According to the logical problem of evil, the co-existence of evil and the theistic God who is considered to be omniscient, omnipotent, and omnibenevolent is impossible. The fact that our world contains evils invalidates the existence of the theistic God. A libertarian theistic response to this problem, the free will defense, holds that if God actually has or could have a sufficient reason to actualize a world containing evils, the problem fails. This good reason, according to the defense, might be significant freedom, the freedom to choose between moral good and evil. Yujin Nagasawa, Graham Oppy, and Nick Trakakis, however, approach this debate from a different angle and argue that the traditional theistic view of heaven is a problem for this theistic response when we ask whether there is freedom in heaven. They contend that if the inhabitants of heaven do not have significant freedom, free will cannot be a great good that gives God a good reason to create a world containing evils. Thus, the free will defense fails. In this paper, I claim that this is mistaken. I argue that even though the inhabitants of heaven are not free in the most robust sense (i.e. they are no longer capable of sinning), this does not show that significant freedom is not a great good that justifies God’s creating a world containing evils.
Mantıksal kötülük problemine göre, mutlak bilgi, mutlak kudret ve mutlak iyilik sahibi bir teistik Tanrı’nın varlığı ile kötülüğün varlığının bir arada olması mantıksal olarak imkânsızdır. Evrenimizde kötülük var olduğuna göre, teistik bir Tanrı’nın olmadığı sonucuna varabiliriz. Bu probleme liberteryen teistik bir cevap olan Özgür İrade Savunusu, Tanrı kötülüğün var olduğu bir evren/dünya yaratmak için iyi bir nedene sahipse, kötülük probleminin başarısız olacağını savunmaktadır. Ahlaki iyilik ile kötülük arasında seçimi sağlayan liberteryen özgür iradenin de bu iyi neden olduğunu ileri sürmektedir. Yujin Nagasawa, Graham Oppy ve Nick Trakakis bu tartışmaya farklı bir zaviyeden yaklaşıp cennette özgür iradenin olup olmadığı sorununun özgür irade savunusuna geleneksel teistik cennet anlayışıyla bir arada ele alındığında bir problem teşkil edeceğini öne sürmektedirler. Cennet ehli, ahlaki iyilik ile kötülük arasında seçim yapmasını sağlayabilecek bir liberteryen özgür iradeye sahip değilse, özgür irade Tanrı’ya kötülüğü de barındıran bir dünya yaratmasına iyi bir gerekçe sunacak kadar değerli bir şey olamaz gibi görünmektedir. Bu da bizi Özgür İrade Savunusu’nun başarısız olduğu sonucuna götürmektedir. Bu makalede bu çıkarımın hatalı olduğunu, cennet ehlinin ahlaki iyilik ile kötülük arasında seçim yapma özgürlüğüne sahip olmasa da bunun liberteryen özgürlüğün yeterince iyi ve değerli bir şey olmadığını kanıtlayamayacağını savunacağım.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |