Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi Yeterliliği ve Etkileyen Faktörler

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 1 - 7, 30.05.2023
https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1179953

Öz

Amaç: Yaşamın önemli dönüm noktalarından biri olan meslek seçimi, bilinçli olarak ve isteyerek yapıldığında; mesleki gelişim ve tatminin yanı sıra, bakım sonuçlarındaki başarıyı ve hasta memnuniyetini de beraberinde getirecektir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi yeterlilik düzeylerinin ve meslek seçimini etkileyen faktörlerin incelenmesidir. Yöntem: Tanımlayıcı araştırmanın örneklemini 6-10 Mart 2018 tarihleri arasında araştırmaya katılmayı kabul eden 216 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, “Anket Formu” ve “Meslek Seçimi Yeterliliği Ölçeği” kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemiyle toplandı ve SSPS 21.0 programıyla değerlendirildi. Verilerin analizinde; ortalama, standart sapma, frekans, yüzde, t testi ve korelasyon analizleri kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin Meslek Seçimi Yeterliliği Ölçeği puan ortalaması orta düzeydeydi (2,96 ± 0,73). Ölçek puan ortalamaları; yaşı ve sınıfı daha küçük olanlarda, mesleği isteyerek seçenlerde, meslek seçiminden memnun olanlarda ve bölüm değiştirmeyi düşünmediğini belirtenlerde anlamlı olarak daha yüksekti (p<0,05). Sonuç: Öğrencilerin meslek seçiminde en etkili kişiler aile üyeleriydi. Bu nedenle başta aileler olmak üzere meslek seçiminde etkili olan kişilere ve hemşirelik öğrencilerinin mesleği sevme ve memnuniyet düzeylerini etkileyen faktörlere yönelik daha büyük örneklem gruplarında ve uzun süreli çalışmalar önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum bulunmamaktadır.

Proje Numarası

Yoktur.

Teşekkür

Yazarlar çalışmaya katılan tüm bireylere teşekkür etmektedirler.

Kaynakça

  • Referans1 Açıkgöz F, Karaca A, Konuk D, Süzer F. (2011). Hemşirelik eğitimi mesleki benlik saygısını değiştirir mi? Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3): 12-16.
  • Referans2 Adıgüzel O, Tanrıverdi H, Özkan DS. (2011). Mesleki profesyonellik ve bir meslek olarak hemşireler örneği. Journal of Administrative Sciences, 9(2): 240-242.
  • Referans3 Çetinkaya E. (2010). Hemşirelerde meslektaş dayanışması ölçeğinin geliştirilmesi ve meslektaş dayanışmasının iş doyumu ile ilişkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans4 Çoban İ. (2010). Hemşirelik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Referans5 Erdal G, Gücüyener İ, Erdal K. (2013). Eğitim kurumlarında kurumsal kimlik, kurumsal imaj ve eğitime katkısı. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(3): 54-61.
  • Referans6 Erdoğan S, Nahcivan N, Esin MN. (2014). Hemşirelikte araştırma: süreç, uygulama ve kritik. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
  • Referans7 Eşer İ, Khorshid L, Denat Y. (2008) Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 24(1): 15-26.
  • Referans8 Farsı Z, Nayeri N, Negarandeh R, Broomand, S. (2010). Nursing profession in Iran: An overview of opportunities and challenges. Japan Journal of Nursing Science, 7: 9-18.
  • Referans9 İnce S, Khorshid L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin ve meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3): 163-71.
  • Referans10 Koç Z, Sağlam Z. (2009). Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri ve mesleği seçme durumlarının belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3): 1-11.
  • Referans11 Morris-Thompson T, Shepherd J, Plata R, Marks-Maran D. (2011). Diversity fulfilment and privilege: the image of nursing. Journal of Nursing Management, 19: 683-692.
  • Referans12 Olğun S, Adıbelli D. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1): 55-60.
  • Referans13 Özdelikara A, Ağaçdiken S, Aydın, E. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen faktörler. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 2: 83-88.
  • Referans14 Özveren H, Gülnar E, Özden D. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Turkish Journal of Clinics Laboratory, 8(2): 57-64. Referans15 Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi, 83: 69-75.
  • Referans16 Vurucu F. (2010). Meslek Lisesi öğrencilerinin meslek seçimi yeterliliği ve meslek seçimini etkileyen faktörler. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans17 Yanıkkerem E, Altınparmak S, Karadeniz G. (2004). Gençlerin meslek seçimini etkileyen faktörler ve benlik saygıları. Hemşirelik Formu, 7(2): 61-62.

The Occupational Choice Capability of Nursing Students and Affecting Factors

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 1 - 7, 30.05.2023
https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1179953

Öz

Objective: When the occupational choice, which is one of the important milestone of life, is made consciously and willingly; In addition to professional development and satisfaction, it will bring success in care results and patient satisfaction. In this direction, the aim of the study was to examine the occupational choice capability levels of nursing students and the factors affecting their choice of the nursing. Methods: The sample of the descriptive research consisted of 216 students who agreed to participate in the research between 6-10 March 2018. Data were collected by face-to-face interview using the "Survey Form" and "The Scale of Occupational Choice Capability", and evaluated with the SSPS 21.0 program. In the analysis of data; mean, standard deviation, frequency, percentage, t test and correlation analyzes were used. Results: The mean score of the students from the "The Scale of Occupational Choice Capability" was moderate level (2.96 ± 0.73). The scale score means were significantly higher in those with younger age and class, those who chose the nursing willingly, those who were satisfied with their choice, and did not think about changing their occupation (p<0.05). Conclusion: The most influential people in the occupational choice of students were family members. For this reason, long-term studies with larger sample groups are recommended on the factors affecting the choice of occupation and satisfaction levels of nursing students, including people who are influential in the choice of occupation, especially families.

