. Psychology, 14(5), 687-708. https://doi.org/10.4236/psych.2023.145037
  • Akdeniz, Ş., (2023). Akredite edilen Sosyal Bilgiler öğretmenliği programlarındaki öğretmenlik uygulaması dersinin (Tez No.808520) [Yüksek Lisans Tezi, Bartın University]. Council of Higher EducationThesis Centre.https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Akram, N., & Samar, S. (2022). Experiences of Elementary Prospective Teachers’ during Practice Teaching. Journal of Elementary Education, 31(1), 77-86. http://111.68.103.26/journals/index.php/jee/article/viewFile/2186/2493
  • Akpınar, M., Çolak, K., & Yiğit, E. Ö. (2012). Öğretmenlik uygulamasi dersi kapsaminda sosyal bilgiler öğretmen adaylarinin yeterliklerine yönelik uygulama öğretmenlerinin görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36(36), 41-67. https://dergipark.org.tr/en/pub/maruaebd/issue/374/2202
  • Aktan, C.C., & Gencel, U. (2010). Yükseköğretimde akreditasyon. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 137-146.https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/333097
  • Alpaydın, Y., & Topal, M. (2022). Eğitim fakültelerindeki akreditasyon deneyimleri üzerine nitel bir araştırma. İnsan ve Toplum, 12(2), 232 265.https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2491224
  • Anderson, N. A., Barksdale, M. A., & Hite, C. E. (2005). Preservice Teachers’ Observations of Cooperating Teachers and Peers While Participating in an Early Field Experience. Teacher Education Quarterly, 32, 97-117. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ795332.pdf
  • Aslan, M., & Sağlam, M. (2018). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 144-162. https://doi.org/10.16986/HUJE.2017030313
  • Atatekin, E. & Dulupçu, M. A. (2018). Kalitede yeni bir sayfa mı yoksa eskilerin tekrarı mı? Bazı devlet üniversitelerinin kurumsal iç değerlendirme raporlarının eğitim perspektifi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-24. https://doi.org/10.32329/uad.394020
  • Ayvaz, B., Kuşakçı, A.O., & Borat, O. (2016). Kalite güvencesi ve akreditasyon süreçleri. Yeni Türkiye, 88, 1-8. https://ww4.ticaret.edu.tr/enm/wp-content/uploads/sites/84/2016/06/6-Kalite-G%C3%BCvencesi-ve-Akreditasyon-Berk-Ayvaz-Ali-Osman Ku%C5%9Fak%C3%A7%C4%B1-O%C4%9Fuz-Borat.pdf
  • Aziz, A. (2020). Türkiye’de yükseköğretimde kalite güvencesi ve iletişim eğitimi akreditasyonu. Yeni Yüzyıl’da İletişim Çalışmaları, 1(1), 12-29. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3002029
  • Bandura, A. (2000). Exercise of Human Agency through Collective Efficacy. Current Directions in Psychological Science, 9, 75-78. https://doi.org/10.1111/1467-8721.00064
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (29.baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Buyuran, N., (2019). Öğretmen eğitiminde standartlaşma ve eğitim fakültelerinin akreditasyon sürecine hazır olma durumu. (Tez No.549848) [Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Ahi Evran University]. Council of Higher Education Thesis Centre.https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Caires, S., Almeida, L., & Vieira, D. (2012). Becoming a teacher: Student teachers’ experiences and perceptions about teaching practice. European journal of teacher education, 35(2), 163-178. https://doi.org/10.1080/02619768.2011.643395
  • Cantimer, G.G., & Şengül, S. (2022). Matematik öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında web destekli öğretim uygulamalarına yönelik deneyimleri. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, 5(9), 80-102. https://doi.org/10.35235/uicd.1093391
  • Council for the Accreditation of Educator Preparation (CAEP). (2024). History of CAEP. https://caepnet.org/about/history adresinden erişilmiştir.
  • Çetin, Ö. F., & Bulut, H. (2002). Okul deneyimi I, II ve öğretmenlik uygulaması derslerinin uygulama öğretmenleri ve öğretmen adayları tarafından değerlendirilmesinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 69-75. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/67089
  • Duarte, N. & Vardasca, R. (2023). Literature review of accreditation systems in higher education. Education Sciences, 13(6), 582. https://doi.org/10.3390/educsci13060582
  • Eaton, J. S. (2015). An overvıew of US accreditation. Revised November 2015. Council for Higher Education Accreditation. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED569225.pdf
  • Elçiçeği, B. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenliği lisansüstü programları akreditasyon standart-gösterge ve kanıtlarının belirlenmesi, (Tez No. 778142) [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Elçiçeği, B.,& Yılmaz, K. (2024). Öğretmen eğitiminde lisansüstü akreditasyon standart-gösterge ve kanıtlarının belirlenmesi: Lisansüstü programları öz değerlendirme ekibi standart alanı. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 162-184. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1303599
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının “öğretmenlik uygulaması” üzerine görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitim Dergisi, 3(1), 207-221. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/39779
  • Erişti, B. (2004).Avrupa kalite yönetimi vakfı mükemmellik modelinin eğitimfakülteleri için uyarlaması, (Tez No.143970) [Doktora Tezi, Anadolu University].Council of Higher Education Thesis Centre. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Erkuş, L. (2009). Eğitim fakültelerinin akreditasyon sürecine hazır olma durumuna ilişkin öğretim elemanlarının görüşlerinin değerlendirilmesi, (Tez No.261336) [Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Eurydice. (2024). Yükseköğretimde Kalite Güvencesi. Eurydice. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/tr/eurypedia/turkiye/yuksekogretimde-kalite-guvencesi
  • Günel, E., Türe, H., & Deveci, H. (2020). Akredite edilen sosyal bilgiler öğretmenliği programı öğretmen adaylarına göre akreditasyon: Anadolu üniversitesi örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 1015-1034. https://doi.org/10.17679/inuefd.728360
  • Görgen, İ., Çokçalışkan, H., & Korkut, Ü. (2013). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adayları, Uygulama Öğretmenleri ve Uygulama Öğretim Üyeleri Açısından İşlevselliği. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (28), 56-73. https://dergipark.org.tr/en/pub/musbed/issue/23512/250524
  • Hamarta, E., Yılmaz, E., Traş, Z., & Karadeniz, S. (2022, June). Akreditasyon sürecinin özdeğerlendirme aşamasında yaşanan zorluklar (Ahmet Keleşoğlu eğitim fakültesi örneği). VI. International Teacher Education and Accreditation Congress, Çanakkale Onsekiz Mart University, Çanakkale
  • Hanh, N. D. (2019).Review some ıssues of quality assurance, quality accreditation for higher education institutions and reality of Vietnam. American Journal of Educational Research, 7(7), 524-529. https://pubs.sciepub.com/education/7/7/13/index.html
  • Harman, GS., Meek, VL., Harman, G., & Meek, LV. (2000).Repositioning quality assurance and accreditation in Australian higher education. Auslnfo. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=dde8c839110f023087e003b51a6dcab8b6904fc2
  • Harvey, L.(2004). The power of accreditation: Views of academics. Journal of Higher Education Policy and Management, 26(2), 207-223. https://doi.org/10.1080/1360080042000218267
  • Iqbal, S., Taib, C. A. B., & Razalli, M. R. (2023). Examining the effect of accreditation on higher education performance through motivation as a mediator. Participatory Educational Research, 10(3), 89-105. https://doi.org/10.17275/per.23.46.10.3
  • Jalal, H., Buzdar, M. A., & Naoreen, B. (2020). Effectiveness of accreditation in assuring the quality of teacher education programs: exploring the case of an underdeveloped country. Global Social Sciences Review, 1, 84-94. http://dx.doi.org/10.31703/gssr.2020(V-I).09
  • Jurs, S. & Wiersma, W. (2005). Research methods in education: An introduction (8th ed.). Ally and Bacon.
  • Kalu-Uche, N., Akanwa, U. N., & Opara, M. A. (2022). Assuring Quality in Teacher Education: Extent of Implementation of Professional Standards in Science Teacher Preparation. Rivers State University Journal of Education, 25(1), 106-117.file:///C:/Users/HP/Downloads/Assuring+quality+in+teacher+education%20(1).pdf
  • Kasap, G. (2015). Öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine yönelik görüşlerinin belirlenmesi, (Tez No.415484) [Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Kaya, M.(2017).Çeşitli ülkelerin öğretmen eğitiminde kalite güvencesi kurumları ve Türkiye için öneriler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 411-418 .https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1711637
  • Koppel, K., Stenberg, K., & Palojoki, P. (2022). Estonian student teachers’ experiences on professional development during teaching practice. Journal of teacher education and educators, 11(2), 249-268. https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/97224419-b781-420f-bd08-f980fea5531a/content
  • Kumar, P., Shukla, B.,& Passey, D. (2020). İmpact of accreditation on quality and excellence of higher education institutions. İnvestigacion Operacional, 41(2), 151-167. https://rev-inv-ope.pantheonsorbonne.fr/sites/default/files/inline-files/41220-01.pdf
  • Lebala, O., Baliyan, S. P., & Baliyan, P. S. (2024). Do the Challenges Perceived by Pre-Service Teachers Predict the Effectiveness of Their Teaching Practice?. Creative Education, 15(2), 346-365. https://doi.org/10.4236/ce.2024.152021
  • Mentiş Taş, A. (2004). Sosyal bilgiler öğretmenliği eğitimi program standartlarının belirlenmesi. https://pdfs.semanticscholar.org/1560/c6e15a030a2a9a20d43f7fbe37195aaae139.pdf
  • Nguyen, H.T.M.,& Baldauf Jr, R. B. (2010). Effective peer mentoring for EFL pre-service teachers’ instructional practicum practice. Asian EFL Journal, 12(3), 40-61.
  • Nguyen, T. D. (2023). Exploring the perceptions of EFL student teachers on their learning experience during the teaching practicum: a comparative study. British Council. https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/2023-09/MDA%202023_East_Anglia_Thuy_Dieu_Nguyen.pdf
  • Nurcahyani, S. R., Saptono, A., & Pratama, A. (2022). Does teaching practice experience affect interest in becoming a teacher? the role of self-efficacy as an intervening variable. Review of Multidisciplinary Education, Culture and Pedagogy, 1(4), 1-16. https://doi.org/10.55047/romeo.v1i4.333
  • Omosein, F., Olujuwon, O., & Bamiro, N. B. (2024). Teaching practice attitude and belief among teachers’trainees in Lagos State, Nigerıa. International Journal of Humanities Technology and Civilization, 39-44. https://doi.org/10.15282/ijhtc.v9i1.9488
  • Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD). (2024a). https://epdad.org.tr/icerik/tarihce
  • Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD). (2024b). EPDAD öğretmen eğitimi standartları. https://epdad.org.tr/icerik/epdad-ogretmen-egitimi-standartlari
  • Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD). (2021). EPDAD öğretmen eğitimi standartları kılavuzu. https://epdad.org.tr/data/genel/pdf/EPDAD_Standartlar_Surum_1.1_Kilavuz.pdf
  • Özçiçek, Y., & Karaca, A. (2019).Yükseköğretim kurumlarında kalite ve akreditasyon: mühendislik eğitim programlarının değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1), 114-149. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/739511
  • Özkılıç, R., Bilgin, A., & Kartal, H. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlköğretim online, 7(3), 726-737. https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8600/107092.
  • Öztuna, V. (2014).Eğitimde akreditasyonun. Türk Ortopedi ve Travmatoloji Birliği Derneği Dergisi, 13, 478-480. https://web.archive.org/web/20180604192259id_/http://dergi.totbid.org.tr/totbid/dergi/pdf2014_6_5.pdf
  • Pedregosa, J. V. (2021). Program Accreditation and Preparedness of the Pre-service Teachers. International Journal of Advanced Research in Education and Society, 3(1), 109-118. file:///C:/Users/HP/Downloads/12926-1306-43025-1-10-20210326.pdf
  • Peker, Ö. (1996). Eğitimde kalite ve akreditasyon. Amme İdaresi Dergisi, 29(4), 19-32. https://ammeidaresi.hacibayram.edu.tr/documents/article/1/29/4/2_peker.pdf
  • Perveen, U., Idris, M., & Zaman, A. (2021). Impact of Accreditation on Improvement of the Teacher Education Programs/Institutions in Pakistan. Journal of Education and Educational Development, 8(1), 194-217. https://doi.org/10.22555/joeed.v8i1.518
  • Petrarca, D., & Kitchen, J. (2022). Practicum in Ontario’s teacher education programs: Identifying practices that enhance deeper learning. In J. Kitchen & D. Petrarca (Eds.), Initial teacher education in Ontario: The four-semester teacher education programs after five years (pp. 51–75). Canadian Association for Teacher Education / Canadian Society for the Study of Education.
  • Retnawati, H., Sulistyaningsih, E., & Yin, L. Y. (2018). Students’ readiness to teaching practice experience: A review from the mathematics education students' view. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 1-17. https://doi.org/10.21831/jrpm.v5i1.18788
  • Sak, E. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenliği özel öğretim yöntemleri I ve II derslerinin akademik öğrenme standartlarının belirlenmesi, (Tez No. 513222) [Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Sanyal, BC., & Martin, M. (2007). Quality assurance and the role of accreditation: An overview. Report: Higher Education in the World 2007: Accreditation for Quality Assurance: What is at Stake?. https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/8095/bikas.pdf?sequence=1andisAllow
  • Süngü, H., & Bayrakçı, M. (2010). Bolonya süreci sonrası yükseköğretimde akreditasyon çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 895-912. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/256231
  • Tan-Şişman, G., & Özcan, B. (2022, October). Akredite edilen İngilizce öğretmenliği lisans programlarında öğretmenlik mesleği. X. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Terkimbi, G. F., Odus, A. A., & Wanger, A. C. (2021). Assessment of Student Teachers‟ Experiences during Teaching Practice in Benue State: Implications on their Perception of the Teaching Profession. https://rsisinternational.org/journals/ijrsi/digital-library/volume-8-issue-7/110-116.pdf
  • Tokcan, H. & Kara, C. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersi hakkında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies. 5(7), 663-678. https://doi.org/10.9761/JASSS291
  • Uçar, M. Y. (2012). Öğretmenlik uygulamasna ilişkin durum çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, (12)4, 2637-2660.
  • Ünver, S. K., Özgür, Z., & Güzel, E. B. (2023). Matematik öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması deneyimleri:Geri bildirim ve fakülte-okul beklentilerindeki farklılıklardan kaynaklanan ikilemler. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 2230-252. https://doi.org/10.53444/deubefd.1358192
  • Yakar, Z. Y., Uzun, E., & Tekerek, B. (2021). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 220-245. https://doi.org/10.33437/ksusbd.655590
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK). (2024d). Program akreditasyonu nedir? https://yokak.gov.tr/akreditasyon-kuruluslari/akreditasyon-kuruluslari-nedir adresinden erişilmiştir.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Atlas. (2024). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programı Bulunan Tüm Üniversiteler. YÖK Lisans Atlası. Erişim adresi: https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10192
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK). (1998). Fakülte-okul işbirliği. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/Fakulte-Okul-Isbirligi.pdf
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK). (1999). Türkiyede öğretmen eğitiminde standartlar ve akreditasyon. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/turkiyede_ogretmen_egitiminde_standartlar_ve_akreditasyon.pdf
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK). (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf
Toplam 73 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Derya Kaya 0000-0002-8172-5411

Emine Özlem Yiğit 0000-0002-3362-3437

Yayımlanma Tarihi 16 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2024
Kabul Tarihi 3 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 58 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaya, D., & Yiğit, E. Ö. (2025). Determining the Effect of Accreditation Status on the Functionality of the Teaching Practice Course (Example of a Social Studies Teacher Education Program). Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 58(2), 549-589. https://doi.org/10.30964/auebfd.1588329

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.