Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN KÜLTÜRLERİ İLE TÜRKİYE’DE SOSYAL MEDYA KULLANIM İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ: TOKAT ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 38, 91 - 123, 15.03.2024
https://doi.org/10.33692/avrasyad.1363406

Öz

Türkiye’de yükseköğrenim gören uluslararası öğrenci sayısı 2000 ve 2020 yılları arasında tam 10 kat artmıştır. Buna bağlı olarak uluslararası öğrencilerin eğitim aldığı üniversiteler yaygınlaşmıştır. Sosyal medya kullanım oranı global olarak artarken ülkelerinden uzaktaki öğrencilerin sosyal medya kullanım pratiklerinin araştırılmasının uluslararası öğrencileri anlamak ve literatür için önemli olduğu öngörülmüştür. Çalışmanın amacı; farklı bir dile, kültüre, geleneğe, toplumsal norma, kurala, değere sahip uluslararası öğrencilerin sosyal medya kullanımında kendi ülke kültürü ile Türkiye kültürü arasında nasıl bir çevrimiçi sosyal ağ oluşturduğunu keşfetmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi seçilmiş, fenomenoloji deseni kullanılmış, 11 farklı ülkeden 15 uluslararası öğrenci ile yarı yapılandırılmış mülakat yapılmıştır. Araştırma sonucunda; uluslararası öğrencilerin en çok kullandığı sosyal medya uygulamalarının ınstagram ve whatsapp olduğu; sosyal medyada günde 4-5 saat vakit geçirdikleri; sosyal medya kulanım amacının öncelikle aileleri ve arkadaşları ile iletişim kurmak, eğlence ve boş zaman geçirmek ve Türkçe dil eğitimlerini desteklemek olduğu; katılımcıların çoğunluğunun sosyal medya dil ayarlarının Türkçe olduğu, sonra en fazla İngilizce, Arapça ve Fransızca dillerinde kullandıkları; paylaşımlarının çok dilli olduğu; öğrencilerin eğitim almak için Türkiye’yi seçmelerinde doğrudan sosyal medya etkisi olmadığı; sosyal medyanın Türk kültürünü tanımakta ve eğitim aldıkları Tokat ili ve insanları hakkında bilgi sağlamakta kendilerine yardımcı olduğu; öğrencilerin ülkesinde ve Türkiye’de sosyal medya kullanımının bazı farklılık ve benzerlikler içerdiği; sosyal medyanın paylaşımlarını nasıl yapacaklarına dikkat ettikleri bir alan olduğu; sosyal medyanın öğrencilerin sosyalleşip ev sahibi ülkeye uyum sağlamasını kolaylaştırdığı; sosyal medyanın öğrencilerin ülkeleri ile olan bağı ve aidiyet duygusunu güçlendirdiği; öğrencilerin ülkelerinin kültürel bağlamı nedeniyle cinsiyetler arası farklı sosyal medya kullanımları olduğu keşfedilmiştir.

Kaynakça

  • Boyd, Danah, Ellison, B. Nicole. 2007. “Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship”. Journal of Computer‐Mediated Communication 13(1): 210-230.
  • Creswell, John, W. 2013. “Nitel Araştırma Yöntemleri”. Çev. Eds. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir. İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Çakar, İlknur ve Mustafa Bostancı. 2023. “Dijital Beden Dili: Uluslararası Öğrencilerin Emojileri Anlamlandırması”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder),11 (1), 223-248.
  • Çelik, Özge. 2019. “Sakarya Üniversitesi’nde Okuyan Türk ve Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılıklı Algıları”.
  • Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyoloji Anabilim Dalı. Sakarya. Çömlekçi, Mehmet Fatih. 2020. “Social Media Use Among İnternational Students: Cultural Adaptation and Socialization”. TRT Akademi, 5(10), 668-685.
  • Demirbağ, Birsen Canan, Havva Öztürk, İlknur Kahriman. 2022. “Ulusal ve Uluslararası Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Ağ Kullanımı ile Yalnızlık Düzeyi Arasındaki ilişki”. Sağlık Akademisi Kastamonu 7 (3): 513-526.
  • Dijk, Van Jan. 2006. “The Network Society”. London: SAGE Publications.
  • Diminescu, Dana. 2008. “The Connected Migrant: An Epistemological Manifesto”. Social Science İnformation, 47(4), 565-579.

INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN INTERNATIONAL STUDENTS' CULTURE AND SOCIAL MEDIA USE IN TURKEY: TOKAT EXAMPLE

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 38, 91 - 123, 15.03.2024
https://doi.org/10.33692/avrasyad.1363406

Öz

The number of international students educated in Turkey has increased 10 times between 2000 and 2020. Accordingly, international education programs have become widespread in universities. While the rate of social media usage is increasing globally, it is envisaged that the locations of social media usage practices in countries can be stored internationally and are important for the literature. Purpose of the study; It distinguishes how international people with different languages, cultures, traditions, social norms, rules and values create a social network between their own country's culture and Turkey's culture in their use of social media. Qualitative research method was chosen in the research, phenomenology pattern was used, and content analysis was conducted on the data obtained by semi-analysis with 15 international students from 11 different countries. Research result; The social media that people use most are Instagram and WhatsApp; Those who spend 4-5 hours a day; The purpose of using social media is primarily for the communication expenses of their families and friends, then for entertainment and leisure, and to support Turkish language education; The social media languages of the population are Turkish, followed by English, Arabic and French; their posts are multilingual; Social media has no influence on them choosing Turkey to study; social media helps them get to know Turkish culture, participate in education, and obtain information about Tokat province and its people; objects and social media in Turkey offer some differences and similarities; social media does not facilitate communication and communication between different cultures; social media is an area that draws more attention to how they share; Different social media usage between genders has been discovered due to the cultural context of the countries.

Kaynakça

  • Boyd, Danah, Ellison, B. Nicole. 2007. “Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship”. Journal of Computer‐Mediated Communication 13(1): 210-230.
  • Creswell, John, W. 2013. “Nitel Araştırma Yöntemleri”. Çev. Eds. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir. İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Çakar, İlknur ve Mustafa Bostancı. 2023. “Dijital Beden Dili: Uluslararası Öğrencilerin Emojileri Anlamlandırması”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder),11 (1), 223-248.
  • Çelik, Özge. 2019. “Sakarya Üniversitesi’nde Okuyan Türk ve Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılıklı Algıları”.
  • Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyoloji Anabilim Dalı. Sakarya. Çömlekçi, Mehmet Fatih. 2020. “Social Media Use Among İnternational Students: Cultural Adaptation and Socialization”. TRT Akademi, 5(10), 668-685.
  • Demirbağ, Birsen Canan, Havva Öztürk, İlknur Kahriman. 2022. “Ulusal ve Uluslararası Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Ağ Kullanımı ile Yalnızlık Düzeyi Arasındaki ilişki”. Sağlık Akademisi Kastamonu 7 (3): 513-526.
  • Dijk, Van Jan. 2006. “The Network Society”. London: SAGE Publications.
  • Diminescu, Dana. 2008. “The Connected Migrant: An Epistemological Manifesto”. Social Science İnformation, 47(4), 565-579.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Sosyolojisi, Kültür Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Çelik 0000-0001-8354-6057

Erken Görünüm Tarihi 10 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 20 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Çelik, Ö. (2024). ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN KÜLTÜRLERİ İLE TÜRKİYE’DE SOSYAL MEDYA KULLANIM İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ: TOKAT ÖRNEĞİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 12(38), 91-123. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1363406

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası