Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Boş Zaman İlgilenim Faktörleri ile Fitness Merkezine Yönelik Tatmin ve Sadakat Arasındaki İlişki

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 1, 49 - 62, 25.06.2018
https://doi.org/10.18037/ausbd.550625

Öz

Gelişen teknoloji sayesinde toplum yaşamı içerisinde çalışma saatleri kısalarak bireylerin boş zamanlarında artış meydana gelmiştir. Bu artış ile birlikte bireyler işten arta kalan boş zamanlarını değerlendirme arayışı içine girmişlerdir. Boş zamanlarında katılacakları etkinlikler bireyden bireye farklılık göstermektedir. Dolayısıyla bu durum ilgilenim konusunun önemine vurgu yapmaktadır. Özellikle yoğun rekabet ortamı içerisindeki fitness sektöründe, fitness merkezlerinin ayakta kalabilmesi için müşterilerin bireysel ilgilenim profillerini belirlemek oldukça önemli bir hal almaktadır. Çünkü ilgilenim, oluşturulmak istenen sadakatin öncüllerinden biri olarak değerlendirilebilir. 


Bu çalışmanın amacı a) Boş zaman ilgilenim faktörlerini ortaya çıkarmak, b) Boş zaman ilgilenimi ve fitness merkezine yönelik sadakat arasındaki ilişkiyi, c) Boş zaman ilgilenimi ve fitness merkezine yönelik tatmin arasındaki ilişkiyi, d) Fitness merkezine yönelik tatmin ve fitness merkezine yönelik sadakat arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, Eskişehir ili sınırları içerisinden seçilen Sportif Club, Qualitasspa, Fitlife, Sablon Wellness Club ve Esjim fitness merkezlerindeki 658 üye 


ile gerçekleşmiştir. Çalışmada faktör analizi sonucunda fitness merkezi üyelerinin boş zaman ilgilenimini etkileyen altı faktör ortaya çıkmıştır. Bu faktörler çalışan davranışı, resepsiyon hizmetleri, temizlik/hijyen, ödeme ve teşvik, sağlık ve fitness ve kullanıma hazırlık olarak isimlendirilmiştir. Yapılan regresyon analizi sonucunda ödeme ve teşvik (β= 0412; p< 0,01) faktörü fitness merkezine yönelik tatmin ve sadakati üzerinde en güçlü etkiye sahiptir. Bunun yanında temizlik/hijyen ile sağlık ve fitness faktörlerinin fitness merkezine yönelik sadakat üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı ifade edilebilir. 

