Öz
Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitim kurumuna devam eden Türk ve
Suriyeli beş yaş çocuklarının oyun algılarını ortaya çıkarmaktır. Bu amaç doğrultusunda
Türk ve Suriyeli çocukların oyun oynamak istedikleri yerler, oynamak istedikleri kişiler
ve oyuncakları incelenmiştir. Türk ve Suriyeli beş yaş çocuklarında oyun algısını
karşılaştırılmalı olarak inceleyen bu araştırmada fenomenolojik yaklaşım kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu uygun örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Araştırma
kapsamına Kilis il merkezinde Suriyeli ve Türk çocukların bir arada eğitim gördüğü bir
anaokulu alınmıştır. Çocukların 50’si (%49,5) Türk, 51’i (%50,5) Suriyelidir.
Araştırmada görüşmeler yoluyla elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz
edilmiştir. Çocukların çizdikleri ve belirttikleri oyunlar evcilik, yapı-inşa, hayali ve taklit,
doğal malzemelerle oyun ve dışarıda oynanan oyunlar temalarıyla incelenmiştir.
Oyuncak türleri temsili oyuncaklar, yapı oyuncakları, yer değiştirme oyuncakları ve
eğitsel oyuncaklar olarak belirlenmiştir. Çocuklardan oyun oynamak istedikleri yer, kişi
ve oyuncakları içeren bir resim yapmaları istenmiştir ve çizimleri ile ilgili yapılandırılmış
görüşme yapılıp resimlerin üzerine not edilmiştir. Bu araştırmada Türk ve Suriyeli
çocukların oyunları incelenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda, çocukların daha
çok dış oyun alanlarında oynamayı tercih ettikleri belirlenmiştir. Suriyeli kız çocukların
büyük oranda bahçede ve parkta oynamayı, Türk kız çocuklarının ise iç oyun
alanlarında oynamayı tercih ettikleri belirlenmiştir. Yapılan bu araştırma sonucunda;
Türk kız çocuklarının en fazla tercih ettiği oyun evcilik iken, Suriyeli kız çocuklarının
parkta salıncak/kaydırak binmek olduğu saptanmıştır. Ayrıca çocukların temsili
oyuncakları daha fazla tercih ettikleri belirlenmiştir.