Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin motivasyon düzeylerini, ortaokullarda görev yapan branş öğretmenlerinin algılarına ve görüşlerine göre değerlendirmektir. Araştırmada, nicel ve nitel yöntemleri içerisine alan açıklayıcı (explanatory) desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bölümü ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Veriler, Sivas ilinde görev yapan 211 öğretmenden, “Öğretmenlere Yönelik Motivasyon Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın nitel bölümü ise durum çalışması desenine uygun olarak yürütülmüştür. Veriler, nicel bölümde kullanılan ölçeğin içeriğine uygun olarak hazırlanan 3 adet açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla Sivas ilinde görev yapan 10 öğretmenden yüz yüze yapılan görüşmelerle elde edilmiştir. Araştırmanın nicel bulguları öğretmenlerin motivasyon düzeylerini yüksek düzeyde olumlu algıladıklarını; nitel bulgular ise öğretmenlerin motivasyon düzeylerini genel olarak yeterli bulmadıklarını göstermektedir. Bu bağlamda nitel bulguların nicel bulguları desteklemediği söylenebilir
Ahmad, I. (2011). Effect of teacher efficacy beliefs on
motivation. Journal of Behavioural Sciences, 21(2),
35-46.
Aksoy, İ. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan
öğretmenlerin, okulda değişim yönetiminin gerçekleştirilmesinde,
örgütsel iletişimin rolüne ilişkin
algıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Arıkıl, G. & Yorgancı, B. (2012). Öğretmenlerin, öğretmen
adaylarının ve öğrencilerin motivasyonu
algılama farklılıkları. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik
Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran 2012, 1-15.
Niğde: Niğde Üniversitesi Rektörlüğü.
Aslan, K. (2001). Eğitimin toplumsal temelleri. Balıkesir
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5,16-30.
Aydın, A. H. (2011). Yönetim Bilimi. Ankara: Seçkin
Yayıncılık.
Aydın, M. (2010). Eğitim Yönetimi (9. Baskı). Ankara:
Hatiboğlu Yayıncılık.
Balcı, A. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma (Yöntem,
Teknik ve İlkeler). (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Baygül, B. & İnam, Ö. (2006). Kurum içi iletişim: çalışanların
sağlıklı iş yaşamı beklentilerinin betimlenmesine
yönelik bir çalışma. 2. Ulusal Halkla
İlişkiler Sempozyumu, 27-28 Nisan 2006, 92-100.
Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Rektörlüğü.
Bektaş, A. (2010). İlköğretim okulları yöneticilerinin
sosyal iletişim becerileri ile sınıf öğretmenlerinin
motivasyonu arasındaki ilişki (Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Ankara.
Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. (2.
Baskı). Ankara: Siyasal Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, K.Ş. & Demirel,
F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (12.
Basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Ciani, K., Ferguson, Y., Bergin, D. & Hilpert, J. (2010).
Motivational influences on school‐prompted interest.
Educational Psychology, 30(4), 377-393.
Çalış, H. (2012). Öğretmen motivasyonunda yönetici
yaklaşımlarının incelenmesi (Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, İstanbul.
Çiftçi, Ü. (2008). İlköğretim öğretmenleri arasındaki
iletişim sorunları (Yayımlanmamış yüksek lisans
tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
İstanbul.
Delipoyraz, M. (2009). Motivasyon unsuru olarak kariyer
yönetimi ve resmi ilköğretim okullarında bir
uygulama. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi)
Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Ebcim, P. Ö. (2012). Resmi ilköğretim okullarında çalışan
öğretmenlerin motivasyonu ile örgüt sağlığı
algıları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek
lisans tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, İstanbul.
Griffin, D. K. (2010). A Survey of Bahamian and Jamaican
teachers’ level of motivation and job satisfaction.
Journal of Invitational Theory & Practice, 16,
56-76.
Gündüz, A. (2009). Yönetim sürecinde yöneticilerin
sergilediği davranışların çalışanların motivasyonuna
etkisi: eğitim kurumlarında bir uygulama. (Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Güneş, K. (2007). İlköğretim okulu öğretmenlerinin okul müdürlerinin iletişim ve motivasyon becerileri ile ilgili algı ve beklentileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Gürgen, H. (1997). Örgütlerde İletişim Kalitesi. İstanbul: Der Yayınları.
Gürsel, M. (1997). Okul Yönetimi. Konya: Mikro Yayınları.
Gürüz, D. & Yaylacı, G. Ö. (2007). İnsan kaynakları yönetimi: iletişimci gözüyle (3. Baskı). İstanbul: MediaCat Kitapları.
Güzel, H. (2011). Fizik öğretmenlerinin demografik özellikleri ve motivasyon faktörlerinin araştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 1031-1054.
Harris E. (1992). A principaland and the evolution of a school culture: a case study. Planingand Changing, 1(23), 29-44.
Harzing, A. W. & Ruysseveldt, J. V. (1995). İnternational Human Resource Management. New Delhi: SAGE Publications London.
İbak, S. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin öğretmenleri güdüleme rollerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Jesus, S. N. D. & Abreu, M. V. (1994). Study of teachers’ motivation to motivate students by the theory of planned behavior. (Eric No. ED400235).
Justine, N. (2011). Motivational Practices and Teachers’ Performance in Jinja Municipality Secondary Schools, Jinja District, Uganda. (Eric No. ED531291).
