Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Öğretmen Motivasyonuna İlişkin Algı ve Görüşleri

Yıl 2017, Cilt: 17 Sayı: 1, 1 - 18, 15.03.2017
https://doi.org/10.18037/ausbd.415621

Öz



 Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin motivasyon düzeylerini, ortaokullarda görev yapan branş öğretmenlerinin algılarına ve görüşlerine göre değerlendirmektir. Araştırmada, nicel ve nitel yöntemleri içerisine alan açıklayıcı (explanatory) desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bölümü ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Veriler, Sivas ilinde görev yapan 211 öğretmenden, “Öğretmenlere Yönelik Motivasyon Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın nitel bölümü ise durum çalışması desenine uygun olarak yürütülmüştür. Veriler, nicel bölümde kullanılan ölçeğin içeriğine uygun olarak hazırlanan 3 adet açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla Sivas ilinde görev yapan 10 öğretmenden yüz yüze yapılan görüşmelerle elde edilmiştir. Araştırmanın nicel bulguları öğretmenlerin motivasyon düzeylerini yüksek düzeyde olumlu algıladıklarını; nitel bulgular ise öğretmenlerin motivasyon düzeylerini genel olarak yeterli bulmadıklarını göstermektedir. Bu bağlamda nitel bulguların nicel bulguları desteklemediği söylenebilir 

Kaynakça

  • Ahmad, I. (2011). Effect of teacher efficacy beliefs on motivation. Journal of Behavioural Sciences, 21(2), 35-46.
  • Aksoy, İ. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin, okulda değişim yönetiminin gerçekleştirilmesinde, örgütsel iletişimin rolüne ilişkin algıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arıkıl, G. & Yorgancı, B. (2012). Öğretmenlerin, öğretmen adaylarının ve öğrencilerin motivasyonu algılama farklılıkları. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran 2012, 1-15. Niğde: Niğde Üniversitesi Rektörlüğü.
  • Aslan, K. (2001). Eğitimin toplumsal temelleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5,16-30.
  • Aydın, A. H. (2011). Yönetim Bilimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Aydın, M. (2010). Eğitim Yönetimi (9. Baskı). Ankara: Hatiboğlu Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma (Yöntem, Teknik ve İlkeler). (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baygül, B. & İnam, Ö. (2006). Kurum içi iletişim: çalışanların sağlıklı iş yaşamı beklentilerinin betimlenmesine yönelik bir çalışma. 2. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, 27-28 Nisan 2006, 92-100. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Rektörlüğü.
  • Bektaş, A. (2010). İlköğretim okulları yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile sınıf öğretmenlerinin motivasyonu arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. (2. Baskı). Ankara: Siyasal Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, K.Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (12. Basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ciani, K., Ferguson, Y., Bergin, D. & Hilpert, J. (2010). Motivational influences on school‐prompted interest. Educational Psychology, 30(4), 377-393.
  • Çalış, H. (2012). Öğretmen motivasyonunda yönetici yaklaşımlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çiftçi, Ü. (2008). İlköğretim öğretmenleri arasındaki iletişim sorunları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Delipoyraz, M. (2009). Motivasyon unsuru olarak kariyer yönetimi ve resmi ilköğretim okullarında bir uygulama. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ebcim, P. Ö. (2012). Resmi ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin motivasyonu ile örgüt sağlığı algıları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Griffin, D. K. (2010). A Survey of Bahamian and Jamaican teachers’ level of motivation and job satisfaction. Journal of Invitational Theory & Practice, 16, 56-76.
  • Gündüz, A. (2009). Yönetim sürecinde yöneticilerin sergilediği davranışların çalışanların motivasyonuna etkisi: eğitim kurumlarında bir uygulama. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Güneş, K. (2007). İlköğretim okulu öğretmenlerinin okul müdürlerinin iletişim ve motivasyon becerileri ile ilgili algı ve beklentileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gürgen, H. (1997). Örgütlerde İletişim Kalitesi. İstanbul: Der Yayınları.
  • Gürsel, M. (1997). Okul Yönetimi. Konya: Mikro Yayınları.
  • Gürüz, D. & Yaylacı, G. Ö. (2007). İnsan kaynakları yönetimi: iletişimci gözüyle (3. Baskı). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Güzel, H. (2011). Fizik öğretmenlerinin demografik özellikleri ve motivasyon faktörlerinin araştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 1031-1054.
  • Harris E. (1992). A principaland and the evolution of a school culture: a case study. Planingand Changing, 1(23), 29-44.
  • Harzing, A. W. & Ruysseveldt, J. V. (1995). İnternational Human Resource Management. New Delhi: SAGE Publications London.
  • İbak, S. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin öğretmenleri güdüleme rollerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Jesus, S. N. D. & Abreu, M. V. (1994). Study of teachers’ motivation to motivate students by the theory of planned behavior. (Eric No. ED400235).
  • Justine, N. (2011). Motivational Practices and Teachers’ Performance in Jinja Municipality Secondary Schools, Jinja District, Uganda. (Eric No. ED531291).
  • Karadeniz, B.C. & Yavuz, C. (2009). Sınıf öğretmenlerinin motivasyonunun iş tatmini üzerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (9), 507-509.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karagöz, M. (2010). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretmenleri motive etme becerileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaur, K. & Kaur, P. (2013). Relationship between self - efficacy and teacher motivation of secondary school teachers of punjab. Indian Streams Research Journal, 3(9), 1-5.
  • Koçak, R. D. & Özüdoğru, H. (2012). Yöneticilerin liderlik özelliklerinin çalışanların motivasyonu ve performansı üzerindeki etkileri: kamu ve özel hastanelerinde bir uygulama. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 76-88.
  • Köprülü, S. T. (2011). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ile motivasyonları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Liu, S. & Onwuegbuzie, A. J. (2011). Teachers’ motivation for entering the teaching profession and their job satisfaction: a cross-cultural comparison of China and other countries. Learning Environments Research, 1-20.
  • Lunenburg, F. C. & Ornstein, A. C. (1996). Educational administration (Second Edition). California: Wadsworth Publishing Company.
  • Maçin, E. (2010). Yönetici iletişim becerilerinin çalışan motivasyonu üzerine etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Mills, G. E. (2003). Action research a guide for the teacher researcher (2 nd. edition). Pearson Education, Boston.
  • Morcom, V. & MacCallum, J. (2009). Motivation in action” in a collaborative primary classroom: developing and sustaining teacher motivation. Australian Journal of Teacher Education, 34(6), 23-40.
  • Neves de Jesus, S. & Lens, W. (2005). An integrated model for the study of teacher motivation. Applied Psychology, 54(1), 119-134.
  • Ololube, N. P. (2006). Teachers job satisfaction and motivation for school effectiveness: an assessment. Essays In Education. (Eric No. ED496539).
  • Özan, M. B., Türkoğlu, A. Z. & Şener, G. (2012). Okul yöneticilerinin sergiledikleri demokratik tutum ve davranışlarının öğretmenlerin motivasyonuna etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (1), 275-294.
  • Özdoğru, M. & Aydın, B. (2012). İlköğretim okulu öğretmenlerinin karara katılma durumları ve istekleri ile motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 357-367.
  • Özgan, H. & Aslan, N. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin sözlü iletişim biçiminin öğretmenlerin motivasyonuna etkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 190-206.
  • Papi, M. & Abdollahzadeh, E. (2012). Teacher motivational practice, student motivation, and possible L2 selves: An examination in the Iranian EFL context. Language Learning, 62(2), 571-594.
  • Sabancı, A. (1994). Eğitim yönetiminde çift yönlü iletişim yönetilenleri iş doyumu ve motivasyon bakımından nasıl etkilemektedir? (Yayımlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya, Türkiye.
  • Sakui, K. & Cowie, N. (2012). The dark side of motivation: teachers’ perspectives on ‘unmotivation’. ELT Journal, 66(2), 205-213.
  • Sergiovanni, T.J. & Starratt, R.J. (1993). Supervision: A Redefination (5.Baskı). Singapore: McGraw-Hill, Inc.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, G. F. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Şişman, M. (2003). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Torbacıoğlu, D. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin iletişim yöntemleri ve güdüleme derecelerine ilişkin öğretmen algıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul,
  • Tuna, M. & Türk, S.M. (2006). Kamu ve özel sektör matbaa işletmelerinde çalışanların içsel motivasyon düzeylerinin karşılaştırılması, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 619-632.
  • Ünal, S. (2000). İlköğretim okulu yöneticilerinin okullarında motivasyonu sağlama etkinlikleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 84-90.
  • Wahab, J. A., Hamid, A. H. A., Zainal, S. & Rafik, M. F. M. (2013). The relationship between headteachers’ distributed leadership practices and teachers’ motivation in national primary schools. Asian Social Science, 9(16), 161-167.
  • Vrieling, E., Bastiaens, T. & Stijnen, S. (2012). Consequences of ıncreased self-regulated learning opportunities on student teachers› motivation and use of metacognitive skills. Australian Journal of Teacher Education, 37(8), 102-117.
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik mesleği, motivasyon kaynakları ve temel tutumlar: kuramsal bir bakış. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 33-46.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, S. (2009). İlköğretim okullarında yöneticilerin sınıf öğretmenlerini güdüleme davranışları ve gerçekleşme düzeylerine ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yılmaz, A. & Ceylan, Ç.B. (2011). İlköğretim okul yöneticilerinin liderlik davranış düzeyleri ile öğretmenlerin iş doyumu ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17 (2), 277-394.
  • Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. Dr. Soner Doğan

Osman Koçak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2017
Gönderilme Tarihi 25 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Doğan, Y. D. D. S., & Koçak, O. (2017). Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Öğretmen Motivasyonuna İlişkin Algı ve Görüşleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 1-18. https://doi.org/10.18037/ausbd.415621