In this research, the
internal and external factors that affect the firms implementing geographic
diversification strategy is analyzed. International geographical diversification degree
on the performance of the company has been identified as the primary scope of
the research and the impact of firm’s internal factors and influences of host
country’s external factors on firms total abroad sales has been determined. For
this purpose; the performance values, diversivication degree and influences of attractive
external factors about their country prefecence as geographic of the 40
companies registered to BİST has been examined. According to the data obtained, it is
determined that variables of the degree of unrelated geographic
diversification, capital intensity, employee productivity, innovation intensity
and market penetration have generally significant effect on firm performance.
It is also determined that the level of openness of the countries and distance
from the external factors have significant effects on total sales. Suggestions
for future research have been made.
Geographical diversification product diversification multinationality; firm performance host country factors pannel data analysis
Bu araştırmada coğrafi çeşitlendirme
stratejisi uygulayan firmaların hangi iç ve dış faktörlerden etkilendiği
araştırılmıştır.
Araştırma kapsamında firmaların
performansları üzerinde uluslararası coğrafi çeşitlendirme dereceleri ve
firmaya ait iç faktörlerin etkisi belirlenmiş ve firmaların yurt dışına yaptığı
toplam satışlar üzerinde ev sahibi ülkelerin dış faktörlerinin etkisi ortaya
konulmuştur. Bu amaçla örneklem olarak BİST’te faaaliyet gösteren 40 firmanın coğrafi
çeşitlendirme dereceleri ve performansları arasındaki ilişki incelenmiş ve
coğrafi olarak tercih ettikleri ülkelerin çekici dış faktörleri tespit
edilmiştir. Elde edilen verilere
göre, genel olarak firma performansı üzerinde ilişkisiz coğrafi çeşitlendirme
derecesi, sermaye yoğunluğu, çalışan verimliliği, yenilik yoğunluğu ve pazara
nüfuz değişkenlerinin anlamlı etkilerinin olduğu tespit edilmiştir. Toplam
satışlar üzerinde ise dış faktörlerden ülkelerin açıklık seviyesinin ve
uzaklığın anlamlı etkilerinin olduğu tespit edilmiş ve gelecek araştırmalar
için önerilerde bulunulmuştur.
Coğrafi çeşitlendirme ürün çeşitlendirme çokulusluluk firma performansı ev sahibi ülke faktörleri panel veri analizi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Kasım 2017 |
Gönderilme Tarihi | 16 Şubat 2017 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |