Empati ve iletişim, hasta-hekim ilişkisinde önemli bir faktör olup klinisyenler için temel mesleki özellikler olarak kabul edilir ve tıbbi uygulamalar üzerinde olumlu etkileri vardır. Bu nedenle tıp öğrencilerinde empatinin ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi tıp eğitimi için önemlidir. Çalışmanın amacı tıp fakültesi ilk ve son sınıf öğrencilerinin empati ile iletişim beceri düzeylerini değerlendirmek, etkileyen faktörleri belirlemektir. Bu tanımlayıcı çalışmada tıp fakültesi 1. ve 6. sınıf öğrencilerine sosyodemografik bilgi formu, İletişim Becerileri Envanteri (İBE) ile Jefferson Doktor Empati Ölçeği-Öğrenci Versiyonunu (JSPE-S) içeren bir anket formu uygulandı. Çalışmaya katılan 294 öğrencinin yaş ortalaması 20,93±3,01 (17-30) yıldı. Katılımcıların %58,2’si (n=171) birinci sınıfta ve %66,3’ü (n=195) kadın cinsiyetteydi. Sırasıyla JSPE-S ve İBE puan ortalaması 106,04±14,19 ve 159,47±14,74 puan olarak bulundu. Kadınların iletişim beceri ve JSPE-S puanı, erkek öğrencilerin iletişim beceri ve JSPE-S puanından anlamlı olarak yüksekti (p=0,003; p=0,012). İlk ve son sınıf öğrencilerin iletişim beceri puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmazken (p=0,953), 1. sınıf öğrencilerinin JSPE-S puanı, son sınıf öğrencilerinin puanından anlamlı olarak yüksekti (p<0,001). JSPE-S toplam puanı ile iletişim beceri puanı arasında pozitif yönde orta derecede anlamlı ilişki tespit edildi (r=0,431, p<0,001). İlk ve son sınıf tıp öğrencilerinin iletişim becerileri benzerken, 1. sınıf öğrencilerinin empati düzeyi, son sınıf öğrencilerinin empati düzeyinden daha yüksek bulundu. Empati düzeyi artıkça iletişim becerileri de artmaktadır. Empati, tıp eğitimi sürecinde öğretilmeli ve geliştirilmelidir.
Empathy and communication skills are important factors in the patient-physician relationship and are considered essential professional characteristics for clinicians and it has positive effects on medical practice. Therefore, the evaluation of empathy and communication skills in medical students is important for medical education. The aim of the study is to evaluate the empathy and communication skill levels of the first and last year medical faculty students and to determine the factors affecting them.In this descriptive study a questionnaire form including sociodemographic information form, Communication Skills Inventory (CSI) and Jefferson Doctor Empathy Scale-Student Version (JSPE-S) was applied to 1st and 6th grade medical students. The mean age of 294 students participating in the study was 20.93±3.01 (17-30) years. First-year students were 58.2% (n=171) of the participants and 66.3% (n=195) were female. The mean JSPE-S and CSI scores were 106.04±14.19 and 159.47±14.74, respectively. Female students' communication skills and JSPE-S scores were significantly higher than male students' scores (p=0.003; p=0.012). While no significant relationship was found between the communication skill scores of the first and last-year students (p=0.953), the JSPE-S score of the 1st year students was significantly higher than the last-year students' score (p<0.001). A moderately significant positive correlation was found between the JSPE-S total score and the communication skill score (r=0.431, p<0.001). While the communication skills of the first and last-year medical students were similar, the empathy level of the first year students was found to be higher than the empathy level of the last year students. As the level of empathy increases, communication skills also increase. Empathy should be taught and developed during the medical education process.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Mayıs 2022 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2 |