Yıl 2019, Cilt 19 , Sayı 3, Sayfalar 375 - 394 2019-09-30

İlköğretim, Kamu Eğitim Harcaması ve Ekonomik Büyüme

. Rza MAMMADOV [1] , Erdal GÜMÜŞ [2]


Bu araştırmanın amacı ilköğretim eğitimi, finansmanı ve ekonomik büyüme arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada kişi başına düşen reel GSYİH, ilköğretim kademesine kayıtlı öğrenci sayıları ve öğrenci başına reel kamu eğitim harcaması kullanılmıştır. Araştırmada PISA kapsamında 30 ülkenin 1998-2015 verileri kullanılmıştır. Yöntem olarak panel ekonometrisi kapsamında eşbütünleşme, uzun dönem ilişki tahmincileri için DOLS ve FMOLS testlerine yer verilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, ilköğretim eğitimi, finansmanı ve ekonomik büyümenin birlikte hareketliliği söz konusudur. Bu hareketlilik uzun dönemde beşeri sermayenin yayılımına katkı sağlamaktadır.

İlköğretim, Ekonomik Büyüme, Kamu Eğitim Harcaması, Panel Ekonometri, PISA
  • Ainsworth, A., Beegle, K., & Nyamete, A. (1996). The Impact of Women’s Schooling on Fertility and Contraceptive Use: A Study of Fourteen Sub-Saharan African Countries. The World Bank Economic Review, 10(1), 85-122. doi: 10.1093/wber/10.1.85.
  • Aypay, A. (2015). Eğitim Politikası. Ankara: Pegem Akademi.
  • Badibanga, T. M. (2010). Essays on Economic Growth, Education, and the Distribution of Income: A Structural Analysis for the Case of South Africa (Unpublished Doctoral Dissertation). The University of Minnesota, Minnesota.
  • Bridsall, N. (1993). Social Development is Economic Development. World Bank Policy Research Working Papers, WPS 1123, Washington.
  • Campbell, J. Y., & Perron, P. (1991). Pitfalls and Opportunities: What Macroeconomists Should Know About Unit Roots? O. J. Blanchard, & S. Fischer (Ed.), NBER Macroeconomics içinde (s. 141-220). Cambridge: MIT.
  • Choi, I. (2001). Unit Root Tests for Panel Data. Journal of International Money and Finance, 20(2), 249-272. doi:10.1016/S0261-5606(00)00048-6.
  • Fidan, N. ve Erden, M. (1996). Eğitime Giriş. Ankara: Alkım.
  • Gümüş, E. ve Şişman, M. (2012). Eğitim Ekonomisi ve Planlaması. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gyimah-Brempong, K., Paddison, O., & Mitiku, V. (2006). Higher Education and Economic Development in Africa. Journal of Development Studies, 42(3), 509- 529. doi: 10.1080/00220380600576490.
  • Hanif, N., & Arshed, N. (2016). Relationship between School Education and Economic Growth: SAARC Countries. International Journal of Economics and Financial ISSUES, 6(1), 294-300. http://www.econjournals.com/index.php/ijefi/article/view/1605.
  • Im, K. S., Pesaran, M. H., & Shin, Y. (2003). Testing for Unit Roots in Heterogeneous Panels. Journal of Econometrics, 115(1), 53-74. doi:10.1016/S0304-4076(03)00092-7.
  • Johansen, S. (1988). Statistical Analysis of Cointegration Vectors. Journal of Economic Dynamics and Control, 12(2-3), 231-254. doi:10.1016/0165-1889(88)90041-3.
  • Kao, C. (1999). Spurious Regression and Residual-based Tests for Cointegration in Panel Data when the Cross-section and Time Series Dimensions are Comparable. Journal of Econometrics, 90(Special Issue), 1-44.
  • Keller, R. I. (2006). Investment in Primary, Secondary, and Higher Education and the Effects on Economic Growth. Contemporary Economic Policy, 24(1), 18-34. doi: 10.1093/cep/byj012.
  • Kotaskova, S. K., Prochazka, P., Smutka, L., Maitah, M., Kuzmenko, E., Kopecka, M., & Hönig, V. (2018). The Impact of Education on Economic Growth: The Case of India. Acta Universitatis Agriculturae Et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 66(1), 0253-0262. doi: 10.11118/actaun201866010253.
  • Levin, A., Lin, C., & Chu, C. J. (2002). Unit Root Tests in Panel Data: Asymptotic and Finitesample Properties. Journal of Econometrics, 108(1), 1-24. doi:10.1016/S0304-4076(01)00098-7.
  • Maddala, G. S., & Wu, S. (1999). A Comparative Study of Unit Root Tests with Panel Data and a New Simple Test. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 61(1), 631-652.
  • Özsoy, C. (2010). Türkiye'de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 5(1), 60-74. http://dergipark.gov.tr/beyder/issue/3478/47321.
  • Pedroni, P. (2004). Panel Cointegration: Asymptotic and Finite Sample Properties of Pooled Time Series Tests with an Application to the PPP Hypothesis. Econometric Theory, 20(3), 597-625. doi:10+10170S0266466604203073.
  • Pesaran M. H., Shin Y., & Smith, R. J. (2001). Bounds Testing Approaches to the Analysis of Level Relationships. Journal of Applied Econometrics, 16(3), 289-326. doi: 10.1002/jae.616.
  • Petrakis, P., & Stamatakis, D. (2002). Growth and Educational Levels: A Comparative Analysis. Economics of Education Review, 21(5), 513-521. doi: 10.1016/S0272-7757(01)00050-4.
  • Psacharopoulos, G. (1985). Returns to Education: A Further International Update and Implications. Journal of Human Resources, 20(4), 583-604. doi: 10.2307/145686.
  • Psacharopoulos, G., & Patrinos, H. A. (2018). Returns to Investment in Education: A Decennial Review of the Global Literature. Education Economics, 26(5), 445-458. doi: 10.1080/09645292.2018.1484426.
  • Psacharopoulos, G., & Woodhall, M. (1985). Education for Development: An Analysis of Investment Choices (World Bank Publication, Report No. 9954). New York: Oxford University.http://documents.worldbank.org/curated/en/477701468137718173/pdf/multipage.pdf.
  • Sab, R., & Smith, S. C. (2001). Human Capital Convergence: International Evidence (IMF Working Paper, No.01/32). International Monetary Fund. https://www.imf.org/en/Publications/WP/Issues/2016/12/30/Human-Capital-Convergence-International-Evidence-4017.
  • Tarı, R. (2006). Ekonometri. İstanbul: Avcı.
  • Webber, D. (2002). Policies to Stimulate Growth: Should We Invest in Health or Education? Applied Economics, 34(13), 1633-1643. doi: 10.1080/00036840110115109.
Birincil Dil tr
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yazar: . Rza MAMMADOV

Yazar: Erdal GÜMÜŞ

Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 30 Eylül 2019

APA Mammadov, . , Gümüş, E . (2019). İlköğretim, Kamu Eğitim Harcaması ve Ekonomik Büyüme . Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 19 (3) , 375-394 . DOI: 10.18037/ausbd.632129