Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Restoran Seçimi Kriterlerinin Müşteri Sadakatine Etkisi: Mersin’de Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 19 Sayı: 4, 1 - 14, 31.12.2019
https://doi.org/10.18037/ausbd.668597

Öz

Sadık müşteriler, restoranların rekabet gücünü pozitif olarak etkilemektedir. Bu araştırmanın amacı restoran seçim faktörlerini ve bu faktörlerin müşterilerin sadakatleri üzerindeki etkisini belirlemektedir. Bu kapsamda Müşteri Sadakat Ölçeği, Müşteri Restoran Seçim Ölçeği ve demografik sorulardan oluşan bir anket formu kolayda örnekleme yöntemi ile 6 Nisan – 5 Mayıs 2017 tarihleri arasında uygulanmış ve 387 adet geçerli anket toplanmıştır. Ölçeklerin geçerliliği keşfedici faktör analizi ile güvenirlikleri ise Cronbach Alpha değerleri ile belirlenmiştir. Araştırma hipotezi çoklu regresyon analizi ile test edilmiştir. Bulgular restoran seçim faktörlerinin restoran özellikleri, kolaylıklar, menü, servis, personel kalitesi, sipariş ve yiyeceklerden oluştuğunu göstermektedir. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre sadece restoran özellikleri ve kolaylıkların müşterilerin sadakati üzerinde pozitif etkiye sahiptir.

Kaynakça

  • Albayrak, A. (2014). Müşterilerin Restoran Seçimlerini Etkileyen Faktörler: İstanbul Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(2), 190-201.
  • Alonso, A.D., O'neil, M., Liu, Y. & O'shea, M. (2013). Factor Driving Consumer Restaurant Choice: An Exploratory Study From the Southeastern United. Journal of Hospitality Marketing & Managment, 22 (5), 547-567.
  • Arıker, Ç. (2012). Tüketicilerin Restoran Seçiminde Kullandıkları Seçim Kriterleri Arasındaki İlişki. Öneri Dergisi, 10 (38), 11-31.
  • Auty, S. (1992). Consumer Choice And Segmentation in The Restaurant Industry. The Service Industries Journal, 12 (3), 324-339.
  • Bayuk, N. & Küçük, F. (2007). Müşteri Tatmini Ve Müşteri Sadakati İlişkisi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 12 (1), 285-292.
  • Cakici, A.C., Akgunduz, Y. & Yildirim, O. (2019). The Impact of Perceived Price Justice and Satisfaction on Loyalty: The Mediating Effect of Revisit Intention. Tourism Review, 74 (3), 443-462.
  • Cevizkaya, G. (2015). Tüketicilerin Etnik Restoran İşletmelerini Tercih Etme Nedenleri: İstanbul'da Bir Araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Clark, M.A. & Wood, R.C.(1998). Consumer Loyalty in the Restaurant İndustry-Apreliminary Exploration of the Issues. International Journal of Contemporary Hosptality Managment, 10 (4), 139-144.
  • Demirel, Y. (2007). Türk Bankacılık Sektöründeki İlişkiler Yönetimi'nin Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (1), 56-81.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. Los Angles: Sage.
  • Hair,J.F., Black, W.C., Babin,B.J., Anderson, R.E. & Tatham, R.L.(2010). Multivariate Data Analysis. New Jersey, Upper Saddle River: Prentice Hall.
  • Hyun, S.S. (2010). Predictiors of Relationship Quality And Loyalty İn The Chain Restaurant Industry. Cornell Hospitality Quarterly, 51 (2), 251-267.
  • Kivela, J.J. (1997). Restaurant Marketing: Selection and Segmantation in Hong Kong. International Journal of Contemporary Hospitality Managment, 9 (3), 116-123.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory. 2. Baskı, NY: McGraw-Hill.
  • Odabaşı, Y. (2004). Satışta ve Pazarlamada Müşteri İlişkileri Yönetimi. İstanbul: Sistem.
  • Olcay, A. & Akçi, Y. (2014). Adıyaman ve Gaziantep'te Yaşayan İnsanların Fast Food İşletmelerini Tercih Nedenlerinin Faktörler İtibariyle Ortaya Konmasına Yönelik Bir Uygulama. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 24, 158-181.
  • Oliver, R.L. (1997). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer. Boston: Irwin/The McGraw-Hill Companies.
  • Oliver. R.L. (1999). Whence Consumer Loyalty?. Journal of Marketing, (63), 33-34.
  • Özdemir, B. (2010). Dışarıda Yemek Yeme Olgusu: Kurumsal Bir Model Önerisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21 (2), 218-232.
  • Pektaş, G.Ö.E. (2009). Mağaza Özellikleri Açısından Tüketicilerin Mağaza Sadakat Düzeyinin Belirlenmesi Ve Bir Uygulama. (Yayımlanmamış doktara tezi), Marmara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarıışık, M., Özbay, G.(2010). Temel Yönetim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Sarıışık, M., Çavuş, Ş. ve Karamustafa, K. (Ed.), Profesyonel Restoran Yönetimi İlkeler, Uygulamalar ve Örnek Olaylar içinde (337-352). Ankara: Detay.
  • Shomaker S. & Levis. Y.L. (1999). Customer Loyalty: The Future Of Hospitality Marketing. Hospitality Managment, 18, 345-370. Sulek, J.M. & Hensley, R.L. (2004). The Relative Importance Of Food, Atmosphere, And Fairness Of Wait. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 45 (3), 235-247.
  • Şen Demir, Ş. & Kozak, M. (2013). Tüketici Davranışları. Ankara: Detay.
  • Tunsi, A. (2000). Factors Asociated With Customer Loyalty For İnternational Dining Restaurants Located in Jeddah, Saudi Arabia. (Yayımlanmamış doktora tezi), Ohio State University, Ohio.
  • Ural,A. & Kılıç, G. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi. Ankara: Detay.
  • Walters, G. & Bergeil.B.J. (1989). Consumer Behaviour. A Decision Making Approach. Ohio: South - Western Publishing Co.
  • Yüksekbilgili, Z. (2014). Restoran Seçim Ölçütleri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Yasar Unıversity, 9 (36), 6353-6360.
  • Zencir, E. & Akoğlan Kozak, M. (2014). Birinci Sınıf Restoranların Kurumsallaşma Durumu Üzerine Bir Araştırma: Türkiye Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 11 (1), 6-20.
  • Zencir, E. (2017). Restoran Yönetimi Kavramlar ve Süreçler. Meryem Akoğlan Kozak (Ed.). Ankara: Detay.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yılmaz Akgündüz 0000-0001-8887-9280

Gürkan Akdağ

Uğurcan Metin Bu kişi benim 0000-0003-3618-684X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 24 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Akgündüz, Y., Akdağ, G., & Metin, U. (2019). Restoran Seçimi Kriterlerinin Müşteri Sadakatine Etkisi: Mersin’de Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(4), 1-14. https://doi.org/10.18037/ausbd.668597