BibTex RIS Kaynak Göster

Linguistic Content of the Debates on “Kalam Allah” (the Word of God)

Yıl 2010, , 131 - 150, 01.04.2010
https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000001018

Öz

In this paper, I analyze the linguistic aspects of the discussions that arose in Islamic theology over the issues known as Kalamullah (the Word of God) and the Createdness of the Qur’an. This analysis will tackle the relevant “phonetical,” structural,” and “theological” theories in an integrated fashion

Kaynakça

  • Acurrî, eş-Şerî’a, neşr. M. Hamîd el-Fâkî, Kahire, 1369/1950.
  • Ahmed Emîn, Duha’l-İslâm, Beyrut, 1933.
  • Aksan, Doğan Dilbilim Seçkisi, Ankara: Türk Dil Kurumu Yay., 1982.
  • Barthes, Roland, Göstergebilim İlkeleri, terc. B. Vardar, M. Rifat, Ankara: Kültür Bak. Yay., 1979.
  • Benveniste, Emile, Genel Dilbilim Sorunları, terc. E.Öztokat, İstanbul, 1995.
  • Beyazî, İşârâtu’l-Merâm, Mısır, 1949.
  • Cezerî, Abdurahman Tavzihu’l-Akâid fî İlmi’t-Tevhîd, Hadaratu’ş-Şarkıyye Matbaası, 1932.
  • Combe, Etienne, Repertoire Chronologique d’Epigraphie arabe, Institut Français d’Archeologi, Caire 1982,
  • Cüveynî, el-İrşâd, tah. M.Y.Musa, Kahire, 1959.
  • _____, el-Lum’a, Beyrut, 1986.
  • Nitekim Kıyâmet: 16-19 ayetlerde Kur’ân’ın telaffuza hazır hale getirilmesi (toplanması), söylenme- si (okunması) ve açıklanmasının (beyân edilmesi) Hz. Muhammed’e değil Allah’a ait olduğu ifade edilmiştir. Âlâ: 6 ve 7. ayetlerde de vahiy karşısında endişe içerisinde olan Hz. Muhammed’e Allah kelâmının “okutulacağına” vurgu yapılmıştır. Denkel, Arda, Anlam ve Nedensellik, İstanbul: Kabalcı Yay., 1996.
  • Ebû’l-İzz ed-Dımaşkî, Akîdet-i Tahaviye, Beyrut, 1993.
  • İbn Hazm, el-Fasl, Matbaatu’l-Edebiyye, Mısır, 1317-1321.
  • Gazalî, İlcâmu’l-Avam an İlmi’l-Kelâm, tash., tah. ve talîk: M. Muksim billah el-Bağdadî, Bey- rut, 1985.
  • Hâdimî, Muhammed b. Vehbî b. Huseyin Efendi, Akâidu’l-Hayriyye, Ahmed Kâmil Matbaası, 1340.
  • İbn Kuteybe, el-İhtilâf fi’l-Lafz, Mısır, 1349,
  • İbn Teymiye, er-Resâil, Mısır, 1349
  • İbn Kudâme el-Makdisî, er-Redd ala İbn Akîl el-Hanbelî, thk. A. Ferîd el-Mezîdî, Lübnan, 2004.
  • Irene, Tamba Mecz, Anlambilim, İstanbul, 1998.
  • İsfâhânî, el-Mufredât, tah. Nedîm Mar’aşlî, Dâru’l-Kitâb el-Arabî, tz. J. R. Searle, The Philosophy of Language, J. R. Searle (ed.), London: Oxford Univ. Pres, Kâdı Abdulcebbar, el-Muğnî, -Halku’l-Kur’ân-, Kahire, 1961.
  • _____, Şerhu Usûl-i Hamse, tah. Abdulkerîm Osman, Kahire: Mektebe Vehbe, 1996.
  • _____, el-Muhît bi’t-Teklîf, tah.Ömer es-Seyyîd Azmî, Ahmed Fuad el-Ehvânî(ed.), Mısır tsz. Kâsımî, Cemaleddin, Tarîhu’l-Cehmiyye ve’l-Mu’tezile, Mısır tsz. Koçyiğit, Talat, ‘Hadisçilerle Kelâmcılar Arasındaki Münakaşalar, Ankara, 1969,
  • Martinet, Andre, İşlevsel Genel Dilbilim, terc. B. Vardar, İstanbul, 1998.
  • Muhammed b. Es’ad, Celaleddin, Şerh-i Akaid-i Adudiyya, İstanbul: Esad Efendi Matbaası, 1291.
  • Nesefî, Ebû’l-Muîn, Tabsıratu’l-Edille, Dımaşk, 1990.
  • Noam Chomsky, Dil ve Zihin, terc. A. Kocaman, Ankara, 2002.
  • Râzî, Fahreddîn, Muhassal, Dâru’l-Kitâb el-Arabî, Beyrut, 1990.
  • Saussure, Ferdinand de, Course ın General Linguistics, trans. Roy Harris, London, 2000
  • Subkî, Tacuddîn Ebî Nasr Abdulvehhab, Tabâkât-ı Şafi’iyye, Mısır, 1324.
  • Soykan, Ömer Naci, Felsefe ve Dil, Kabalcı yay., İstanbul, 1995.
  • Şehristanî, el-Milel ve’n-Nihal, Beyrut tsz. Şehristânî, Nihâyetu’l-İkdâm,Mektebetu’l-Musennâ, Bağdat tsz. Taftazanî, Şerhu’l-Makâsıd, Beyrut, 1989.
  • Toklu, Osman, Dilbilime Giriş, Ankara, 2003.
  • Tritton, A. S., İslâm Kelâmı, terc. Mehmet Dağ, Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yay., 1983.
  • Üçok, Necip, Genel Dilbilim, Ankara, 1947.
  • Vardar, Berke, Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, İstanbul, 1998.
  • Vygotsky, L.S, Düşünce ve Dil, terc. S. Koray, İstanbul, 1998.

Kelâmullah Tartışmalarının Dilbilimsel İçeriği

Yıl 2010, , 131 - 150, 01.04.2010
https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000001018

Öz

Makale, Kelâmullah ve Halku’l-Kur’ân olarak bilinen sorun etrafında ortaya çıkan tartışmaların dilbilimsel içeriğini irdelenmektedir. Bu çerçevede Kelâm tarihinde geliştirilen “fonetik”, “yapısal” ve “teolojik” teoriler bütünlük içerisinde değerlendirilmiştir

Kaynakça

  • Acurrî, eş-Şerî’a, neşr. M. Hamîd el-Fâkî, Kahire, 1369/1950.
  • Ahmed Emîn, Duha’l-İslâm, Beyrut, 1933.
  • Aksan, Doğan Dilbilim Seçkisi, Ankara: Türk Dil Kurumu Yay., 1982.
  • Barthes, Roland, Göstergebilim İlkeleri, terc. B. Vardar, M. Rifat, Ankara: Kültür Bak. Yay., 1979.
  • Benveniste, Emile, Genel Dilbilim Sorunları, terc. E.Öztokat, İstanbul, 1995.
  • Beyazî, İşârâtu’l-Merâm, Mısır, 1949.
  • Cezerî, Abdurahman Tavzihu’l-Akâid fî İlmi’t-Tevhîd, Hadaratu’ş-Şarkıyye Matbaası, 1932.
  • Combe, Etienne, Repertoire Chronologique d’Epigraphie arabe, Institut Français d’Archeologi, Caire 1982,
  • Cüveynî, el-İrşâd, tah. M.Y.Musa, Kahire, 1959.
  • _____, el-Lum’a, Beyrut, 1986.
  • Nitekim Kıyâmet: 16-19 ayetlerde Kur’ân’ın telaffuza hazır hale getirilmesi (toplanması), söylenme- si (okunması) ve açıklanmasının (beyân edilmesi) Hz. Muhammed’e değil Allah’a ait olduğu ifade edilmiştir. Âlâ: 6 ve 7. ayetlerde de vahiy karşısında endişe içerisinde olan Hz. Muhammed’e Allah kelâmının “okutulacağına” vurgu yapılmıştır. Denkel, Arda, Anlam ve Nedensellik, İstanbul: Kabalcı Yay., 1996.
  • Ebû’l-İzz ed-Dımaşkî, Akîdet-i Tahaviye, Beyrut, 1993.
  • İbn Hazm, el-Fasl, Matbaatu’l-Edebiyye, Mısır, 1317-1321.
  • Gazalî, İlcâmu’l-Avam an İlmi’l-Kelâm, tash., tah. ve talîk: M. Muksim billah el-Bağdadî, Bey- rut, 1985.
  • Hâdimî, Muhammed b. Vehbî b. Huseyin Efendi, Akâidu’l-Hayriyye, Ahmed Kâmil Matbaası, 1340.
  • İbn Kuteybe, el-İhtilâf fi’l-Lafz, Mısır, 1349,
  • İbn Teymiye, er-Resâil, Mısır, 1349
  • İbn Kudâme el-Makdisî, er-Redd ala İbn Akîl el-Hanbelî, thk. A. Ferîd el-Mezîdî, Lübnan, 2004.
  • Irene, Tamba Mecz, Anlambilim, İstanbul, 1998.
