Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İngiliz Okulu’nun Düzen-Adalet Tartışması Bağlamında BM Barışı Destekleme Operasyonlarının Analizi

Yıl 2022, Cilt: 77 Sayı: 3, 463 - 484, 27.09.2022
https://doi.org/10.33630/ausbf.1137562

Öz

Devlet egemenliğinin insani müdahale sebebiyle ihlal edilip edilemeyeceği konusunda fikir ayrılığına düşen İngiliz Okulu üyeleri dayanışmacılar ve çoğulcular olarak iki kutupta yer almışlardır. Devlet egemenliğine uluslararası ortamda düzen sağlayıcı işlevinden hareketle daha fazla önem atfeden çoğulcular; egemenliğin insani müdahale sebebiyle de olsa ihlal edilmemesi gerektiğini, bu durumun bir düzen sorunu yaratacağını ileri sürerken; devlet-birey ilişkisinde devletin araçsallığından hareketle bireyi daha fazla önemseyen dayanışmacılar; birey haklarının güvence altına alamayan devlete müdahalenin meşru olduğunu ileri sürerler. Bu makalenin amacı; insani müdahale sebebiyle yapılan Birleşmiş Milletler barışı destekleme operasyonlarının bu teorik çerçeve içinde değerlendirilmesidir. Niteliksel ve betimleyici bir yöntemin kullanıldığı çalışmada öncelikle İngiliz Okulu’nun genel bir okuması yapılmış; daha sonra Dayanışmacılar ve Çoğulcular’ın egemenlik-insan haklarından hareketle düzen-adalet tartışmaları ele alınmıştır. Bu teorik incelemeden sonra barışı destekleme operasyonları tanım, kapsam ve tarihsel süreç açılarından anlatılmış, Soğuk Savaş ve sonrası dönemde geçirdiği dönüşüm açıklanmaya çalışılmıştır. Bu çalışmada ortaya çıkan temel sonuç; barışı destekleme operasyonlarının fikirsel altyapısında ve uygulamasında egemenliğin ne insani müdahaleyi aşırı derecede kolaylaştıracak kadar gevşek, ne de insani müdahaleyi imkansız hale getirecek kadar katı olduğu fikrinin yattığı ve bu operasyonların devlet egemenliği ile insan haklarının korunması tartışmasında çözüme dair orta bir yolu temsil ettiğidir.

Kaynakça

  • Referans 1 Arsava, F. (2011). Egemenlik ve Koruma Sorumluluğu, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 15(1), s. 101-124.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsmail Hakkı Elçi 0000-0002-3348-4852

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 23 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 77 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Elçi, İ. H. (2022). İngiliz Okulu’nun Düzen-Adalet Tartışması Bağlamında BM Barışı Destekleme Operasyonlarının Analizi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 77(3), 463-484. https://doi.org/10.33630/ausbf.1137562
AMA Elçi İH. İngiliz Okulu’nun Düzen-Adalet Tartışması Bağlamında BM Barışı Destekleme Operasyonlarının Analizi. SBF Dergisi. Eylül 2022;77(3):463-484. doi:10.33630/ausbf.1137562
Chicago Elçi, İsmail Hakkı. “İngiliz Okulu’nun Düzen-Adalet Tartışması Bağlamında BM Barışı Destekleme Operasyonlarının Analizi”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 77, sy. 3 (Eylül 2022): 463-84. https://doi.org/10.33630/ausbf.1137562.
EndNote Elçi İH (01 Eylül 2022) İngiliz Okulu’nun Düzen-Adalet Tartışması Bağlamında BM Barışı Destekleme Operasyonlarının Analizi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 77 3 463–484.
IEEE İ. H. Elçi, “İngiliz Okulu’nun Düzen-Adalet Tartışması Bağlamında BM Barışı Destekleme Operasyonlarının Analizi”, SBF Dergisi, c. 77, sy. 3, ss. 463–484, 2022, doi: 10.33630/ausbf.1137562.
ISNAD Elçi, İsmail Hakkı. “İngiliz Okulu’nun Düzen-Adalet Tartışması Bağlamında BM Barışı Destekleme Operasyonlarının Analizi”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 77/3 (Eylül 2022), 463-484. https://doi.org/10.33630/ausbf.1137562.
JAMA Elçi İH. İngiliz Okulu’nun Düzen-Adalet Tartışması Bağlamında BM Barışı Destekleme Operasyonlarının Analizi. SBF Dergisi. 2022;77:463–484.
MLA Elçi, İsmail Hakkı. “İngiliz Okulu’nun Düzen-Adalet Tartışması Bağlamında BM Barışı Destekleme Operasyonlarının Analizi”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, c. 77, sy. 3, 2022, ss. 463-84, doi:10.33630/ausbf.1137562.
Vancouver Elçi İH. İngiliz Okulu’nun Düzen-Adalet Tartışması Bağlamında BM Barışı Destekleme Operasyonlarının Analizi. SBF Dergisi. 2022;77(3):463-84.