Kaynakça

  • Argan, M. (2007). Eğlence Pazarlaması. Ankara: Detay.
  • Arpacı, F., Tokyürek, Ş., Çelik, B. (2007). Kat Hizmetlerinde Çalışan Personelin Davranışlarına İlişkin Yönetici ve Personel Görüşlerinin Karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 1-10.
  • Ağyar, E., Kalkan, A., Çerez, H. (2012). Sağlık Çalışanlarının Sportif Rekreasyona Katılımlarının İncelenmesi (Antalya Araştırma ve Eğitim Hastanesi Örneği). I. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi, Kemer/ Antalya, 15-29.
  • Assael, H. (1992). Consumer Behaviour & Marketing Action. 4th Edt., Sevtap Ünal, (2008). İçgüdüsel Alışveriş içinde (s. 51), Ankara: Detay.
  • Beard, J., Ragheb. M. (1980). Measuring Leisure Satisfaction. Journal of Leisure Research. 12(1), 20-33. doi: 10.1177/004728758001900257.
  • Chen, Y.C., Li, R.H., Chen, S.H. (2013). Relationships Among Adolescents’ Leisure Motivation, Leisure Involvement, and Leisure Satisfaction: A Structural Equation Model. Social Indicatiors Research, 110 (3), 1187-1199. doi: 10.1007/s 11205-011-9979-2.
  • Castaneda, J.A. (2011). Relationship Between Customer Satisfaction and Loyalty on the Internet. J Bus Psychol, 26, 371-383. doi: 10.1007/s 10869-010-9196-z.
  • Çatı, K., Koçoğlu, C.M. (2008). Müşteri Sadakati ile Müşteri Tatmini Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 167-188.
  • Decloe, M.D., Kaczynski, A.T., Havitz, M.E. (2009). Social Participation, Flow and Situational Involvement in Recreational Physical Activity. Journal of Leisure Research, 41 (1), 73-90.
  • Evans, M.J., Jamal, A., Foxall, G.R. (2006). Individual Aspects of Consumer Behaviour. New Jersey: J. Wiley.
  • Funk, D.C., Ridinger, L.L., Moorman, A.M. (2004). Exploring Origins of Involvement: Understanding the Relationship Between Consumer Motives and Involvement with Professional Sport Teams. Leisure Science, 26 (1), 35-61. doi: 10.1080/01490400490272440.
  • Gegez, A.E. (2007). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Beta.
  • Havitz, M.E., Dimanche, F. (1999). Leisure Involvement Revisited: Drive Properties and Padoxes. Journal of Leisure Research. 31, 122-149.
  • Hsieh, T.C. (2007). Recreational Motivation, Sensation Seeking, and Recreational Involvement of Taiwans’ Adventure Recreation Participants. University of the Incarnate Word, ProQuest, UMI Dissertations Publishing.
  • Iwasaki, Y., Havitz, M.E. (2004). Examining Relationships Between Leisure Involvement, Psychological Commitment, and Loyalty to a Recreation Agency. Journal of Leisure Research, 36 (1), 45-72.
  • Jamrozy, U., Backman, S.J., Backman, K.F. (1996). Involvement and Opinion Leadership in Tourism. Annas of Tourism Research, 23 (4), 908-924. doi:10.1016/0160-7383(96)00022- 9.
  • Jung, Guo-Ming (2007). Structural Equation Modeling Between Leisure Involvement, Consumer Satisfaction, and Behavioral Loyalty in Fitness Centers in Taiwan. (Yayınlanmamış doktora tezi). United States Sport Academy, Alabama.
  • Karalar, R. (2011). Tüketici Karar Verme Süreci: Sorunun Belirlenmesi ve Bilgilerin Araştırılması. Rıdvan Karalar (Ed.), Tüketici Davranışları içinde (s. 243-248). Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Kerstetter, D.L., Kovich, G.M. (1997). The Involvement Profiles of Division I Women’s Basketball Spectators. Journal of Sport Management, 11, 234-249.
  • Koç, E. (2012). Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri: Global ve Yerel Yaklaşım. (4.Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Kontogianni, E. (2011). Involvement and Loyalty in Recreation Swimming in Greece: Investigating Relationsips. International Journal of Sport Management, Recreation & Tourism, (8), 13-34. doi: 10.5199/ijsmart-1791-874X-8b.
  • Kurulgan, M., Argan, M. (2006). Yeni Kitap Seçiminde Etkili Olan Biçimsel Faktörlerin Okuyucu Perspektifinden Değerlendirilmesi. Bilgi Dünyası 7 (2), 230-249.
  • Kyle, G., Absher, J.D., Hammitt, W.E., Cavin, J. (2006). An Examination of the Motivation-Involvement Relationship. Leisure Sciences: An Interdisciplinary Journal, 28 (5), 467-485.
  • Kyle, G., Absher, J., Norman, W., Hammit, W., Jodice, L. (2007). A Modified Involvement Scale. Leisure Studies. 26 (4), 399-427. doi: 10.1080/02614360600896668.
  • Lee, J., Graefe, A. (2002). Psychological Commitment as a Mediator of the Relationship Between Involvement and Loyalty. (Tech. Report No. 289). Newtown: Northeastern Research Station.
  • Mechinda, P., Serirat, S., Gulid, N. (2009). An Examination of Tourists’ Attitudinal and Behavioral Loyalty: Comparison Between Domestic and International Tourists. Journal of Vacation Marketing, 15(2), 129-148. doi: 10.1177/1356766708100820.
  • Nunnally, J.C., Bernstein, I. (1994). Psychometric Theory. Newyork: McGraw- Hall.
  • Odabaşı, Y. (1998). Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi.
  • Olsen, S.O. (2007). Repurchase Loyalty: The Role of Involvement and Satisfaction. Psychology & Marketing, 24 (4), 315-341. doi: 10.1002/mar.20163.
  • Özmen, A. (2006). Örnekleme. Ali Fuat Yüzer (Ed.), İstatistik içinde (s. 167-194). Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Park, S.H. (1996). Relationships Between Involvement and Attitudinal Loyalty Constructs in Adults Fitness Programs. Journal of Leisure Research, 28 (4), 233-250.
  • Pektaş, H.M., Çelik, H., Köse, S. (2009). Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı Üzerine Uygulama Güçlük Ölçeğinin Geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 111-118.
  • Richins, M.L., Bloch, P.H. (1986). After the New Wears off: The Temporal Context of Product Involvement. Journal of Consumer Research, 13 (2), 280-285.
  • Rothschild, M.L. (1984). Perspectives on Involvement: Current Problems and Future Directions. Advances in Consumer Research, 11 (1), 216-217.
  • Tachis, S., Tzetzis, G. (2015). The Relationship Among Fans’ Involvement, Psychological Commitment, and Loyalty in Professional Team Sports. International Journal of Sport Management, Recreation & Tourism, 18, 1-25.
  • Tuu, H.H., Olsen, S.O. (2010). Ambivalence and Involvement in the Satisfaction-Repurchase Loyalty Relationship. Australasian Marketing Journal, 18 (3), 151-158. doi:10.1016/j.ausmj.2010.03.002.
  • Tüfekçi, Ö. (2010). Fitness Merkezi Müşterilerinin Hizmet Kalitesine Yönelik Beklenti ve Algılarının Değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı (Yüksek Lisans Tezi).
  • Zaichkowsky, J.L. (1985). Measuring the Involvement Construct. Journal of Consumer Research, 12 (3), 341-352.
  • Zetou, E., Kouli, O., Psarras, A., Tzetzis, G., Michalopoulou, M. (2013). The Role of Involvement in the Loyalty of Sport Fans in Professional Volleyball. International Journal of Sport Management, Recreation and Tourism, 12, 1-16. doi: 10.5199/ijsmart-1791-874X-12a.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gözde Yetim

Metin Argan

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 11 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yetim, G., & Argan, M. (2018). Boş Zaman İlgilenim Faktörleri ile Fitness Merkezine Yönelik Tatmin ve Sadakat Arasındaki İlişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 49-62. https://doi.org/10.18037/ausbd.550625