Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teaching Sound Pollution Subject Via Educational Game

Yıl 2024, , 287 - 308, 30.09.2024
https://doi.org/10.48139/aybukulliye.1387930

Öz

Games are used in educational environments to facilitate individual learning. Games that aim to teach are referred to as educational games. In this study, it was aimed to increase the awareness and knowledge levels of primary school fourth grade students by teaching the subject of sound pollution with an educational game. The study group of the research, which was carried out in the phenomenology design within the framework of qualitative research approach, was determined by criterion sampling method. The study group consisted of 13 students studying in the fourth grade of a public primary school in Suluova district of Amasya province in the second semester of the 2022-2023 academic year. The data were collected using a semi-structured interview form developed by the researchers. The interview data were analyzed by descriptive analysis. From the data, it was determined that the students associated the educational game developed for the study named 'Give Voice, Be Quiet' with positive concepts. It was also determined that the students could easily comprehend and play the rules of the game. At the end of the research, it was concluded that the game 'Give Sound, Be Quiet' contributed to the students' understanding of the teaching of sound pollution.

Kaynakça

  • Altunay, D. (2004). Oyunla desteklenmiş matematik öğretiminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. & Bayraktaroğlu, S. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi.
  • Artar, M., Onur, B. & Çelen, N. (2002). Çocuk oyunlarında üç kuşakta görülen değişimler. Çocuk Forumu, 5(1), 35- 39.
  • Aslan Akın, F. & Atıcı, B. (2015). Oyun tabanlı öğrenme ortamlarının öğrenci başarısına ve görüşlerine etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 2(2), 75-102.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2023). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (34. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Coşkun, H. (2012). Bilimsel öyküler içeren eğitsel oyunlar ile fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Çakır, A. & Karamustafaoğlu, O. (2021). İlkokul 3. Sınıf ‘maddenin halleri’ konusunun eğitsel oyunla öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri: Takip et! İğnele! Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(67), 539-553. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.2325
  • Çalışkan, Ö. & Özbay, F. (2015). 12-14 yaş aralığındaki ilköğretim öğrencilerinde teknoloji kullanımı eksenli yabancılaşma ve anne baba tutumları: Düzce ili örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 441–458.
  • Çoban, B. & Nacar, E. (2015). Ortaokullarda eğitsel oyunlar (3. Basım). Nobel Yayıncılık.
  • Dumlu Güler, T. (2011). 6. sınıf fen ve teknoloji dersindeki “hücre ve organelleri” konusunun eğitsel oyun yöntemiyle öğretilmesinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Errett, J., Bowden, E. E., Choiniere, M. & Wang, L. M. (2006). Effects of noise on productivity: does performance decrease over time? In Building Integration Solutions (pp. 1-8).
  • Ertuğrul, A. & Karamustafaoğlu, O. (2021). Mıknatıs konusunun öğretimine yönelik geliştirilen eğitsel bir oyun hakkında öğretmen görüşleri. Journal of Computer and Education Research, 9(17), 16-38. DOI: 10.18009/jcer.794498
  • Gözel, Ü. & Gündoğdu, K. (2021). Öğrencilerin oyun kavramına yönelik metaforik algıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 135-158. Doi: 10.18039/ajesi.741036
  • Gürbüz, F., Çeker, E. & Töman, U. (2017). Eğitsel şarkı ve oyun tekniklerinin öğrencilerin akademik başarıları ve kalıcılığı üzerine etkileri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 593-612.
  • Halff, H. A. (2005). Adventure games for science education: Generative Methods In Exploratory Environments, Aıed 05 Workshop 5 Amsterdam, 18-22 July 2005.
  • Huizinga, J. (2018). Homo Ludens: Oyunun toplumsal işlevi üzerine bir deneme (Çev. O. Düz). Alfa Yayıncılık. Kandemir, K. (2023). Dijital öykü ve eğitsel oyunla desteklenen ortaokul 6. sınıf sosyal bilgiler dersinin öğrencilerin akademik başarılarına, derse yönelik tutumlarına ve sosyal becerilerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Kaya, S. & Elgün, A. (2015). Eğitsel oyunlar ile desteklenmiş fen öğretiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 329-342.
  • Keleş, R. & Ertan, B. (2002). Çevre hukukuna giriş. İmge Kitabevi
  • Kirriemuir, J. & McFarlane, A. (2004). Literature review in games and learning (FuturelabSeries, Report 8). Futurelab.
  • Kryter, K. D. (1984). Physiological, psychological, and social effects of noise. NASA Reference Publication.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar), Ankara.
  • Öz Pektaş, H. (2017). Geleneksel Çocuk Oyunlarının Modern Eğitimde Kullanılması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 49(10), 478-490.
  • Özmen, H. & Karamustafaoğlu, O. (Ed.) (2023). Eğitimde araştırma yöntemleri. 3. Baskı Ankara: Pegem Akademi.
  • Özyürek, A. & Çavuş, Z. S. (2016). İlkokul öğretmenlerinin oyunu öğretim yöntemi olarak kullanma durumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2157-2166.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods (4th Ed.). Thousand Oaks California: SAGE Publications, Inc.
  • Pekmezci, K. & Karamustafaoğlu, O. (2020). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde eğitsel oyunlarla fen öğretimine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Congress on Scientific Researches and Recent Trends – Book of Full Texts, 392-407.
  • Pilten, P. & Pilten, G. (2013). Okul çağı çocuklarının oyun kavramına ilişkin algılarının ve oyun tercihlerinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 15-31.
  • Sezgin, S. & Mutlu, A. (2017). Ülkemizde gürültü farkındalığı sorunu: Şişli örneği. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 676-700.
  • Singh, N. & Davar, S. C. (2004). Noise pollution-sources, effects and control. Journal of Human Ecology, 3, 181-187.
  • Sorkun, S. S. & Karamustafaoğlu, O. (2022). ‘Kuvvetin cisimler üzrindeki etkileri’ konusunun eğitsel oyunlarla öğretimi ve öğretmen görüşleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi,10(127), 382-402.
  • Stansfeld, S. A. & Matheson, M. P. (2003). Noise pollution: Non-auditory effects on health. British Medical Bulletin, 68, 243-257.
  • Şentürk, C. (2020). Oyun temelli fen öğrenme yaşantılarının akademik başarıya, kalıcılığa, tutuma ve öğrenme sürecine etkileri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 159-194.
  • Toprak, R. & Aktürk, N. (2004). Gürültünün insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkileri. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi, 61(1), 49-58.
  • Tuğrul, B., Ertürk, H. G., Özen Altınkaynak, Ş. & Güneş, G. (2014). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 27, 1-16. Doi: 10.9761/JASSS2388
  • Yıldırım A. & Şimşek H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

