Kuşaklararası ilişkiler her daim önemli olmuş; deneyim ve bilgi aktarımı, dayanışma, psikolojik ve duygusal destek, sosyal bağlar, kimlik ve kültürel devamlılık, gelişim ve öğrenme gibi nice konuda sosyal varlık olan insanoğluna yol göstermiştir. Bu doğrultuda yürütülen çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin büyük ebeveynleri ile olan ilişkilerinin sorun çözme ve ruh sağlıklarına nasıl bir katkısı olabileceğini anlamaktır. Çalışmanın örneklemini yaş ortalaması 21,48 (SS = 3,28) olan 238’i kadın (%73,7) 85 erkek toplam 323 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Kişisel bilgi formunda katılımcılara cinsiyet ve yaşın haricinde büyük ebeveynleri ile geçirdikleri vakit, etkileşim tarzı ve bakım alma konusunda sorular sorularak katılımcıların büyük ebeveynleri ile olan ilişkileri değerlendirilmiştir. Bununla birlikte katılımcılara Gözden Geçirilmiş Sosyal Sorun Çözme Envanteri ile Pozitif Ruh Sağlığı Ölçeği uygulanmıştır. Çalışmanın bulguları, büyük ebeveynleri ile olumlu ilişkileri olan üniversite öğrencilerinin sorun çözme konusunda daha başarılı olduklarını, bununla birlikte ruh sağlıklarının da yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca cinsiyet ve bakım alma ile etkileşim tarzının etkileşim (interaction) etkisi de incelenmiş ancak anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Sonuç olarak büyük ebeveyn torun ilişkisinde torunların sorun çözme ve ruh sağlığı açısından değerlendirildiği bu çalışmadan ulaşılan veriler alandaki çalışmalarla birlikte tartışılmış ve elde edilen sonuçların alandaki boşluğu doldurarak alana katkı sağlayacağı düşünülmüştür.
Intergenerational relationships have always been important and have guided humans, as social beings, in many areas such as the transfer of experience and knowledge, psychological and emotional support, development and learning. The purpose of the study was to understand how college students' relationships with their grandparents may contribute to their problem solving and mental health. The study sample consisted of 323 university students, 238 of whom were female (73.7%), and the mean age of the students was 21.48 (SD=3.28). In the personal information form, in addition to gender and age, participants were asked questions about the time they spent with their grandparents, their interaction style and receiving care, and their relationships with their grandparents were evaluated. In addition, the Revised Social Problem Solving Inventory and the Positive Mental Health Scale were applied to the participants. The findings of the study revealed that university students who have positive relationships with their grandparents are more successful in problem solving and that their mental health is also higher. In addition, the interaction effect of gender, caregiving, and interaction style was also examined, but no significant relationship was found. As a result, the data obtained from this study were discussed together with the studies conducted in the field and it was thought that the results obtained would contribute to the field by filling the gap in the field.
Grandparents grandchilren problem solving positive mental health youth
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Aile Psikolojisi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 22 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.