Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, , 187 - 205, 20.12.2021
https://doi.org/10.33692/avrasyad.1035693

Öz

Kaynakça

  • Baudrillard, Jean. 2008. Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm. Çev. Oğuz Adanır, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, Jean. 2013. Tüketim Toplumu. Çev. Hazal Delceçaylı, Ferda Keskin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Can, İslam. 2017. “Teşhir Toplumu: Kavramlar, Kuramlar ve Pratikler”, Sosyoloji Divanı Dergisi, S. 11, Ss. 9-26.

KADINLARDAKİ STATÜNÜN GİYİM ÜZERİNE ETKİSİ: ELAZIĞ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, , 187 - 205, 20.12.2021
https://doi.org/10.33692/avrasyad.1035693

Öz

Görünür tüketim ürünlerinden biri olan giyim, bireyin kim veya kimlerden olduğuna
işaret eder. Bu işaret zamana ve kültüre göre değişiklik gösterir. Giyimde yaşanan değişim,
sosyal değişimin göstergelerinden biridir. Zaman içerisinde toplumların giyinme tarzlarında
değişimlerin yaşandığı gerçeği, sosyal değişmenin giyime yansıdığını göstermektedir.
Sosyolojik perspektifle modaya bakıldığında sosyal değişme ve giyim arasındaki ilişki açık bir
şekilde görülebilmektedir. Bu konuda Simmel’in ve Veblen’in düşüncelerinde görüldüğü üzere
toplumun alt sınıfındaki kesiminin üst sınıfın giysilerini takip ve taklit ettiği, buna bağlı olarak
giyimlerinin değiştiği anlaşılmaktadır. Böylelikle alt kesim gruplarla benzer şekilde giyinmek
istemeyen üst kesim grupları giyim tarzlarını değiştirme yoluna gitmektedir. Bireysel bağlamda
ekonomik göstergeleri değişen kadınlar, giyim üzerinden bu değişimleri yansıtmaktadır. Moda,
görsellik ve reklam göreceli olarak kadınların giyim alışkanlıklarını etkilemektedir. Bu bağlamda
kadınların ekonomik açıdan yaşadıkları değişimi dış görünüşlerine yansıtmaları dikkatten
kaçmamaktadır. Nitel bir araştırma olarak hazırlanan çalışma özelinde, yarı yapılandırılmış
görüşme formu ile çalışma hayatına başlayan 20 kadın ile görüşülmüştür. Yapılan bu çalışmada
kadınların statülerinde yaşanan değişimlerin, dış görünüş ve giyimleri üzerindeki etkileri ortaya
konulmuştur. Genel olarak kadınların, çalışma hayatına başlamasıyla giyim tercihlerinde ve
giyime yönelik tüketimlerinde değişimler yaşanmaktadır. Ekonomik ve sosyal durumunun
değişikliği giyime yansıyarak giyim tüketimi artmaktadır. Giyim alışverişlerinde fiyata
bakılmadığı, beğeni ve tarza göre kıyafetler seçildiği anlaşılmaktadır. Kadınların giyim tercihleri
ve giyimdeki tüketim alışkanlıkları bulunduğu ekonomik ve sosyal konumları ile yakından
ilişkilidir.

Kaynakça

  • Baudrillard, Jean. 2008. Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm. Çev. Oğuz Adanır, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, Jean. 2013. Tüketim Toplumu. Çev. Hazal Delceçaylı, Ferda Keskin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Can, İslam. 2017. “Teşhir Toplumu: Kavramlar, Kuramlar ve Pratikler”, Sosyoloji Divanı Dergisi, S. 11, Ss. 9-26.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Tan 0000-0003-0398-9961

Merve Sefa Demir Bu kişi benim 0000-0003-1068-6352

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Tan, M., & Demir, M. S. (2021). KADINLARDAKİ STATÜNÜN GİYİM ÜZERİNE ETKİSİ: ELAZIĞ ÖRNEĞİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 9(29), 187-205. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1035693

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası