Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Museology Education Through Participant Experiences Using the Creative Drama Method: The Case of Enstitü İstanbul İSMEK

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 16 - 49, 31.07.2025
https://doi.org/10.58608/augsfd.1609131

Öz

Museology is a significant learning domain that connects individuals with culture, facilitates understanding of the past, and enables a unique perspective for envisioning the future while supporting creative thinking. Restricting museology to museum visits and theoretical knowledge often results in a disconnect between individuals and museums, preventing the full realization of their potential. Therefore, there is a need for innovative and creative approaches rooted in experience, exploration, and imagination, which strengthen the bond between individuals and museums. One such method is the integration of creative drama into museology education. Traditional teaching methods often fall short in ensuring active student participation. This research aims to examine the impact of applying creative drama methods to museology education on student experiences. It focuses on understanding the learning processes, perceptions, and experiences of students who received museology education through creative drama at Enstitü Istanbul İSMEK. The study group consists of 15 participants who attended a 64-hour applied drama workshop, during which museology education was delivered using creative drama techniques. Designed as a qualitative study, the research employs two primary data collection methods: document analysis and semi-structured interviews. Data obtained from interviews conducted with semi-structured forms were analyzed using content analysis and categorized under specific themes. The research aims to determine whether delivering museology education through creative drama is an effective learning tool and to evaluate the pedagogical contributions of this method. The findings indicate that participants developed a holistic and interdisciplinary perspective on museology. Furthermore, their awareness of the potential for museums to serve as effective educational spaces through creative drama significantly increased. After the implementation, participants demonstrated heightened interest and awareness in aesthetic expression and creative thinking related to museology. Based on these findings, it is recommended to include creative drama-based activities and practices in museology education. Additionally, it is suggested that museum education units develop instructional programs linked to creative drama methods to enhance educational offerings.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama. Yapı Kredi Yayınları.
  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve tarihi mekânlarla tarih öğretimi: tarih öğretmenlerinin “müze eğitimine” ilişkin
  • görüşleri. [Doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Aykaç, M. ve Köğce, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin matematik derslerinde yaratıcı drama yöntemini
  • kullanma durumlarının incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi. 7(17). 907-938. https://doi.org/10.14225/Joh445
  • Aykaç, N. Çelik, Ö., Yıldırım, K., Ulubey, Ö., Korkut, P., Şahin, B., Keskin, M. (2021). İlkokulda drama uygulama
  • örnekler. (Ed. Necdet Aykaç). PEGEM Akademi.
  • Boyacı, U. (2019). Müzede Yaratıcı Drama Etkinlikleri İle Sosyal Bilgiler Dersi Kazanımlarına İlişkin Öğrenci
  • Görüşlerinin Değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Burcaw, G. E. (1997). Introduction to museum work. 3rd ed. Walnut Creek, London, New Delhi: AltaMira Press.
  • Buyurgan, S. (2019). Müzede eğitim öğrenme ortamı olarak müzeler. Pegem Akademi Yayınları.
  • Buyurgan, S. ve Mercin, L. (2005). Görsel sanatlar eğitiminde müze eğitim uygulamaları. V. Özsoy. (Ed). Görsel
  • Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E. A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
  • Pegem Akademi.
  • Cleaver, J. (1988). Doing children’s museum charlotte. Vermont: Willamson Publishing.
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4nd ed.).
  • Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J., W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among fi ve approaches (Second
  • Edition). Sage: California.

Yaratıcı Drama Yöntemiyle Müzecilik Eğitimi: Katılımcı Deneyimlerine Dayalı Nitel Bir Araştırma

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 16 - 49, 31.07.2025
https://doi.org/10.58608/augsfd.1609131

Öz

Müzecilik, bireyi kültürle buluşturan, geçmişi anlamasına ve geleceğe farklı bir perspektiften bakmasına olanak sağlayan; yaratıcı düşünmeyi destekleyen önemli bir öğrenme alanıdır. Müzeciliği yalnızca müze gezileri ve teorik bilgilerle sınırlı tutmak, birey ile müze arasında bir mesafe oluşmasına ve müzelerin potansiyelinin tam anlamıyla anlaşılamamasına neden olmaktadır. Bu nedenle, birey ile müze arasındaki bağı güçlendirecek; deneyime, keşfe ve hayal gücüne dayalı, yenilikçi ve yaratıcı yaklaşımlara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu yöntemlerden biri de müzecilik eğitiminin yaratıcı drama yoluyla verilmesidir. Geleneksel öğretim yöntemleri çoğu zaman öğrencilerin aktif katılımını sağlamada yetersiz kalmaktadır. Bu araştırma, müzecilik eğitiminin yaratıcı drama yöntemiyle ele alınmasının öğrenci deneyimlerine olan etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, Enstitü İstanbul İsmek’te yaratıcı drama yöntemiyle müzecilik eğitimi verilen öğrencilerin öğrenme süreçlerini, algılarını ve deneyimlerini anlamaya odaklanmaktadır. Çalışma grubunu, uygulamalı drama atölyesi eğitimine katılan 15 katılımcı oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında, 64 saatlik uygulamalı drama atölyesi çerçevesinde müzecilik eğitimi gerçekleştirilmiştir. Araştırma nitel bir çalışma olarak tasarlanmış, verilerin toplanması sürecinde iki temel yöntem uygulanmıştır. Bunlardan ilki doküman incelemesi, ikincisi ise yarı yapılandırılmış görüşme tekniğidir. Yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla öğrencilerle gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle değerlendirilerek belirli temalar altında gruplandırılmıştır. Araştırma, müzecilik eğitiminin yaratıcı drama yöntemiyle yürütülmesinin etkili bir öğrenme aracı olup olmadığını ortaya koymayı ve bu yöntemin eğitim süreçlerine getirdiği yaklaşımları değerlendirmeyi hedeflemektedir. Çalışmanın sonucunda, katılımcıların müzeciliği bütünsel ve disiplinler arası bir bakış açısıyla ele almaya başladıkları ve müzelerin yaratıcı drama yöntemiyle etkili bir eğitim alanı olarak kullanılabileceğine dair farkındalıklarının arttığı belirlenmiştir. Uygulamanın ardından, müzecilikle ilgili estetik ifade ve yaratıcı düşünme becerileri konusunda ilgi ve farkındalık düzeylerinde artış gözlenmiştir. Bu sonuçlardan hareketle, müzecilik eğitiminde yaratıcı drama yöntemine dayalı etkinlik ve uygulama örneklerine yer verilmesi; ayrıca müzelerin eğitim birimleri tarafından yaratıcı drama yöntemiyle ilişkilendirilmiş öğretim programlarının geliştirilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama. Yapı Kredi Yayınları.
  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve tarihi mekânlarla tarih öğretimi: tarih öğretmenlerinin “müze eğitimine” ilişkin
  • görüşleri. [Doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Aykaç, M. ve Köğce, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin matematik derslerinde yaratıcı drama yöntemini
  • kullanma durumlarının incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi. 7(17). 907-938. https://doi.org/10.14225/Joh445
  • Aykaç, N. Çelik, Ö., Yıldırım, K., Ulubey, Ö., Korkut, P., Şahin, B., Keskin, M. (2021). İlkokulda drama uygulama
  • örnekler. (Ed. Necdet Aykaç). PEGEM Akademi.
  • Boyacı, U. (2019). Müzede Yaratıcı Drama Etkinlikleri İle Sosyal Bilgiler Dersi Kazanımlarına İlişkin Öğrenci
  • Görüşlerinin Değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Burcaw, G. E. (1997). Introduction to museum work. 3rd ed. Walnut Creek, London, New Delhi: AltaMira Press.
  • Buyurgan, S. (2019). Müzede eğitim öğrenme ortamı olarak müzeler. Pegem Akademi Yayınları.
  • Buyurgan, S. ve Mercin, L. (2005). Görsel sanatlar eğitiminde müze eğitim uygulamaları. V. Özsoy. (Ed). Görsel
  • Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E. A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
  • Pegem Akademi.
  • Cleaver, J. (1988). Doing children’s museum charlotte. Vermont: Willamson Publishing.
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4nd ed.).
  • Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J., W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among fi ve approaches (Second
  • Edition). Sage: California.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yaratıcı Drama Eğitimi , Müze Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yavuz Alkaya 0000-0002-2521-3315

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2024
Kabul Tarihi 14 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Alkaya, Y. (2025). Yaratıcı Drama Yöntemiyle Müzecilik Eğitimi: Katılımcı Deneyimlerine Dayalı Nitel Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 7(1), 16-49. https://doi.org/10.58608/augsfd.1609131