Objective: The aim of this study was to determine the factors affecting individuals' behavior of postponing health service requests. Method:
The descriptive study population consisted of individuals over the age of 18 living in Konya. Within the scope of the study, 408 individuals
constituted the sample. We collected data using the Personal Information Form and the Health Service Request Postponement Behavior
Scale. Results: We determined that 55.6% of the participants were female, 51.7% were single, 59.8% had completed undergraduate and
graduate education, and 56.4% were between the ages of 18 and 30. We observed that 49.8% of the participants had equal income and
expenses, 82.8% had social security, 76.5% did not have chronic diseases, and 54.7% had made 2–5 visits to health institutions in the last
year. 48.3% of the participants generally preferred public hospitals for healthcare services, and 37% did not alter their health institution
application process following the COVID-19 pandemic. The participants' mean total scale score was 2.59±0.66. There was a significant
difference between marital status, education, age, the number of applications to a health institution in the last year, the scale sub-dimensions,
and the overall average of the scale. We observed that individuals who postponed their health service demands, even when they knew they
should visit a physician, exhibited the strongest impact. Conclusion: The study concluded that the participants' health service postponement
behavior was moderate, and within this framework, the study presented suggestions to reduce postponement behaviors.
Health services survey Health services needs and demands Health services.
1919B012302188
Amaç: Bu çalışma ile bireylerin sağlık hizmet taleplerini erteleme davranışlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki çalışmanın evreninin Konya’da yaşayan 18 yaş üstü bireyler oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında 408 birey örneklemi oluşturmuştur. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Sağlık Hizmeti Talep Erteleme Davranışı Ölçeği ile toplanmıştır. Bulgular: Katılımcıların %55,6’sının kadın, %51,7’sinin bekar, %59,8’inin lisans ve lisansüstü eğitime sahip, %56,4’ünün 18-30 yaş aralığında olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların %49,8’inin gelir giderinin eşit, %82,8’inin sosyal güvencesinin olduğu, %76,5’inin kronik hastalığının olmadığı ve %54,7’sinin son bir yılda sağlık kuruluşuna başvuru sayısının 2-5 aralığında olduğu görülmüştür. Katılımcıların %48,3’ünün genellikle sağlık hizmeti almak için devlet hastanesini tercih ettiği ve %37’sinin Covid-19 pandemi sonrası sağlık kurumu başvuru sürecinde değişiklik olmadığı tespit edilmiştir. Katılımcıların toplam ölçek ortalama puanı 2,59±0,66’dır. Medeni durum, eğitim, yaş, son bir yılda sağlık kurumuna başvuru sayısı ile ölçek alt boyutları ve ölçek genel ortalaması arasında anlamlı farklılık görülmüştür. Sağlık hizmeti talep erteleme davranışı üzerinde en fazla etkiye sahip olan maddenin s5 “Hekime gitmem gerektiğini bilsem de mümkün olduğunca ertelerim” ifadesi olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Katılımcıların sağlık hizmeti erteleme davranışı seviyelerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir.
Sağlık Hizmeti Araştırması Sağlık Hizmetleri Gereksinim ve Talepleri Davranış.
Tübitak
1919B012302188
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1919B012302188 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3 |