Proje Numarası

Yoktur.

Kaynakça

  • Referans1 Açıkgöz F, Karaca A, Konuk D, Süzer F. (2011). Hemşirelik eğitimi mesleki benlik saygısını değiştirir mi? Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3): 12-16.
  • Referans2 Adıgüzel O, Tanrıverdi H, Özkan DS. (2011). Mesleki profesyonellik ve bir meslek olarak hemşireler örneği. Journal of Administrative Sciences, 9(2): 240-242.
  • Referans3 Çetinkaya E. (2010). Hemşirelerde meslektaş dayanışması ölçeğinin geliştirilmesi ve meslektaş dayanışmasının iş doyumu ile ilişkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans4 Çoban İ. (2010). Hemşirelik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Referans5 Erdal G, Gücüyener İ, Erdal K. (2013). Eğitim kurumlarında kurumsal kimlik, kurumsal imaj ve eğitime katkısı. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(3): 54-61.
  • Referans6 Erdoğan S, Nahcivan N, Esin MN. (2014). Hemşirelikte araştırma: süreç, uygulama ve kritik. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
  • Referans7 Eşer İ, Khorshid L, Denat Y. (2008) Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 24(1): 15-26.
  • Referans8 Farsı Z, Nayeri N, Negarandeh R, Broomand, S. (2010). Nursing profession in Iran: An overview of opportunities and challenges. Japan Journal of Nursing Science, 7: 9-18.
  • Referans9 İnce S, Khorshid L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin ve meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3): 163-71.
  • Referans10 Koç Z, Sağlam Z. (2009). Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri ve mesleği seçme durumlarının belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3): 1-11.
  • Referans11 Morris-Thompson T, Shepherd J, Plata R, Marks-Maran D. (2011). Diversity fulfilment and privilege: the image of nursing. Journal of Nursing Management, 19: 683-692.
  • Referans12 Olğun S, Adıbelli D. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1): 55-60.
  • Referans13 Özdelikara A, Ağaçdiken S, Aydın, E. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen faktörler. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 2: 83-88.
  • Referans14 Özveren H, Gülnar E, Özden D. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Turkish Journal of Clinics Laboratory, 8(2): 57-64. Referans15 Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi, 83: 69-75.
  • Referans16 Vurucu F. (2010). Meslek Lisesi öğrencilerinin meslek seçimi yeterliliği ve meslek seçimini etkileyen faktörler. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans17 Yanıkkerem E, Altınparmak S, Karadeniz G. (2004). Gençlerin meslek seçimini etkileyen faktörler ve benlik saygıları. Hemşirelik Formu, 7(2): 61-62.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kübra İncirkuş 0000-0002-1721-7236

İlknur Yücel 0000-0002-2189-6876

İlknur Dindar 0000-0002-8412-4208

Proje Numarası Yoktur.
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2023
Gönderilme Tarihi 25 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İncirkuş, K., Yücel, İ., & Dindar, İ. (2023). Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi Yeterliliği ve Etkileyen Faktörler. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 1-7. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1179953
AMA İncirkuş K, Yücel İ, Dindar İ. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi Yeterliliği ve Etkileyen Faktörler. AvrasyaSBD. Mayıs 2023;6(2):1-7. doi:10.53493/avrasyasbd.1179953
Chicago İncirkuş, Kübra, İlknur Yücel, ve İlknur Dindar. “Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi Yeterliliği Ve Etkileyen Faktörler”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 6, sy. 2 (Mayıs 2023): 1-7. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1179953.
EndNote İncirkuş K, Yücel İ, Dindar İ (01 Mayıs 2023) Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi Yeterliliği ve Etkileyen Faktörler. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 6 2 1–7.
IEEE K. İncirkuş, İ. Yücel, ve İ. Dindar, “Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi Yeterliliği ve Etkileyen Faktörler”, AvrasyaSBD, c. 6, sy. 2, ss. 1–7, 2023, doi: 10.53493/avrasyasbd.1179953.
ISNAD İncirkuş, Kübra vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi Yeterliliği Ve Etkileyen Faktörler”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 6/2 (Mayıs 2023), 1-7. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1179953.
JAMA İncirkuş K, Yücel İ, Dindar İ. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi Yeterliliği ve Etkileyen Faktörler. AvrasyaSBD. 2023;6:1–7.
MLA İncirkuş, Kübra vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi Yeterliliği Ve Etkileyen Faktörler”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 2, 2023, ss. 1-7, doi:10.53493/avrasyasbd.1179953.
Vancouver İncirkuş K, Yücel İ, Dindar İ. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi Yeterliliği ve Etkileyen Faktörler. AvrasyaSBD. 2023;6(2):1-7.