Karadeniz, B.C. & Yavuz, C. (2009). Sınıf öğretmenlerinin motivasyonunun iş tatmini üzerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (9), 507-509.
Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Karagöz, M. (2010). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretmenleri motive etme becerileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Kaur, K. & Kaur, P. (2013). Relationship between self - efficacy and teacher motivation of secondary school teachers of punjab. Indian Streams Research Journal, 3(9), 1-5.
Koçak, R. D. & Özüdoğru, H. (2012). Yöneticilerin liderlik özelliklerinin çalışanların motivasyonu ve performansı üzerindeki etkileri: kamu ve özel hastanelerinde bir uygulama. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 76-88.
Köprülü, S. T. (2011). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ile motivasyonları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Liu, S. & Onwuegbuzie, A. J. (2011). Teachers’ motivation for entering the teaching profession and their job satisfaction: a cross-cultural comparison of China and other countries. Learning Environments Research, 1-20.
Lunenburg, F. C. & Ornstein, A. C. (1996). Educational administration (Second Edition). California: Wadsworth Publishing Company.
Maçin, E. (2010). Yönetici iletişim becerilerinin çalışan motivasyonu üzerine etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Mills, G. E. (2003). Action research a guide for the teacher researcher (2 nd. edition). Pearson Education, Boston.
Morcom, V. & MacCallum, J. (2009). Motivation in action” in a collaborative primary classroom: developing and sustaining teacher motivation. Australian Journal of Teacher Education, 34(6), 23-40.
Neves de Jesus, S. & Lens, W. (2005). An integrated model for the study of teacher motivation. Applied Psychology, 54(1), 119-134.
Ololube, N. P. (2006). Teachers job satisfaction and motivation
for school effectiveness: an assessment. Essays
In Education. (Eric No. ED496539).
Özan, M. B., Türkoğlu, A. Z. & Şener, G. (2012). Okul
yöneticilerinin sergiledikleri demokratik tutum
ve davranışlarının öğretmenlerin motivasyonuna
etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20
(1), 275-294.
Özdoğru, M. & Aydın, B. (2012). İlköğretim okulu öğretmenlerinin
karara katılma durumları ve istekleri
ile motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. Abant
İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
12(2), 357-367.
Özgan, H. & Aslan, N. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin
sözlü iletişim biçiminin öğretmenlerin
motivasyonuna etkisinin incelenmesi. Gaziantep
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 190-206.
Papi, M. & Abdollahzadeh, E. (2012). Teacher motivational
practice, student motivation, and possible L2
selves: An examination in the Iranian EFL context.
Language Learning, 62(2), 571-594.
Sabancı, A. (1994). Eğitim yönetiminde çift yönlü iletişim
yönetilenleri iş doyumu ve motivasyon bakımından
nasıl etkilemektedir? (Yayımlanmamış Bilim Uzmanlığı
Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya, Türkiye.
Sakui, K. & Cowie, N. (2012). The dark side of motivation:
teachers’ perspectives on ‘unmotivation’. ELT
Journal, 66(2), 205-213.
Sergiovanni, T.J. & Starratt, R.J. (1993). Supervision: A
Redefination (5.Baskı). Singapore: McGraw-Hill, Inc.
Sönmez, V. & Alacapınar, G. F. (2011). Örneklendirilmiş
Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı
yayıncılık.
Şişman, M. (2003). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara:
Pegem A Yayıncılık.
Torbacıoğlu, D. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin
iletişim yöntemleri ve güdüleme derecelerine
ilişkin öğretmen algıları (Yayımlanmamış yüksek
lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, İstanbul,
Tuna, M. & Türk, S.M. (2006). Kamu ve özel sektör
matbaa işletmelerinde çalışanların içsel motivasyon
düzeylerinin karşılaştırılması, Selçuk Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 619-632.
Ünal, S. (2000). İlköğretim okulu yöneticilerinin okullarında
motivasyonu sağlama etkinlikleri. Pamukkale
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 84-90.
Wahab, J. A., Hamid, A. H. A., Zainal, S. & Rafik, M. F.
M. (2013). The relationship between headteachers’
distributed leadership practices and teachers’ motivation
in national primary schools. Asian Social
Science, 9(16), 161-167.
Vrieling, E., Bastiaens, T. & Stijnen, S. (2012). Consequences
of ıncreased self-regulated learning opportunities
on student teachers› motivation and
use of metacognitive skills. Australian Journal of
Teacher Education, 37(8), 102-117.
Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik mesleği, motivasyon
kaynakları ve temel tutumlar: kuramsal bir bakış.
Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 33-46.
Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı
bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel
araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin
Yayıncılık.
Yıldırım, S. (2009). İlköğretim okullarında yöneticilerin
sınıf öğretmenlerini güdüleme davranışları ve gerçekleşme
düzeylerine ilişkin öğretmen ve yönetici
görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Yılmaz, A. & Ceylan, Ç.B. (2011). İlköğretim okul yöneticilerinin
liderlik davranış düzeyleri ile öğretmenlerin
iş doyumu ilişkisi. Kuram ve Uygulamada
Eğitim Yönetimi, 17 (2), 277-394.
Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün
öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki
etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Doğan, Y. D. D. S., & Koçak, O. (2017). Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Öğretmen Motivasyonuna İlişkin Algı ve Görüşleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 1-18. https://doi.org/10.18037/ausbd.415621