Oyun, insan yaşamının bir parçasıdır. Son zamanlarda dünyada, oyun tasarımı mekaniğinin oyun dışı kavram ve süreçlerde kullanılması olarak tanımlanan oyunlaştırma konusunda artan bir farkındalık söz konusudur. İlk kez Nick Pelling tarafından kullanılan oyunlaştırma dijital medya, pazarlama, eğitim ve sağlık gibi pek çok alana entegre edilmiştir.
Sağlık eğitiminde ve sağlık müdahalelerinde çeşitli öğrenme ve öğretme metotları kullanılmaktadır. Bunlar arasında; uzaktan eğitim, simülasyon, rol alma, artırılmış gerçeklik, yüz yüze eğitim ve oyunlaştırma gibi yöntemler bulunmaktadır. Oyunlaştırma, bireylerin ilgisini çekmek, motivasyonel ve bilişsel faydalar yaratmanın yanı sıra sıradan etkinliklere eğlence katmak için oyun mekaniğini oyun dışı bağlamlara uygulamaya odaklanan diğer metotlara nispeten yeni bir oluşumdur.
Sağlıkta oyunlaştırmanın kullanımı, teknolojinin ve mobil uygulamaların gelişimi ile yaygınlaşmaya başlamıştır. Araştırmacılar ve sağlık profesyonelleri bu tür uygulamalar üzerine araştırmalar yapmaktadır. Sağlık hizmetlerinde hedeflenen oyunlaştırma alanları arasında; fiziksel uygunluk, ilaç yönetimi, beslenme, kronik hastalık yönetimi, fizik tedavi ve rehabilitasyon, afet/pandemi yönetimi, bilgi yönetimi ve fiziksel egzersiz bulunmaktadır. Oyunlaştırmanın sağlık alanında kullanımı ile insanların sağlıklı davranış sergilemelerine teşvik etmek, sağlık bilincini artırmak ve tedavi uyumunu desteklemek amaçlanmaktadır. Sağlık hizmetlerinde oyunlaştırmanın karşılaştığı zorluklar arasında ise; kullanıcı gizliliğinin ihlal edilmesi, kullanıcıların ilgisinin uzun vadede düşmesi, kullanıcıların ödül almak için hile yapma olasılığının yüksek olması, geliştirme ve maliyet etkinliğinde yüksek maliyetlerin olması, ileri yaş grubunda uygulanabilirliğin kısıtlı olması gibi etkenler yer almaktadır. Bu nedenle oyunlaştırma; sağlığın teşviki, önlenmesi ve kronik durumların kendi kendine yönetimi konusunda ideal stratejiler sağlayabilir.
Oyunlaştırma kavramı sağlık sektöründe kullanılıyor olsa da bu bağlamda oyun öğelerini, uygulamalarını ve zorlukları keşfetmeye ihtiyaç vardır. Oyunlaştırma ile bireyin dikkati başka yöne çekilmekte olup, bireyde davranış değişikliğine öncülük etmektedir. Bu derlemede oyunlaştırmanın, sağlık eğitimi ve sağlık müdahalelerinde kullanımının literatür eşliğinde tartışılması ve araştırmacılar arasında farkındalık oluşturulması amaçlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dijital Sağlık |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |