Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigation of Metaphorical Perceptions of Students Learning Turkish as a Foreign Language Regarding the Concept of “Turkish”

Yıl 2025, Cilt: 25 Sayı: 3, 359 - 379, 25.09.2025
https://doi.org/10.18037/ausbd.1604592

Öz

The teaching of Turkish as a foreign language is of great importance in terms of cultural interaction and increasing Turkey's influence in the international arena. Students express their perceptions of Turkish by using metaphors during the language learning process. Metaphors not only make the learning process more concrete but also support intercultural communication. The aim of this study is to reveal the metaphorical perceptions of students learning Turkish as a foreign language in Egypt regarding the concept of "Turkish." The research was conducted in 2024 with 121 students studying at the Yunus Emre Institute Cairo Turkish Cultural Center. In this phenomenological study, students were asked to complete the sentence "Turkish is like ....... because ........" three times, and data were collected accordingly. The results of the study revealed that the participants produced a total of 192 valid metaphors related to "Turkish." The metaphors created by the students were shaped around themes such as the richness of the language, similarity between languages, love, and knowledge. Among the most frequently used metaphors were "sea" and "friend," indicating a positive and strong bond with Turkish. Additionally, students considered Turkish important in terms of career and cultural development. Their perceptions suggest that Turkish is not merely a means of communication but also a source of cultural richness and a personal development opportunity. Metaphors in learning Turkish help students better understand the language learning process and explore its various aspects.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2013). Suriyeli mültecilerin Türkçe algıları. EKEV Akademi Dergisi, 56, 179-190.
  • Alyılmaz, S., Biçer, N. ve Çoban, İ. (2015). Atatürk üniversitesinde öğrenim gören Kırgız öğrencilerin Türkçe ve Türkiye’ye yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 328-338.
  • Arıoğul, S. ve Uzun, T. (2011). Metaphorical conceptualizations of Arab learners of Turkish. Procedia Socialand Behavioral Sciences, 15, 2088–2091.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi (KUYEB), 10(3), 1313-1322.
  • Boostrom, R. (1998). ‘Safespaces’: Reflections on an educational metaphor. Journal of Curriculum Studies, 30, 397-408.
  • Boylu, E. ve Işık, Ö. F. (2017). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkçeye yönelik algılarının metaforlar aracılığı ile belirlenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 450-471.
  • Caballero, R. (2006). Journey metaphors in foreign language teaching-learning: Ways of travelling/learning in multimedia environments. Mélanges Crapel, 28, 201-209.
  • Demirci, K. (2016). Metafor: Bir anlatım ve üretim mekanizması. M. Sarıca, B. Sarıca (Ed.) Dil bilimleri kültür ve edebiyat içinde (s. 330-343). Ankara: Padam Yayınları.
  • Doğan, Y. (2015). 100. yılında öğretmen adayları ve öğrencilerin bakışıyla Çanakkale Savaşları bir metafor araştırması. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(3), 369-386, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8035
  • Göçen, G. (2019). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin “Türkçenin dil bilgisi”ne yönelik metaforik algısı. Başkent University Journal Of Education, 6(1), 28-45.
  • Göçer, A. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının ‘Kültür Dil İlişkisi’ne Yönelik Metaforik Algıları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of TurkishorTurkic 8(9),253-263.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141.
  • Güngör, H. ve Özalan, U. (2021). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen Finlandiyalı öğrencilerin Türkiye ve Türkçe algısı. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 25, 336-346. DOI: 10.29000/rumelide.1036554.
  • Kaplan, M. (2021). Kültür ve dil. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kaya, H. (2010). Metaphors developed by secondary school students towards “earthquake” concept. Educatioanl Research and Review, 5(1), 712-718.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2010). Metaforlar hayat, anlam ve dil. (G. Y. Demir, çev.). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Low, G. ve Cameron, L. (2002). Applied-linguistic comments on metaphor identification. Language and Literature, 11(1), 84-90.
  • Mete, F. ve Bağcı Ayrancı, B. (2016). Dil ve edebiyata ilişkin algıların metaforlar yoluyla incelenmesi. Dede Korkut Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 5(11), 53-64.
  • Marton, F. (1986). Phenomenography: A research approach to investigating different understandings of reality. Journal of Thought, 2(3), 28-49.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (G. Bulut, çev.). İstanbul: BZD Yayıncılık.
  • Nattinger, J. R. (1984). Communicative language teaching: A new metaphor. Tesol Quarterly, 18(3), 391-407.
  • Nikitina, L. ve Furuoka, F. (2008). " A Language Teacher is Like...": Examining Malaysian Students' Perceptions of Language Teachers through Metaphor Analysis. Online Submission, 5(2), 192-205.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461–522.
  • Schmitt, R. (2005). Systematicmetaphoranalysis as a method of qualitativeresearch. Thequalitativereport, 10(2), 358-394.
  • Tunçel, H. (2016). Yunan üniversite öğrencilerinin yabancı dil olarak Türkçeye yönelik algıları ve Türkçe öğrenme sebepleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1). 107-128.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, M., Gürler, H., ve Gürler, S. (2023). Yabancı öğrencilerin “Türkçe” kavramına yönelik metaforik algıları: Kudüs örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(50), 457-468. https://doi.org/10.31795/baunsobed.1316022

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Öğrencilerin “Türkçe” Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 25 Sayı: 3, 359 - 379, 25.09.2025
https://doi.org/10.18037/ausbd.1604592

Öz

Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesi, kültürel etkileşim ve Türkiye'nin uluslararası alandaki etkisinin artması açısından büyük önem taşımaktadır. Öğrenciler, dil öğrenirken metaforlar kullanarak Türkçeye dair algılarını ifade etmektedir. Metaforlar, öğrenme sürecini daha somut hâle getirirken, kültürlerarası iletişimi de desteklemektedir. Bu çalışmanın amacı, Mısır’da Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin "Türkçe" kavramına ilişkin metaforik algılarını ortaya koymaktır. Araştırma, 2024 yılında Yunus Emre Enstitüsü Kahire Türk Kültür Merkezinde eğitim alan 121 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Fenomenolojik araştırma deseninin kullanıldığı bu çalışmada, öğrencilerin üç kez "Türkçe ....... gibidir, çünkü .........." cümlesini tamamlamaları istenmiş ve bu sayede veriler toplanmıştır. Araştırma sonucunda, katılımcıların "Türkçe" ile ilgili toplamda 192 adet geçerli metafor ürettikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin oluşturduğu metaforlar dilin zenginliği, diller arası benzerlik, sevgi ve bilgi gibi temalar etrafında şekillenmiştir. En sık kullanılan metaforlar arasında "deniz" ve "arkadaş" yer almakta olup, öğrencilerin Türkçeye yönelik olumlu ve güçlü bir bağ kurduklarını göstermektedir. Ayrıca, öğrenciler Türkçeyi kariyer ve kültürel gelişim açısından da önemli bulmaktadır. Öğrencilerin Türkçeye dair algıları, dilin sadece bir iletişim aracı olmanın ötesinde, kültürel bir zenginlik ve kişisel gelişim fırsatı sunduğunu göstermektedir. Türkçe öğreniminde metaforlar, öğrencilerin dil öğrenme sürecini daha iyi anlamalarına ve dilin farklı yönlerini keşfetmelerine yardımcı olmaktadır.

