Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STRANGER EVERYWHERE CONSTRUCTION OF THE PROVINCIAL REPRESENTATION ON GONUL YARASI AND HAKKARIDE BIR MEVSIM

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 189 - 202, 31.12.2019

Öz

Abstract
In this study, the representation of childhood in the countryside is discussed through the movies Gönül Yarası
(2004) and Hakkâri’de Bir Mevsim (1983). The common theme in both movies, a ‘stranger’ represented by the
teacher, who moved to the countryside from the city is evaluated in terms of form and content. The differences
and similarities in these films are discussed through concepts such as masculinity, orientalism and childhood. Why
did Nurdan Gürbilek describe the countryside as time rather than space? The article, which proposes to consider
the provincial issues around film studies also revolves around the same question and focuses on ethnicity and
cinema debates. As such, it describes the traumatic encounter of the stranger from the city, displayed within
the context of the national character, where the provincial meaning and security is lost and the audience is
often marginalized. In this study, the effect of representation of the countryside on individual experiences of
the subject in the context of national culture and national character is examined through these two films.

Kaynakça

  • Gürbilek, N. (1995). Yer Değiştiren Gölge, İstanbul, Metis Yayınevi .
  • Gürbilek, N. (2014). Ev Ödevi, İstanbul, Metis Yayınevi.
  • Kıral, E. (2012). Aynadan Yansıyan Hatıralar, İstanbul, Agora Kitaplığı.
  • Suner, A. (2010). Hayalet Ev, İstanbul, Metis Yayınevi.
  • Yücel, F. (2012). Bir Kapıdan Gireceksin, İstanbul, Metis Yayınevi.

HER YERDE YABANCI GÖNÜL YARASI VE HAKKÂRİ’DE BİR MEVSİM FİLMLERİ ÜZERİNDEN TAŞRA TEMSİLİNİN İNŞASI VE TAŞRA/ŞEHİR İLİŞKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 189 - 202, 31.12.2019

Öz

Öz
Bu çalışmada, Gönül Yarası (2004) ve Hakkâri’de Bir Mevsim (1983) filmleri üzerinden taşradaki çocukluk temsili
ele alınacaktır. İki filmde de yer alan şehirden taşraya giden öğretmen temsili biçim ve içerik bakımından
değerlendirilecektir. Bu filmlerin yaklaşım farkları ve benzerlikleri erkeklik, oryantalizm ve çocukluk gibi
kavramları tartışarak değerlendirilecektir. Nurdan Gürbilek’in taşrayı mekândan ziyade zaman olarak tarif
etmesinin sebebi nedir? Sinemada taşra meselesini bu soru etrafında düşünmeyi öneren yazı, ikinci olarak,
etnisite ve sinema tartışmalara odaklanmaktadır. Bu tartışmalarda, ulusal karakter bağlamında, taşra anlam
açıklığının ve güvenliğinin kaybolduğu, seyircinin genelde kendini ötekileştirdiği durumlarda ve şehirden
gelen figürlerin yaşadığı travmatik karşılaşmayı anlatır. Bu çalışmada taşranın temsilinin öznenin bireysel
deneyimlerindeki etkisini ulus kültürü ve ulusal karakter bağlamında inceleyip sinemadaki temsillerinin bu
kavramları yorumlayışını içeriği benzerlik gösteren bu iki film üzerinden yorumlamayı amaçlıyorum.

Kaynakça

  • Gürbilek, N. (1995). Yer Değiştiren Gölge, İstanbul, Metis Yayınevi .
  • Gürbilek, N. (2014). Ev Ödevi, İstanbul, Metis Yayınevi.
  • Kıral, E. (2012). Aynadan Yansıyan Hatıralar, İstanbul, Agora Kitaplığı.
  • Suner, A. (2010). Hayalet Ev, İstanbul, Metis Yayınevi.
  • Yücel, F. (2012). Bir Kapıdan Gireceksin, İstanbul, Metis Yayınevi.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Umut Şilan Oğurlu 0000-0002-4428-8670

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Oğurlu, U. Ş. (2019). HER YERDE YABANCI GÖNÜL YARASI VE HAKKÂRİ’DE BİR MEVSİM FİLMLERİ ÜZERİNDEN TAŞRA TEMSİLİNİN İNŞASI VE TAŞRA/ŞEHİR İLİŞKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Aurum Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 189-202.