The nature of the socio-political events that started in Tunis and spread swiftly to other Arap countries during what is called the “Arab Spring” has been the subject of various studies in social sciences. This article examines firstly the theories of revolution developed by two philosophers (Aristotle and John Locke) and two political thinkers (Edmund Burke and Alexis de Tocqueville), and secondly the Marksist school of revolution and the 20th-century revolution studies. Then, it investigates which theories of revolution helps us better understand the 2011 Egyptian Revolution. Therefore, at first the theories of revolution are analyzed, and then the 2011 Egyptian Revolution is interpreted in light of the theories of revolution. Being a study in comparative politics, this article also questions whether the events in 2011 and its aftermath could be defined by the term “revolution” from the perspective of theories of revolution. The basic finding of this article is that the 2011
Egyptian Revolution can be best understood by applying Jack A. Goldstone theory about the fall of sultanistic dictatorships, and Timur Kuran’s theory of revolution that he dubbed “prairie fires.”
Theories of revolution 2011 Egyptian Revolution Arab Spring Egypt
Önce Tunus’ta başlayarak ardından hızla diğer Arap
ülkelerine yayılan “Arap Baharı” adı verilen süreçte Ortadoğu ülkelerinde
yaşanan sosyo-politik olayların doğası çeşitli sosyal bilim çalışmalarına konu
olmuştur. Bu makale öncelikle iki filozofun (Aristoteles ve John Locke) ve iki politik
düşünürün (Edmund Burke ve Alexis de Tocqueville) devrim teorilerini, ardından
Marksist devrim çalışmaları okulu ve 20. yüzyıl devrim teorilerini inceleyerek,
25 Ocak 2011 Mısır devriminin hangi devrim teori ve analizleri ile en iyi
şekilde anlaşılabileceğini araştırmaktadır. Makalede öncelikle adı geçen devrim
teorileri karşılaştırmalı olarak kısaca incelenmiş ve ardından Mısır’da Ocak
2011 ve sonrasında yaşanan hadiseler bu teoriler ışığında anlamlandırılmaya
çalışılmıştır. Karşılaştırmalı siyaset bilimi alanında bir çalışma olan makale
aynı zamanda Mısır’da 2011 ve sonrasındaki hadiselerin devrim olarak tanımlanıp
tanımlanamayacağı meselesini adı geçen devrim teorileri perspektifinden
soruşturmaktadır. Makalenin ulaştığı temel sonuç 2011 Mısır devriminin en iyi
şekilde 20. yüzyılda Jack A. Goldstone’un sultanî diktatörlüklerin
devrilmelerine dair geliştirdiği analizler ve Timur Kuran’ın “kır yangınları”
adını verdiği devrim teorisi ile anlaşılabileceğidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 74 Sayı: 4 |