Etik Beyan

MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER ARAŞTIRMALARI ETİK KURULU'ndan 240029 protokol ve 22 numaralı karar no ile etik izin alınmıştır.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2013). Suriyeli mültecilerin Türkçe algıları. EKEV Akademi Dergisi, 56, 179-190.
  • Alyılmaz, S., Biçer, N. ve Çoban, İ. (2015). Atatürk üniversitesinde öğrenim gören Kırgız öğrencilerin Türkçe ve Türkiye’ye yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 328-338.
  • Arıoğul, S. ve Uzun, T. (2011). Metaphorical conceptualizations of Arab learners of Turkish. Procedia Socialand Behavioral Sciences, 15, 2088–2091.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi (KUYEB), 10(3), 1313-1322.
  • Boostrom, R. (1998). ‘Safespaces’: Reflections on an educational metaphor. Journal of Curriculum Studies, 30, 397-408.
  • Boylu, E. ve Işık, Ö. F. (2017). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkçeye yönelik algılarının metaforlar aracılığı ile belirlenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 450-471.
  • Caballero, R. (2006). Journey metaphors in foreign language teaching-learning: Ways of travelling/learning in multimedia environments. Mélanges Crapel, 28, 201-209.
  • Demirci, K. (2016). Metafor: Bir anlatım ve üretim mekanizması. M. Sarıca, B. Sarıca (Ed.) Dil bilimleri kültür ve edebiyat içinde (s. 330-343). Ankara: Padam Yayınları.
  • Doğan, Y. (2015). 100. yılında öğretmen adayları ve öğrencilerin bakışıyla Çanakkale Savaşları bir metafor araştırması. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(3), 369-386, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8035
  • Göçen, G. (2019). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin “Türkçenin dil bilgisi”ne yönelik metaforik algısı. Başkent University Journal Of Education, 6(1), 28-45.
  • Göçer, A. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının ‘Kültür Dil İlişkisi’ne Yönelik Metaforik Algıları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of TurkishorTurkic 8(9),253-263.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141.
  • Güngör, H. ve Özalan, U. (2021). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen Finlandiyalı öğrencilerin Türkiye ve Türkçe algısı. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 25, 336-346. DOI: 10.29000/rumelide.1036554.
  • Kaplan, M. (2021). Kültür ve dil. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kaya, H. (2010). Metaphors developed by secondary school students towards “earthquake” concept. Educatioanl Research and Review, 5(1), 712-718.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2010). Metaforlar hayat, anlam ve dil. (G. Y. Demir, çev.). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Low, G. ve Cameron, L. (2002). Applied-linguistic comments on metaphor identification. Language and Literature, 11(1), 84-90.
  • Mete, F. ve Bağcı Ayrancı, B. (2016). Dil ve edebiyata ilişkin algıların metaforlar yoluyla incelenmesi. Dede Korkut Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 5(11), 53-64.
  • Marton, F. (1986). Phenomenography: A research approach to investigating different understandings of reality. Journal of Thought, 2(3), 28-49.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (G. Bulut, çev.). İstanbul: BZD Yayıncılık.
  • Nattinger, J. R. (1984). Communicative language teaching: A new metaphor. Tesol Quarterly, 18(3), 391-407.
  • Nikitina, L. ve Furuoka, F. (2008). " A Language Teacher is Like...": Examining Malaysian Students' Perceptions of Language Teachers through Metaphor Analysis. Online Submission, 5(2), 192-205.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461–522.
  • Schmitt, R. (2005). Systematicmetaphoranalysis as a method of qualitativeresearch. Thequalitativereport, 10(2), 358-394.
  • Tunçel, H. (2016). Yunan üniversite öğrencilerinin yabancı dil olarak Türkçeye yönelik algıları ve Türkçe öğrenme sebepleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1). 107-128.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, M., Gürler, H., ve Gürler, S. (2023). Yabancı öğrencilerin “Türkçe” kavramına yönelik metaforik algıları: Kudüs örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(50), 457-468. https://doi.org/10.31795/baunsobed.1316022
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hilal Gürler 0000-0002-7553-1143

Handan Çelik 0000-0003-1125-5386

Gönderilme Tarihi 20 Aralık 2024
Kabul Tarihi 26 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gürler, H., & Çelik, H. (2025). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Öğrencilerin “Türkçe” Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(3), 359-379. https://doi.org/10.18037/ausbd.1604592