Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremleri Yaşamış Olan Hemşirelik Öğrencilerinin Deprem Stresi ile Başetme Stratejilerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 75 - 83, 30.05.2024
https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1341759

Öz

Giriş: Fiziksel ve maddi hasara neden olmanın yanı sıra, depremin etkilenen bölgelerdeki öğrenciler üzerinde çok çeşitli psikolojik sonuçları olabilir. Bu nedenle depremden kurtulan öğrencilerin deprem stresi ile başa çıkma durumlarının belirlenmesi gerekmektedir.
Amaç: Bu çalışmanın amacı 2023 Kahramanmaraş merkezli depremleri yaşamış olan hemşirelik öğrencilerinin deprem stresi ile baş etme stratejilerini bazı tanımlayıcı özellikler, deprem sırasındaki ve sonrasındaki zorluklar açısından incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel araştırma tasarımı kullanılan bu çalışmanın örneklemi 191 hemşirelik öğrencisinden oluşmuştur. Veriler Mayıs 2023 – Haziran 2023 tarihleri arasında toplanmıştır. Katılımcıların deprem stresi ile baş etme stratejilerinin belirlenmesinde ‘Deprem Stresi ile Başetme Stratejileri Ölçeği (DSBÖ)’ kullanılmıştır. Veriler t testi ve ANOVA testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin DSBÖ toplam puanı 43.74±6.52 olarak bulunmuştur. Cinsiyet, yaş, depremde yara almış olmak ve depremde 1.ci derece yakının kaybetmiş olmak öğrencilerin deprem stresiyle baş etme stratejilerini ve alt boyutlarını anlamlı olarak etkilemiştir (p>0.05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin deprem stresiyle baş etme stratejilerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Uzmanlar tarafından belirlenecek ve sağlanacak olan depremden etkilenme durumuna özel psikolojik destekler hemşirelik öğrencilerinin deprem sonrası stres yönetiminde öğrencilere yardımcı olabilir. Afet sırası ve sonrası stres yönetimi, afetlerle başa çıkma stratejileri gibi derslerin müfredata eklenmesi öğrencilerin afet sonrası stresle baş etme becerilerinin ve bu konudaki bilincin artmasına yardımcı olabilir.

Destekleyen Kurum

Yoktur

Proje Numarası

Yoktur

Teşekkür

Çalışmaya katılan hemşirelik öğrencilerine katkılarından dolayı teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 2023 Kahramanmaraş ve Hatay Depremleri Raporu- Erişim:10.07.2023 https://www.sbb.gov.tr/wp-content/ uploads/2023/03/2023-Kahramanmaras-ve-Hatay- Depremleri-Raporu.pdf
  • Alfuqaha OA, Al-Masarwah UM, Farah RI, Yasin JA, Alkuttob LA, Muslieh NI, Hammouri M, Jawabreh AE, Aladwan DA, Barakat RO, Alshubbak NH. (2023). The ımpact of Turkey and Syria earthquakes on university students: Posttraumatic stress disorder symptoms, meaning in life, and social support. Behav Sci (Basel), 13(7):587. doi: 10.3390/BS13070587.
  • Arata Y, Horii A, Saito H, Miyamoto M, Matsuoka H, Kanatsuka H. (2015). Life and mental health of medical students after the great east Japan earthquake. Tohoku J Exp Med, 235(4):311-25. doi: 10.1620/tjem.235.311.
  • Baral IA, Bhagawati KC. (2019). Post traumatic stress disorder and coping strategies among adult survivors of earthquake, Nepal. BMC Psychiatry, 19:118. doi:10.1186/ s12888-019-2090-y
  • Chen H, Feng L, Shen WW, Guo HX. (2009). A study on the psychological state of nurse-students of a university in affected areas of Wenchuan earthquake. Hu Li Za Zhi, 56(5):30-8.
  • Erdoğan CN, Aksoy ÖN. (2020). Deprem stresi ile baş etme stratejileri (Balıkesir Karesi İlçesi Paşaalanı Mahallesi Örneği). Sosyal Bilimler Akademi Dergisi / The Journal of Social Sciences Academy, 3(2): 88-103. doi:10.38004/ sobad.704072
  • Giorgadze T, Maisuradze I, Japaridze A, Utiashvili Z, Abesadze G. Disasters and their consequences for public health. Georgian Med News. 2011 May;(194):59-63.
  • Karaca A, Yildirim N, Cangur S, Acikgoz F, Akkus D. (2019). Relationship between mental health of nursing students and coping, self-esteem and social support. Nurse Education Today, 76:44-50. doi: 10.1016/j.nedt.2019.01.029.
  • Löw A, Rihtarić ML, Vrselja I. (2023). Resource loss, coping strategies and post-traumatic stress disorder symptoms in survivors of the 2020 Croatia earthquake. BMC Psychol, 11: 128. doi: 10.1186/s40359-023-01176-5. Romic I, Silovski H, Mance M, Pavlek G, Petrovic I, Figl J, Grbavac D, Moric T, Romic R, Bakula B, Vulic A. (2021). Psychological effects of "Double Crisis" (COVID-19 Pandemic and Earthquakes) on croatian medical students. Psychiatr Danub, 33(Suppl 10):120-125.
  • Scott BG, Weems CF.(2013).Natural disasters and existential concerns: a test of Tillich's theory of existential anxiety. J Humanist Psychol,53:114–128. doi:10.1177/0022167812449190
  • Şimşek P, Gündüz A. (2021). Çifte afet: pandemi ve deprem. Erciyes Med J, 43:209–210.
  • The Lancet (2023). Responding to the Türkiye-Syria earthquake: what will it take?. Lancet (London, England), 401(10376): 525. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(23)00319-7
  • Yöndem ZD, Eren A.(2008). Deprem stresi ile baş etme stratejileri ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3: 61-75.
  • Zhang W, Liu H, Jiang X, Wu D, Tian Y. (2014). A Longitudinal study of posttraumatic stress disorder symptoms and ıts relationship with coping skill and locus of control in adolescents after an earthquake in China. PLoS One, 9(2): e88263. doi: 10.1371/journal.pone.0088263.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nihal Aloğlu 0000-0003-4162-2845

Ayla Güllü 0000-0003-1241-9370

Proje Numarası Yoktur
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 11 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aloğlu, N., & Güllü, A. (2024). 2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremleri Yaşamış Olan Hemşirelik Öğrencilerinin Deprem Stresi ile Başetme Stratejilerinin İncelenmesi. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 75-83. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1341759
AMA Aloğlu N, Güllü A. 2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremleri Yaşamış Olan Hemşirelik Öğrencilerinin Deprem Stresi ile Başetme Stratejilerinin İncelenmesi. AvrasyaSBD. Mayıs 2024;7(2):75-83. doi:10.53493/avrasyasbd.1341759
Chicago Aloğlu, Nihal, ve Ayla Güllü. “2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremleri Yaşamış Olan Hemşirelik Öğrencilerinin Deprem Stresi Ile Başetme Stratejilerinin İncelenmesi”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 7, sy. 2 (Mayıs 2024): 75-83. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1341759.
EndNote Aloğlu N, Güllü A (01 Mayıs 2024) 2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremleri Yaşamış Olan Hemşirelik Öğrencilerinin Deprem Stresi ile Başetme Stratejilerinin İncelenmesi. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 7 2 75–83.
IEEE N. Aloğlu ve A. Güllü, “2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremleri Yaşamış Olan Hemşirelik Öğrencilerinin Deprem Stresi ile Başetme Stratejilerinin İncelenmesi”, AvrasyaSBD, c. 7, sy. 2, ss. 75–83, 2024, doi: 10.53493/avrasyasbd.1341759.
ISNAD Aloğlu, Nihal - Güllü, Ayla. “2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremleri Yaşamış Olan Hemşirelik Öğrencilerinin Deprem Stresi Ile Başetme Stratejilerinin İncelenmesi”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 7/2 (Mayıs 2024), 75-83. https://doi.org/10.53493/avrasyasbd.1341759.
JAMA Aloğlu N, Güllü A. 2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremleri Yaşamış Olan Hemşirelik Öğrencilerinin Deprem Stresi ile Başetme Stratejilerinin İncelenmesi. AvrasyaSBD. 2024;7:75–83.
MLA Aloğlu, Nihal ve Ayla Güllü. “2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremleri Yaşamış Olan Hemşirelik Öğrencilerinin Deprem Stresi Ile Başetme Stratejilerinin İncelenmesi”. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 2, 2024, ss. 75-83, doi:10.53493/avrasyasbd.1341759.
Vancouver Aloğlu N, Güllü A. 2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremleri Yaşamış Olan Hemşirelik Öğrencilerinin Deprem Stresi ile Başetme Stratejilerinin İncelenmesi. AvrasyaSBD. 2024;7(2):75-83.