Tobacco and tobacco products rank as the leading preventable causes of death worldwide. Preventing the initiation of tobacco use proves to be more cost-effective than reducing or quitting tobacco consumption. Therefore, it is of paramount importance to investigate the reasons behind the initiation of tobacco and tobacco product use, particularly in terms of the underlying motivations. In this context, the aim of this study is to examine the motivations and experiences of university students when they first begin using tobacco products in their lives, as well as the perspectives of students who have never used tobacco products, through qualitative analysis methods. Within the scope of the study, semi-structured interviews were conducted with 30 students enrolled at Ankara Yıldırım Beyazıt University during the 2021-2022 academic year. The study sample was categorized into three groups: those who initiated tobacco and tobacco product use before university, those who initiated use during university, and those who never initiated use. The qualitative data obtained were analyzed using the Inductive Thematic Analysis (ITA) method. According to the study's findings, the main themes leading to the initiation of tobacco product use included an inability to regulate negative emotions, peer groups and social relations, emotions/curiosity, and social image. On the other hand, the main themes for not initiating tobacco product use were health, economics, spiritual feelings, a positive emotional atmosphere, the influence of role models, and a positive peer environment. The study's findings shed light on the development of policies aimed at preventing the initiation of tobacco use, especially among new university students, and addressing subsequent tobacco addiction during the university years. University students require support in various domains to cope with emotional states arising from factors such as environmental changes, exam stress, thoughts of autonomy, and new friendships established upon entering university. In this regard, this study, which examines the reasons and channels leading to the use of tobacco products in the context of university life, will make a significant contribution to policy formulation and implementation.
Qualitative analysis Tobacco initiation Tobacco addiction inductive thematic analysis
220K048
Tütün ve tütün dünyada önlenebilir ölüm nedenleri arasında ilk sırada yer almaktadır. Tütün ve ürünlerini kullanımına başlamayı önlemek, kullanımı azaltmaya veya bıraktırmaya göre daha maliyet etkili olup başlamanın sebepleri bakımından incelenmesi önem arz etmektedir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin hayatlarında ilk defa tütün ürünü kullanmaya başlamalarındaki motivasyon ve deneyimlerinin yanı sıra hiç tütün ürünü kullanmayan öğrencilerin görüşlerini nitel analiz yöntemleriyle incelemektir. Çalışma kapsamında, 2021-2022 akademik yılında Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi’nde eğitim gören 30 öğrenciyle yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Çalışma örneklemi; tütün ürünleri kullanımına üniversite öncesi dönemde başlayanlar, üniversitede başlayanlar ve hiç başlamayanlar olmak üzere üç kategoride incelenmiştir. Elde edilen kalitatif veri, Tümevarımsal Tematik Analiz (TTA) yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışma bulgularına göre tütün ürünleri kullanımına başlamaya götüren ana temalar; olumsuz duyguları düzenleyememe, akran grubu ve sosyal ilişkiler, duygular/merak ve sosyal imaj olarak ortaya çıkmıştır. Tütün ürünlerine başlamamada ise ana temalar; sağlık, ekonomi, manevi duygular, olumlu duygusal atmosfer, rol model etkisi ve olumlu arkadaş çevresi olarak tespit edilmiştir. Çalışma bulguları, üniversite çağında tütüne başlama ve sonrasında gelişecek tütün bağımlılığına karşı geliştirilecek ve özellikle üniversiteye yeni başlayan bireylerin tütüne başlamasını önlemeyi amaçlayan politikalara ışık tutacak niteliktedir. Üniversiteye başlamanın getirdiği çevresel değişim, sınav stresi, özerklik düşüncesi, yeni arkadaşlık ilişkileri gibi üniversite hayatı bağlamında tütün ürünleri kullanımına başlamaya götüren deneyim ve görüşleri inceleyen bu çalışma politika yapımına ve uygulanmasına önemli katkı sunacaktır.
Nitel Analiz Tütüne başlama Tütün bağımlılığı Tümevarımsal tematik analiz
TÜBİTAK
220K048
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Sosyolojisi, Klinik ve Sağlık Psikolojisi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 220K048 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Haziran 2023 |
Kabul Tarihi | 5 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |