Öz
Bireylere yol göstererek, tutum ve davranışlarına kaynaklık eden değerler, aynı
zamanda bir kontrol mekanizmasıdır. Bu bağlamda, toplumun genel uyumu ve sürekliliği
açısından önemli işlevlere sahiptir. Toplumsal bütünleşmenin ve düzenin bireylerin sahip olduğu
ortak değerler aracılığıyla sağlandığı gerçeğinden hareketle, gençliğin değerlerinin incelenmesi
daha da önem kazanmaktadır. Özellikle değer değişimlerinin getirdiği sancılı süreçler göz
önünde bulundurulduğunda, gençlik dönemi ve bu dönemde yaşanan değer değişimlerinin
incelenmesi, toplumsal bütünleşme açısından önemli bir olgudur. Ülkemizde ve dünyada
yaşanan toplumsal ve ekonomik değişimlere paralel olarak oluşturulan yeni eğitim politikalarının
uygulama alanlarından biri olan üniversiteler, gençliğin değer sistemlerindeki değişimin en iyi
ölçülebildiği kurumların başında gelmektedir.Aydınlanma düşüncesinin ışığında gelişen ve
pozitif bilim anlayışına sahip olan üniversiteler, modernizmin ihtiyaçlarına cevap verebilecek
tarzda bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu bakımdan üniversiteler akademik bir eğitim
vermenin yanında toplumsal alanda yeniliklere açık, gerçekçi düşünen, sorgulayan, bağımsız
bireyler yetiştirmeye yönelik eğitim programları ve ortam hazırlamaktadır. Bu bağlamda
uygulamalı bir alan araştırması olan çalışma; üniversite eğitimi ve yaşantısının, genç bireylerin
değer algılarında belirgin değişimlere neden olup olmadığını saptamayı amaçlamaktadır.
Araştırmanın evrenini İnönü Üniversitesinde öğrenim görmekte olan birinci ve son sınıf
öğrencileri oluşturmuştur. Anket tekniği kullanılan araştırmada elde edilen veriler araştırmanın
bağımsız değişkenleri doğrultusunda çapraz tablolar kullanılarak analiz edilmiştir.