Bu araştırma, okul yöneticilerinin inisiyatif alma düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma betimleyici ilişkisel tarama desenindedir. Örneklem, Orta Karadeniz’de bir ilde bulunan 282 okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise yöneticisinden oluşmaktadır. Veriler Okul Müdürlerinde Kişisel İnisiyatif Ölçme Aracı ve Problem Çözme Envanteri aracılığıyla toplanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson korelasyon katsayıları ve çoklu doğrusal regresyon analizi ile incelenmiştir. Araştırma sonuçları aceleci ve kaçıngan problem çözme yaklaşımları ile inisiyatif almanın tüm alt boyutları arasında anlamlı negatif ilişki olduğunu gösterirken, bu ilişkilerin düşünen, kendine güvenli, değerlendirici ve planlı yaklaşımlarda anlamlı ve pozitif olduğu saptanmıştır. Çoklu doğrusal regresyon analizi sonuçları okul yöneticilerinin inisiyatif almalarının göreli en önemli yordayıcısının kendine güvenli problem çözme yaklaşımı olduğunu göstermiştir. Sonuç olarak, araştırma okul yöneticilerinin etkili problem çözme becerilerinin desteklenmesinin inisiyatif alma düzeylerini arttıracağını ortaya koymaktadır.
This research aims to examine the relationship between initiative taking levels and problem solving skills of school administrators. The research was designed as a descriptive relational survey. The sample consists of 282 preschool, primary, secondary and high school administrators working in public schools from a central Black Sea Region province of Turkey. Data were collected through the Personal Initiative Measurement Tool for School Principals and the Problem Solving Inventory. Relationships were tested through Pearson’s correlation and multiple linear regression analyses. Results indicated that there were negative significant relationships between the impulsive and avoidant problem solving styles and all sub-dimensions of taking initiative, while the relationships were significant and positive for reflective style, problem solving confidence, monitoring, and planfulness. Multiple linear regression analyses showed that the most powerful predictor of school administrators’ taking initiative was the problem solving confidence. It was concluded that supporting school principals for effective problem solving skills may increase their level of taking initiative.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.