  • İsfâhânî, el-Mufredât, tah. Nedîm Mar’aşlî, Dâru’l-Kitâb el-Arabî, tz. J. R. Searle, The Philosophy of Language, J. R. Searle (ed.), London: Oxford Univ. Pres, Kâdı Abdulcebbar, el-Muğnî, -Halku’l-Kur’ân-, Kahire, 1961.
  • _____, Şerhu Usûl-i Hamse, tah. Abdulkerîm Osman, Kahire: Mektebe Vehbe, 1996.
  • _____, el-Muhît bi’t-Teklîf, tah.Ömer es-Seyyîd Azmî, Ahmed Fuad el-Ehvânî(ed.), Mısır tsz. Kâsımî, Cemaleddin, Tarîhu’l-Cehmiyye ve’l-Mu’tezile, Mısır tsz. Koçyiğit, Talat, ‘Hadisçilerle Kelâmcılar Arasındaki Münakaşalar, Ankara, 1969,
  • Martinet, Andre, İşlevsel Genel Dilbilim, terc. B. Vardar, İstanbul, 1998.
  • Muhammed b. Es’ad, Celaleddin, Şerh-i Akaid-i Adudiyya, İstanbul: Esad Efendi Matbaası, 1291.
  • Nesefî, Ebû’l-Muîn, Tabsıratu’l-Edille, Dımaşk, 1990.
  • Noam Chomsky, Dil ve Zihin, terc. A. Kocaman, Ankara, 2002.
  • Râzî, Fahreddîn, Muhassal, Dâru’l-Kitâb el-Arabî, Beyrut, 1990.
  • Saussure, Ferdinand de, Course ın General Linguistics, trans. Roy Harris, London, 2000
  • Subkî, Tacuddîn Ebî Nasr Abdulvehhab, Tabâkât-ı Şafi’iyye, Mısır, 1324.
  • Soykan, Ömer Naci, Felsefe ve Dil, Kabalcı yay., İstanbul, 1995.
  • Şehristanî, el-Milel ve’n-Nihal, Beyrut tsz. Şehristânî, Nihâyetu’l-İkdâm,Mektebetu’l-Musennâ, Bağdat tsz. Taftazanî, Şerhu’l-Makâsıd, Beyrut, 1989.
  • Toklu, Osman, Dilbilime Giriş, Ankara, 2003.
  • Tritton, A. S., İslâm Kelâmı, terc. Mehmet Dağ, Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yay., 1983.
  • Üçok, Necip, Genel Dilbilim, Ankara, 1947.
  • Vardar, Berke, Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, İstanbul, 1998.
  • Vygotsky, L.S, Düşünce ve Dil, terc. S. Koray, İstanbul, 1998.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA25FM75KM
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İbrahim Aslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010

Kaynak Göster

Chicago Aslan, İbrahim. “Kelâmullah Tartışmalarının Dilbilimsel İçeriği”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 51, sy. 1 (Nisan 2010): 131-50. https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000001018.

Creative Commons Lisansı
Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.