Politik kutuplaşmanın bir toplumda ivme kazanması o toplumun “biz” ve “onlar” şeklinde ikiye bölünmesine, ötekileştirmeye, siyasal iletişimin ve demokratik işleyişin zedelenmesine neden olur. Türkiye’de yakın siyasi tarih, güncel siyasi pratikler, medyanın yanlı anlatıları ve sosyal medya kullanımları gibi çeşitli nedenlerle politik kutuplaşma tehlikeli bir boyuta taşınmıştır. Bu çalışmada Kızıl Goncalar dizisinde Türkiye’deki politik kutuplaşmanın nasıl temsil edildiğinin ortaya koyulması amaçlanmıştır. Bu nedenle çalışmada öncelikle politik kutuplaşmaya dair teorik bir çerçeve sunulmuş, ardından medyanın bu noktadaki katkısı değerlendirilmiştir. Diziye yönelik T.A. van Dijk'in eleştirel söylem analizi uygulanmış, makro düzeyde tematik inceleme yapılıp kutuplaşmanın temsilinin hangi temalar üzerinden yapıldığı belirlenmiş, karakterlerin sunumu ve olayların çözümü toplumsal bağlamda irdelenmiştir. Mikro düzeyde ise karakterlerin söylemleri, öne çıkan cümleleri verilerek, diyalogların retoriği yorumlanmıştır. Yapılan analiz sonucunda Kızıl Goncalar dizisinin toplumdaki kutuplaşmaya ayna tutmaya, bu nedenle de her iki kampa karşı da belirli bir mesafe koyup, belirli ölçüde anlayış geliştirmeye çalıştığı görülmüştür. Ayrıca dizide politik kutuplaşmanın tezahürü, tarafların birbirlerine karşı önyargıları ve ötekileştirme pratikleri sonucu insandışılaştırma söylemleri kullandığı ve bir kişi ya da grubun olumsuz bir davranışını tüm üyelere genellediği biçiminde yansımıştır. Ülkedeki politik kutuplaşmanın dizide temsil ediği bir diğer tema da tarafların öteki grubun yaşam tarzlarının kendilerine dayatılması ve bilhassa kadınların yaşam tarzı ve hakları konusundaki kısıtlamalar üzerinden hissettikleri tehdit algısıdır. Bunun yanında, iktidarın el değiştirmesi ile birlikte, öncesinde yaşanan dinin kamusal alandan dışlanması, kılık kıyafet konusundaki baskılar, cehaletle suçlanıp horlanma gibi mağduriyet söylemlerinin rövanşist bir yaklaşımla dile getirilmesi de dizideki temalardan bir diğerini oluşturmaktadır.
The acceleration of political polarization in a society causes the division of that society into “us” and “them”, othering and the damage to political communication and democratic functioning. Political polarization in Turkey has reached a dangerous level due to various reasons such as recent political history, current political practices, biased narratives in the media and the social media usage. This study aims to reveal how political polarization in Turkey is represented in the Kızıl Goncalar TV series. For this reason, firstly a framework regarding political polarization was presented in the study and then the contribution of the media at this point was evaluated. In the article, T.A. van Dijk's critical discourse analysis was applied, a macro-level thematic examination was conducted, and the themes through which polarization was represented were determined, and the presentation of the characters and the plot were examined in a social context. At the micro level, the rhetoric of the dialogues was interpreted by giving the characters' statements and prominent sentences. As a result of the analysis, it was seen that the Kızıl Goncalar series tried to mirror the polarization in society, thus keeping a certain distance from both camps and developing a certain level of understanding. In addition, the manifestation of political polarization in the series is reflected in the way the parties use dehumanization discourses as a result of their prejudices and othering practices against each other and generalize a negative behavior of a person or group to all members. Another theme of political polarization in the country represented in the series is the perception of threat that the parties feel through the imposition of the other group's lifestyles on them and the restrictions on women's lifestyles and rights in particular. In addition to this, another theme in the series is with the change of power the revanchist expression of victimization discourses such as the exclusion of religion from the public sphere, the oppression of dress code, being accused of ignorance and being despised.
Political Polarization, Representation, Media, Kızıl Goncalar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 41 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası