Bu makalede cumhurbaşkanlığı kararnameleri anayasa ve idare hukuku bakımından genel bir değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Cumhurbaşkanlığı kararnameleri 1982 Anayasasının 107. maddesinde öngörülmüş, Cumhurbaşkanlığı idari teşkilatını düzenleyen idari işlemlerdir. Bu kararnameler için 105. maddede öngörülen karşı-imza kuralının geçerliliği, bu kararnameler bakımından yargısal denetimin söz konusu olup olmayacağı hususu tartışmaya açık konulardır. Pozitif düzenlemeler ışığında, bu işlemin karşı-imza kuralına tabi olan bir idari işlem olduğu, dolayısıyla bunlar bakımından idari yargısal denetimin söz konusu olabileceği söylenmelidir. Bu denetim de, kararnamenin unsurları üzerinden yapılacaktır. Unsurlarındaki sakatlıkların niteliğine göre işlem ya yoklukla ya da iptal edilebilirlikle malul olur. Ayrıca güncel bir tartışma niteliğinde olan, cumhurbaşkanlığı hususunda ise, mevcut kanuni düzenlemeler kapsamında yayımlanmasının zorunlu olduğu söylenebilir. Son olarak da bu kararnamelerin hiyerarşik güç bakımından, Başbakanlık ve bakanlıklar dışındaki kamu tüzel kişilerinin çıkardığı yönetmeliklerle aynı düzeyde bulunduğunu ifade etmek gerekir
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi Cumhurbaşkanlığı teşkilatı idari işlem yargısal denetim yayım
In this article, presidential decrees are generally evaluated in terms of constitutional and administrative law. In accordance with Article 107 of the 1982 Constitution, presidential decrees are the administrative acts that organizing the presidential administrative organization. For these decrees, applicability of the countersignature rule which has been envisaged in Article 105 and whether or not judicial review is available are debatable issues. In consideration of positive regulations, it should be said that this act is an administrative act that is subject to the countersignature rule from this it follows that these acts can be subject to administrative judicial review. This judicial review is conducted in terms of the elements of the decree. The act will be, according tho the quality of the deficiencies in its elements, either null or annulable. Also, as to the question of whether the presidential decrees need to be published, we must conclude that publication is required within the light of current provisions. Lastly it must be said that, this decrees are at the same level with the regulations which is made by public entities excluded Prime Ministry or ministry, in terms of hierchical power
Presidential decree Presidential organization administrative act judicial review publication
Diğer ID | JA86KK46ES |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 65 Sayı: 3 |