Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇE, TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI İLE ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ 21. YÜZYIL BECERİLERİ YETERLİK ALGILARI

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 19, 163 - 185, 30.09.2019
https://doi.org/10.33692/avrasyad.628236

Öz

Bu araştırmanın amacı Fırat
Üniversitesi Türkçe, Türk Dili ve Edebiyatı ile Çağdaş Türk Lehçeleri
bölümlerinde öğrenim gören öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine
ilişkin yeterlik algılarını karşılaştırmaktır. Araştırmada tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 Bahar Dönemi
Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği ile Pedagojik
Formasyon Eğitimi kursuna kayıtlı Türk Dili ve Edebiyatı ile Çağdaş Türk
Lehçeleri bölümlerinin 3 ve 4. sınıflarında öğrenim gören 567 öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının tamamına ulaşmak mümkün
olduğundan ayrıca bir örneklem seçimine gidilmemiş, çalışma grubunun
tamamı örneklem olarak alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
Anagün, Atalay, Kılıç ve Yaşar (2016) tarafından geliştirilen Öğretmen
Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlilik Algıları ölçeği
kullanılmıştır. Ölçek; öğrenme ve yenilenme becerileri, yaşam ve kariyer
becerileri ile bilgi, medya ve teknoloji becerileri olmak üzere üç alt
boyuttan oluşmaktadır. Bu kapsamda öğretmen adaylarının 21. yy.
becerilerine ilişkin yeterlik algıları cinsiyet, sınıf düzeyi ve öğrenim
görülen bölüm değişkenleri açısından karşılaştırılmıştır. Verilerin
analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar t testi
ve varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Türkçe, Türk Dili
ve Edebiyatı, Çağdaş Türk Lehçeleri bölümleri öğretmen adaylarının 21.
yy. becerileri yeterlik algı düzeylerinin; cinsiyet, sınıf düzeyi ve
bölüm değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde
farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğretmen adaylarının
21. yy. becerilerine yönelik yüksek yeterlik algısına sahip olduğu
belirlenmiştir.

Kaynakça

  • AKKOYUNLU, Buket ve KURBANOĞLU, Serap, (2003), Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı ve Bilgisayar Öz-yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,S. 24: s. 1-10
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Nuri Gömleksiz

Ahmet Turan Sinan

Fatma Döner Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 10 Ağustos 19
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T., & Döner Doğan, F. (2019). TÜRKÇE, TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI İLE ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ 21. YÜZYIL BECERİLERİ YETERLİK ALGILARI. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 163-185. https://doi.org/10.33692/avrasyad.628236

Cited By










 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası