Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ İLE AKADEMİK ÖZYETERLİLİKLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl 2020, , 178 - 208, 01.12.2020
https://doi.org/10.33692/avrasyad.831759

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerin epistemolojik inançlarının eleştirel düşünme
eğilimleri ile akademik özyeterlilikleri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama
modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Afyonkarahisar il merkezinde Milli
Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi ortaokullarda 2019-2020 öğretim yılında öğrenim gören ve basit
seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 678 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Aypay (2011) tarafından geliştirilen beşli likert tipindeki 30 maddeden
oluşan “Epistemolojik İnançlar Ölçeği”, Ertaş Kılıç ve Şen (2014) tarafından geliştirilen beşli
likert tipindeki 25 maddeden oluşan “Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği” ve Ekici (2012)
tarafından geliştirilen beşli likert tipindeki 33 maddeden oluşan “Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği”
kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik analizleri, Pearson korelasyon analizi,
ilişkisiz örneklemler t-Testi ve Tek Yönlü MANOVA analizi yapılmıştır. Araştırmada epistemolojik
inanç ölçeğinin “Öğrenme Süreci-Otorite/Uzman Bilgisine Şüphe” ve “Öğrenme Çabası” alt
boyutu ile akademik özyeterlilik ölçeği arasında ve “Öğrenme Süreci-Otorite/Uzman Bilgisine
Şüphe”, “Öğrenme Çabası” ve “Bilginin Kesinliği” alt boyutları ile eleştirel düşünme eğilimi ölçeği
arasında ise pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki görülmüştür. Bununla birlikte eleştirel
düşünme eğilimi ölçeği ile akademik özyeterlilik ölçeği arasında pozitif yönlü yüksek düzeyde
anlamlı bir ilişki vardır. Araştırmanın bir diğer sonucuna göre epistemolojik inanç ölçeğinin
“öğrenme süreci-otorite/uzman bilgisine şüphe”, “doğuştan sabit yetenek”, “öğrenme çabası” ve
“bilginin kesinliği” alt boyut düzeylerinin, öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik
özyeterlilik üzerinde anlamlı bir etki yaptığı görülmüştür.

Kaynakça

  • AKINOĞLU, Orhan, (2012), “Yapılandırmacılık”, Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları, (Ed. B. Oral), Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 429-447.
  • ALEMDAĞ, Ceyhun, (2015), Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları, Akademik Öz-Yeterlikleri ve Öğrenme Yaklaşımları, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • ALPASLAN, M. M. ve O. ULUBEY, (2016), Öz-Yeterlik ile Epistemolojik İnançlar İlişkisinin Cinsiyet Açısından İncelenmesi, 4. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi Tam Metin Kitabı, (Ed. Ö. Demirel, M. Demirel, E. Yağcı ve N.Yazçayır), Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 11-18.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sıddıka Nur Kandemir Bu kişi benim

Eray Eğmir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kandemir, S. N., & Eğmir, E. (2020). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ İLE AKADEMİK ÖZYETERLİLİKLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(24), 178-208. https://doi.org/10.33692/avrasyad.831759

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası