This research aims to examine the gestures used by teachers and students in the algebra learning-teaching process and the purpose of these signs. The participants of this case study are 25 eigth graders and their mathematics teacher. The data were collected through video recordings and clinical interviews. Deductive analysis was used to analyze the data, while synchronic and diachronic analyses were utilized to analyze the signs in terms of semiotics. Findings revealed that the teacher used a bunch of iconic, metaphoric, deictic, and beat gestures during the algebra teaching process. The meaning of the iconic gestures that resulted in the study can be listed as centering and itemization, illustration of a table, constant term, preceding element, decrease, separation, base and power, rectangle and side, length, and vertical-horizontal. On the other hand, the metaphorical gestures attribute holding, equality, moving the term from one side to the other, numbers or letters, equality, distributing and hiding. The deictic gestures imply pointing out boards with fingers, board markers or hands, and indicating students and notebooks with fingers, while the beat gestures refer to lowering the hands from top to bottom, waving the fist up and down and moving the hand back and forth. It is seen that the teacher aims to strengthen her expression and support students' mathematical understanding through the gestures she uses.
Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
1803E072
We would like to express our sincere thanks for their support to Anadolu University Scientific Research Projects Commission.
Bu araştırma, öğretmen ve öğrencilerin cebir öğrenme-öğretme sürecinde kullandıkları jestleri ve bu işaretlerin kullanım amacını incelemeyi amaçlamaktadır. Durum çalışması desenindeki bu çalışmanın katılımcıları, 25 sekizinci sınıf öğrencisi ve onların matematik öğretmenidir. Veriler video kayıtları ve klinik görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde tümdengelimli analiz, göstergelerin göstergebilimsel açıdan analizinde ise eşzamanlı ve artzamanlı analizlerden yararlanılmıştır. Bulgular, öğretmenin cebir öğretimi sürecinde bir dizi ikonik, metaforik, işaret ve vurgu jestlerini kullandığını ortaya koymuştur. Çalışmada ortaya çıkan ikonik jestlerin anlamı, ortalama ve maddeleştirme, tablo gösterimi, sabit terim, önceki öğe, eksiltme, ayırma, taban ve kuvvet, dikdörtgen ve kenar, uzunluk ve dikey-yatay olarak sıralanabilir. Öte yandan metaforik jestler, tutma, eşitlik, terimi bir taraftan diğer tarafa taşıma, sayılar veya harfler, eşitlik, dağıtma ve gizleme gibi nitelikler taşımaktadır. İşaret jestleri tahtayı parmakla, tahta kalemiyle veya ellerle gösterme, öğrencileri ve defterleri parmakla gösterme anlamı taşırken, vurgu jestleri söylemlere vurgu anlamı katmak için elleri yukarıdan aşağıya indirmeyi, yumruğu yukarı ve aşağı sallamayı ve eli ileri geri hareket ettirmeyi içermektedir. Öğretmenin, kullandığı jestler aracılığıyla anlatımını güçlendirmeyi ve öğrencilerin matematiksel anlayışlarını desteklemeyi amaçladığı görülmektedir.
1803E072
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1803E072 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.