Çağdaş Türk ve Kırım edebiyatının seçkin yazarları arasında yer alan Cengiz Dağcı’nın yaşamı, Kırım’ın Gurzuf kasabasında başlar ve vatan hasretiyle geçirdiği İngiltere’nin Londra şehrinde sonlanır. Yazar, anılarını kurgularken toplumun kültürel yaşanmışlığını da geleceğe aktarır. Yazarın benliğine yaptığı arayış yolculuğu, yaşadığı acıların estetize edilmesiyle karşımıza çıkar. Zira Dağcı’da görülen etkili gözlem yapabilme kabiliyeti, onun kendine has mizahi üslubuyla ve gerçekçi bakış açısıyla birleştiğinde özgün eserler meydana gelir. Yazarın realist teknikte ve romantizmin etkisinde eserler vermesinde, dönemin zihni yapısı ve öz yaşamı etkin bir rol oynar. Nitekim yazarın eserleri her ne kadar gerçeklikle örtüşse de dil süzgecinden geçerek bir metne dönüştüğünden hayal gücünün izlerini taşır.
Dağcı’nın edebi eserlerinde canlı, dramatik, trajik sahneler ağır basar. Başarısı samimi üslubunda saklıdır. Yaşadığı trajediyi anlatmayı misyon edinen yazarımızın mizahi dil tercihi, toplumun evrensel sorunlarını içerisinde barındırdığından, keskin bir zekayla yaşananlara tepki verme niteliği de taşır. Yazar özlemini duyduğu Kırım coğrafyasını muhayyilesinde hayal ederek, oraya ulaşabilmeyi arzular. Kırım’ın onda bıraktığı kültürel mirası geleceğe taşıma arzusuyla özgün eserlerini veren Dağcı’nın, yaşadığı acı trajediye yalnızca ideolojik yaklaşmaması romana estetik bir değer katar.
Üşüyen Sokak romanında dilin ironi işlevini çok etkili kullanan Dağcı, toplumsal yaşamda bireyin dış dünya nesnelerine ve iç dünyasına ilişkin yüklediği anlamları ironize etmede oldukça başarılıdır. Bu incelemede Üşüyen Sokak eseri, ironik dil ve kurgudaki işlevi yönüyle çözümlenecektir.
Bu makale Doç. Dr. Eylem Dereli danışmanlığında; Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü'ne hazırlanan "Cengiz Dağcı'nın Romanlarında Metafor" adlı yüksek lisans tezi verileriyle üretilmiştir. Değerli tez danışmanım Doç. Dr. Eylem Dereli'ye teşekkür ederim.
Among the distinguished writers of contemporary Turkish and Crimean literature, Cengiz Dağcı’s life began in the town of Gurzuf in Crimea and ended in London, England, where he spent his life longing for his homeland. While constructing his memories, the author also conveys the cultural experiences of the society to the future. The author’s journey of search for his self appears before us with the aestheticization of the pain he experienced. Because when Dağcı’s ability to make effective observations is combined with his unique humorous style and realistic perspective, original works emerge. The mental structure of the period and his own life play an active role in the author’s work in a realistic technique and under the influence of romanticism. Indeed, although the author’s works overlap with reality, they carry traces of imagination as they pass through the filter of language and turn into a text.
In Dağcı’s literary works, vivid, dramatic and tragic scenes predominate. His success lies in his sincere style. The humorous language choice of our author, who made it his mission to tell the tragedy he experienced, also has the quality of reacting to the events with a sharp intelligence, as it contains the universal problems of the society. The author imagines the Crimean geography he longs for in his imagination and wishes to reach there. Dağcı, who produces his original works with the desire to carry the cultural heritage left by Crimea to the future, does not approach the painful tragedy he experienced only ideologically, which adds aesthetic value to the novel.
Dağcı, who uses the ironic function of language very effectively in his novel "Üşüyen Sokak", is quite successful in ironizing the meanings that individuals attribute to external world objects and their internal world in social life. In this review, "Üşüyen Sokak" will be analyzed in terms of ironic language and its function in fiction.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 41 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası