Öz
Bu çalışma, Erasmus Öğrenim Hareketliliği Programı ile Erasmus program ülkelerine
giden üniversite öğrencilerinin kültürel zekâ seviyeleri ile program deneyimleri ve öğrencilerin
Erasmus program deneyimi sonrasında yurt dışında yaşama istekleri üzerine odaklanmaktadır.
Çalışmanın verileri, Türkiye’deki çeşitli üniversitelerde ve farklı bölümlerde öğrenim görmüş 20
katılımcıdan toplanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından
Türkçeye çevrilen kültürel zekâ ölçeğinden türetilen soruları yanı sıra katılımcıların program
deneyimleri ile ilgili soruları içeren yarı yapılandırılmış mülakat tekniğinden yararlanılmıştır.
Kapsamlı bir literatür taraması yapılarak hipotezler ortaya konmuş ve araştırma sonuçları tüm
hipotezleri desteklemiştir. Literatür kısmında Erasmus Öğrenim Hareketliliği Programı, kapsamı
ve amaçları açıklanmış; kültürel zekâ kavramı ve alt boyutları tanımlanmıştır. İlk hipotez olan
katılımcının kültürel zekâsı Erasmus Öğrenim Hareketliliği Programından yararlanma deneyimini
etkilemektedir ifadesi doğrulanmıştır. Programdan yararlanan katılımcılar yurt dışında öğrenim
gördükleri süre boyunca çoğunlukla kendileri gibi uluslararası öğrenciler ile sosyalleştiklerini
belirtmişlerdir ve bu da bir diğer hipotezi doğrulamıştır. Erasmus Öğrenim Hareketliliği Programı
sonrasında yurt dışında yaşamak istediklerini dile getiren katılımcıların çoğunluğu bunun en
temel sebebi olarak yaşam standartlarının yüksek olmasını göstermişlerdir; bu da araştırmanın
diğer bir hipotezini doğrulamıştır.