Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAHRAMAN İMGESİNİN TARİHSEL SERÜVENİ

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 30, 125 - 148, 17.03.2022

Öz

Bu çalışmanın temel amacı kahraman imgesinin tarihsel serüvenini anlamaya yöneliktir.
Kahraman imgesinin sosyolojik bir analizi, bilimlerin kesiştiği bir bakış açısıyla ele alınır ve aynı
zamanda birey ve toplumun inşasında kahraman imajına dayalı olarak konumlandırılır.
Toplumsal tarih boyunca insanlar dış dünyada nesneyle kurdukları ilişkiye göre farklı bilgi
biçimleri üretmişlerdir. Bu ilişkisellik içinde kahraman kavramı da zaman ve uzamın koşullarına
göre farklı biçimlerde karşımıza çıkmıştır. Başlangıçta totemler ve mitolojik tanrılar insan
habitusu üzerinde kahramanlar prototipini üretmişlerdir. Bu aşama zorluklarla başa çıkmada
uzun bir süre insanlara doğa üstü yaklaşımın sunduğu inanışla aracılık etmiştir. Akabinde bu
doğaüstü yaklaşım Thales’in doğal olanla bilme anlayışına dönüşmüş ve kahraman yüzünü
dünyaya dönmeye başlamıştır. Öteki dünya anlayışının İlk Çağ felsefesindeki yolculuğu kilisenin
hakimiyetinde ölümden sonraki yaşam problemlerini hâkim kılmıştır. Kilisenin hegemonyasına
karşı Tanrının gölgesine sahip kral-devlet kendi kahramanlarını üretmeye başlamıştır. 16.
yüzyıldan itibaren ortaya çıkan yenileşme çabaları ise Rönesans ve Reformun açtığı yenileşme
hareketleri içinde gelenekten kopuşu beraberinde getirmiştir. Ortaya çıkan yenileşme serüveni
kilise ve kral devletin ötesinde birtakım arayışları meydana getirmiştir. Don Quijote bu dönemin
anlayışında ortaya çıkan kahraman tipolojisini temsil etmektedir. Modern zamanlara doğru
Hegel’de ulus inşasıyla karşımıza çıkan kahraman Marx’ın proleteryası ile kitleselleşecektir.
Modern sonrası dönemde ise bireyselleşecek olan kahramanlar artık ekranlardan dünyamıza
popüler dünyanın ikonları olarak giriş yapmaktadır. Bu çalışmada kahraman imgesinin
serüveninin toplumsal gerçeklik içerisinde nasıl inşa edildiği ele alınarak açıklanmaya
çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Abraham, K. 2017. Rüyalar ve Mitler. (Çev. Emine Nur Gökçe). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Adorno, T. W. ve Horkheimer, M. 2013. Teori ve Pratik Üzerine Bir Tartışma. (Çev. Orhan Kılıç). İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Kuyu 0000-0001-5002-9037

Gökhan Göktürk 0000-0003-2375-6823

Yayımlanma Tarihi 17 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Kuyu, Ö., & Göktürk, G. (2022). KAHRAMAN İMGESİNİN TARİHSEL SERÜVENİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 10(30), 125-148. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1085649

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası