Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 96 - 106, 13.12.2019

Öz

The individual and social benefits of sex education should not be ignored.  This study was conducted to create awareness of sexual health in mothers with mentally retarded children. The Single Group Pretest-Posttest Model, which is one of the quasi-experimental study methods, was used in this study. The universe of the study consisted of all the parents of children who attended a Special Education Vocational Training Center (School). No sampling procedure was employed in the study. Instead, the mothers of the students who were attending the Special Education Vocational Training Center and agreed to participate in the study were enrolled in the study. Necessary permissions were taken from the ethics committee, the institution where the study was conducted, and the mothers. The study was carried out first by the administration of the questionnaire forms, then parents’ training, and finally by the re-administration of the forms one month after the training.  Of the mothers participating in the study, 18.2 % stated that their children asked them questions with sexual content, 66.7 % said that children must be given sex education, and 36.3 % thought this education should be provided by instructors.  Families should know the nature of teaching and educating mentally retarded children. For this reason, sexual health education seminars should be organized and accessible information sources should be created for parents.

Kaynakça

  • Akın A, Özvarış ŞB, Ertem M. Türkiye’deki iki üniversitede gençlerin üreme sağlığını etkileyen faktörler araştırması, Genç Dostu CSÜS Hizmetleri Uluslararası Katılımlı Sempozyum Kitabı. 2004:9-12.Bayram Değer V, Balçı E. Adölesan dönemde üreme sağlığı, cinsellik ve cinsel eğitimin önemi. Turkish Studies 2018;13(4):1423-1448.Boyacıoğlu NE, Karaçam ZD, Özcan NK. Engellere rağmen cinsellik: zihinsel yetersizliğe sahip çocuklarda cinsellik. HSP 2018;5(2):275-280.Cangöl E. Karaca P. Aslan E. Engelli bireylerde cinsel sağlık. Androloji Bülteni 2013;53(1):141-146.Ceylan Ş, Çetin A. Okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların cinsel eğitimine ilişkin ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2015;2(3):41-59.Civil B, Yıldız H. Erkek öğrencilerin cinsel deneyimleri ve toplumdaki cinsel tabulara yönelik görüşleri. Dokuz Eylül Hemşirelik Yüksek Okulu Elektronik Dergisi 2010;3(2):58-64.Çalışandemir F, Bencik S, Artan İ. Çocukların cinsel eğitimi: geçmişten günümüze bir bakış. Eğitim ve Bilim 2008;33(150):14-27. Çetinkaya S, Nur N, Demir Öf. Cumhuriyet Üniversitesi sağlık merkezi’nde verilen gençlik danışma birimi hizmetleri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2007;29(3):104-108.Diken İH. Özel eğitime gereksinim olan öğrenciler ve özel eğitim, Pegem Akademi 2017;15-25.Er RK, Büyükbayraktar ÇG, Kesici Ş. Özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere yönelik cinsel eğitim programının geliştirilmesi. Turkish Journal of Education 2016;5(4):224-234.Finan SJ, Swierzbiolek B, Priest N, Warren N, Yap M. Parental engagement in preventive parenting programs for child mental health: a systematic review of predictors and strategies to increase engagement. Peer-Reviewed 2018;6:e4676. https://doi.org/10.7717/peerj.4676.Girgin-Büyükbayraktar Ç, Konuk-Er R, Kesici Ş. According to the opinions of teachers of mentally handicapped individuals: what are the sexual problems that families of students with special education needs perceive? How should sexual education be provided for them?. Journal of Education and Practice 2017;8(7):107-115.Gümüş SS, Altinsoy M. Hatay okullarında engellilerin cinsel eğitimi durum değerlendirmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 2015;6(2):63-72.Gürol A, Polat S, Oran T. Views of mothers having children with intellectual disability regarding sexual education: A qualitative study. Sexuality and Disability 2014;32(2):123-133.Gürsoy E, Gençalp NS. Cinsel sağlık eğitiminin önemi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 2010;23(23):29-36.Hall M. Disability, discourse and desire: Analyzing online talk by people with disabilities. Sexualities 2018;21(3):379-392.Hamby CM, Lunkenheimer ES, Fisher PA. A The potential of video feedback interventions to improve parent-child interaction skills in parents with intellectual disability. Children and Youth Services Review 2019;105: 1043952. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019İşler S, Gürşimşek AI. Parents’ opinions about the necessity of sexual education for 3-6 years old children. GUJGEF 2018;38(3): 845-867. Karaca PP, Başgöl Ş, Cangöl E, Aslan E, Cangöl S. Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi çalışanlarının engelli bireylerin cinsel eğitimi konusundaki görüşleri. Balıkesir Sağlık Bil. Der. 2016;5(1): 13-17.Kök G, Akyuz A. Evaluation of effectiveness of parent health education about the sexual developments of adolescents with intellectual disabilities. Sexuality and Disability 2015;33(2):157-174.Kukulu K, Gürsoy E, Sözer Ak G. Turkish university students’ beliefs in sexual myths, Sexulity Disabilty Journal 2009;27:49-59.Lockhart K, Guerin S, Shanahan S, Coyle K. Defining “sexualized challenging behavior” in adults with intellectual disabilities. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities 2009;6(4):293-301. Markwei U. What I thought I knew: parental involvement in the sexuality education of their children and its role on sexual abuse. Global Social Welfare 2019; 6(2):131-139.McCann E, Marsh L, Brown M. People with intellectual disabilities, relationship and sex education programmes: A systematic review. Health Education Journal 2019;78(8) 885-900.McDaniels B, Fleming A. Sexuality education and ıntellectual disability: time to address the challenge. Sexuality and Disability 2016;34(2):215-225.Murphy NA, Roy EE. Sexuality of children and adolescents with developmental disabilities. Pediatrics 2006;118(1):398-403.Reynolds, Kate E. Relationships and sexuality education for children with special educational needs and disabilities. Journal of Health Visiting 2019; 7(2);78-84.Robinson KH, Smith E, Davies C. Responsibilities, tensions and ways forward: parents’ perspectives on children’s sexuality education. Sex Education 2017;17(3):333-347. https://doi.org/10. 1080/14681811.2017.1301904.Schaafsma D, Kok G, Stoffelen JMT, Curfs LMG. Identifying effective methods for teaching sex education to individuals with intellectual disabilities: A Systematic Review. J Sex Res 2015; 52(4): 412-432.Siecus. Guidelines for Comprehensive Sexuality Education, Kindergarten Through. 12th grade, 3rd edition, National Guidelines Task Force, Sexuality Information and Education Council of the United States 2004:9-98. Siyez D, Öztürk B, Esen E, Kağnıcı Y. üniversite öğrencilerine yönelik cinsel sağlık eğitimi programları: sistematik gözden geçirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2018;46:344-362.Tepper MS. Becoming sexually able: education to help youth with disabilities. SIECUS Report 2001;29:5-13.Tuğut N, Gölbaşı Z. Okul öncesi dönem çocuğu olan (3-6 yaş) ebeveynlerin cinsel eğitim tutumlarının belirlenmesi. TJFMPC 2019;13 (3): 287-294. Tutar-Güven Ş, İşler A. Zihinsel yetersizliği olan çocuklarda cinsel eğitim ve önemi. Akdeniz Üniversitesi Pediatri Hemşireliği Dergisi 2015;6(3):143-148.

Awareness of Sexual Health in Mothers Who Have Children with Learning Disability

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 96 - 106, 13.12.2019

Öz

Cinsel
eğitimin bireysel ve toplumsal yararları olduğu göz ardı edilmemelidir.
Bu çalışma,
eğitilebilir
zihinsel yetersizliği olan çocukların annelerine “cinsel
istismar konusunda farkındalık” yaratmak amacıyla planlanmıştır.
Bu araştırmada, yarı deneysel (Quasi-Experimental) çalışma
yöntemlerinden biri olan “Bir Grup Pre-Test Post-Test Modeli” kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini Denizli Çamlık
Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi (Okulu)’ne devam eden
bütün öğrenci velileri
oluşturmaktadır. Çalışmada örneklem hesabına gidilmemiştir. Denizli
Çamlık
Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi (Okulu)’ne devam eden, çalışmaya katılmayı
kabul eden, öğrencilerin anneleri çalışma kapsamına alınmıştır.  Araştırma için etik kuruldan, çalışmanın
yapıldığı kurumdan ve annelerden gerekli izinler alınmıştır. Araştırma anket
formlarının uygulanması, annelere yönelik eğitim, eğitimden bir ay sonra tekrar
anket formlarının doldurulması şeklinde yürütülmüştür. Çalışmaya katılan
annelerin % 18.2’sinin çocuklarının kendilerine cinsel sorular sorduğunu, % 66.7’si
cinsel eğitim verilmesi gerektiğini ve bu eğitimi ise % 36.3 oranında
eğiticilerin vermesi gerektiğini ifade etmişlerdir. Aileler zihinsel engelli
çocuklara eğitim ve öğretme yapmanın doğasını bilmelidir. Bu nedenle cinsel
sağlık eğitimi seminerleri düzenlenmeli ve ebeveynler için erişilebilir bilgi
kaynakları oluşturulmalıdır.

Kaynakça

  • Akın A, Özvarış ŞB, Ertem M. Türkiye’deki iki üniversitede gençlerin üreme sağlığını etkileyen faktörler araştırması, Genç Dostu CSÜS Hizmetleri Uluslararası Katılımlı Sempozyum Kitabı. 2004:9-12.Bayram Değer V, Balçı E. Adölesan dönemde üreme sağlığı, cinsellik ve cinsel eğitimin önemi. Turkish Studies 2018;13(4):1423-1448.Boyacıoğlu NE, Karaçam ZD, Özcan NK. Engellere rağmen cinsellik: zihinsel yetersizliğe sahip çocuklarda cinsellik. HSP 2018;5(2):275-280.Cangöl E. Karaca P. Aslan E. Engelli bireylerde cinsel sağlık. Androloji Bülteni 2013;53(1):141-146.Ceylan Ş, Çetin A. Okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların cinsel eğitimine ilişkin ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2015;2(3):41-59.Civil B, Yıldız H. Erkek öğrencilerin cinsel deneyimleri ve toplumdaki cinsel tabulara yönelik görüşleri. Dokuz Eylül Hemşirelik Yüksek Okulu Elektronik Dergisi 2010;3(2):58-64.Çalışandemir F, Bencik S, Artan İ. Çocukların cinsel eğitimi: geçmişten günümüze bir bakış. Eğitim ve Bilim 2008;33(150):14-27. Çetinkaya S, Nur N, Demir Öf. Cumhuriyet Üniversitesi sağlık merkezi’nde verilen gençlik danışma birimi hizmetleri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2007;29(3):104-108.Diken İH. Özel eğitime gereksinim olan öğrenciler ve özel eğitim, Pegem Akademi 2017;15-25.Er RK, Büyükbayraktar ÇG, Kesici Ş. Özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere yönelik cinsel eğitim programının geliştirilmesi. Turkish Journal of Education 2016;5(4):224-234.Finan SJ, Swierzbiolek B, Priest N, Warren N, Yap M. Parental engagement in preventive parenting programs for child mental health: a systematic review of predictors and strategies to increase engagement. Peer-Reviewed 2018;6:e4676. https://doi.org/10.7717/peerj.4676.Girgin-Büyükbayraktar Ç, Konuk-Er R, Kesici Ş. According to the opinions of teachers of mentally handicapped individuals: what are the sexual problems that families of students with special education needs perceive? How should sexual education be provided for them?. Journal of Education and Practice 2017;8(7):107-115.Gümüş SS, Altinsoy M. Hatay okullarında engellilerin cinsel eğitimi durum değerlendirmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 2015;6(2):63-72.Gürol A, Polat S, Oran T. Views of mothers having children with intellectual disability regarding sexual education: A qualitative study. Sexuality and Disability 2014;32(2):123-133.Gürsoy E, Gençalp NS. Cinsel sağlık eğitiminin önemi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 2010;23(23):29-36.Hall M. Disability, discourse and desire: Analyzing online talk by people with disabilities. Sexualities 2018;21(3):379-392.Hamby CM, Lunkenheimer ES, Fisher PA. A The potential of video feedback interventions to improve parent-child interaction skills in parents with intellectual disability. Children and Youth Services Review 2019;105: 1043952. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019İşler S, Gürşimşek AI. Parents’ opinions about the necessity of sexual education for 3-6 years old children. GUJGEF 2018;38(3): 845-867. Karaca PP, Başgöl Ş, Cangöl E, Aslan E, Cangöl S. Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi çalışanlarının engelli bireylerin cinsel eğitimi konusundaki görüşleri. Balıkesir Sağlık Bil. Der. 2016;5(1): 13-17.Kök G, Akyuz A. Evaluation of effectiveness of parent health education about the sexual developments of adolescents with intellectual disabilities. Sexuality and Disability 2015;33(2):157-174.Kukulu K, Gürsoy E, Sözer Ak G. Turkish university students’ beliefs in sexual myths, Sexulity Disabilty Journal 2009;27:49-59.Lockhart K, Guerin S, Shanahan S, Coyle K. Defining “sexualized challenging behavior” in adults with intellectual disabilities. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities 2009;6(4):293-301. Markwei U. What I thought I knew: parental involvement in the sexuality education of their children and its role on sexual abuse. Global Social Welfare 2019; 6(2):131-139.McCann E, Marsh L, Brown M. People with intellectual disabilities, relationship and sex education programmes: A systematic review. Health Education Journal 2019;78(8) 885-900.McDaniels B, Fleming A. Sexuality education and ıntellectual disability: time to address the challenge. Sexuality and Disability 2016;34(2):215-225.Murphy NA, Roy EE. Sexuality of children and adolescents with developmental disabilities. Pediatrics 2006;118(1):398-403.Reynolds, Kate E. Relationships and sexuality education for children with special educational needs and disabilities. Journal of Health Visiting 2019; 7(2);78-84.Robinson KH, Smith E, Davies C. Responsibilities, tensions and ways forward: parents’ perspectives on children’s sexuality education. Sex Education 2017;17(3):333-347. https://doi.org/10. 1080/14681811.2017.1301904.Schaafsma D, Kok G, Stoffelen JMT, Curfs LMG. Identifying effective methods for teaching sex education to individuals with intellectual disabilities: A Systematic Review. J Sex Res 2015; 52(4): 412-432.Siecus. Guidelines for Comprehensive Sexuality Education, Kindergarten Through. 12th grade, 3rd edition, National Guidelines Task Force, Sexuality Information and Education Council of the United States 2004:9-98. Siyez D, Öztürk B, Esen E, Kağnıcı Y. üniversite öğrencilerine yönelik cinsel sağlık eğitimi programları: sistematik gözden geçirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2018;46:344-362.Tepper MS. Becoming sexually able: education to help youth with disabilities. SIECUS Report 2001;29:5-13.Tuğut N, Gölbaşı Z. Okul öncesi dönem çocuğu olan (3-6 yaş) ebeveynlerin cinsel eğitim tutumlarının belirlenmesi. TJFMPC 2019;13 (3): 287-294. Tutar-Güven Ş, İşler A. Zihinsel yetersizliği olan çocuklarda cinsel eğitim ve önemi. Akdeniz Üniversitesi Pediatri Hemşireliği Dergisi 2015;6(3):143-148.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sebahat Altundağ 0000-0002-7902-6451

Nazan Çakırer Çalbayram 0000-0003-2048-608X

Yayımlanma Tarihi 13 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Altundağ, S., & Çakırer Çalbayram, N. (2019). Awareness of Sexual Health in Mothers Who Have Children with Learning Disability. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 96-106.