Ses Kirliliği Konusunun Eğitsel Oyun Yoluyla Öğretimi

Yıl 2024, , 287 - 308, 30.09.2024
https://doi.org/10.48139/aybukulliye.1387930

Öz

Eğitim ortamlarında oyunlar bireyin öğrenmesini kolaylaştırmak için kullanılmaktadır. Öğretimi amaçlayan oyunlar eğitsel oyun olarak ifade edilmektedir. Bu çalışmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerine eğitsel oyunla ses kirliliği konusunun öğretimi gerçekleştirilerek onların farkındalıkları ve bilgi düzeylerinin artırılması amaçlanmıştır. Nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde olgubilim deseninde yürütülen araştırmanın çalışma grubu, ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışma grubu 2022-2023 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde, Amasya ilinin Suluova ilçesinde yer alan bir devlet ilkokulunun dördüncü sınıfında öğrenim gören 13 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Görüşme verileri betimleyici analiz ile çözümlenmiştir. Verilerden öğrencilerin çalışma için geliştirilen ‘Ses Ver, Sus’ isimli eğitsel oyununu olumlu kavramlarla ilişkilendirdikleri belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin oyununun kurallarını rahatlıkla kavrayabildikleri ve oynayabildikleri belirlenmiştir. Araştırma sonunda ‘Ses Ver, Sus’ oyununun ses kirliliği konusunun öğretimine öğrencilerin anlamasına katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Altunay, D. (2004). Oyunla desteklenmiş matematik öğretiminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. & Bayraktaroğlu, S. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi.
  • Artar, M., Onur, B. & Çelen, N. (2002). Çocuk oyunlarında üç kuşakta görülen değişimler. Çocuk Forumu, 5(1), 35- 39.
  • Aslan Akın, F. & Atıcı, B. (2015). Oyun tabanlı öğrenme ortamlarının öğrenci başarısına ve görüşlerine etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 2(2), 75-102.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2023). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (34. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Coşkun, H. (2012). Bilimsel öyküler içeren eğitsel oyunlar ile fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Çakır, A. & Karamustafaoğlu, O. (2021). İlkokul 3. Sınıf ‘maddenin halleri’ konusunun eğitsel oyunla öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri: Takip et! İğnele! Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(67), 539-553. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.2325
  • Çalışkan, Ö. & Özbay, F. (2015). 12-14 yaş aralığındaki ilköğretim öğrencilerinde teknoloji kullanımı eksenli yabancılaşma ve anne baba tutumları: Düzce ili örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 441–458.
  • Çoban, B. & Nacar, E. (2015). Ortaokullarda eğitsel oyunlar (3. Basım). Nobel Yayıncılık.
  • Dumlu Güler, T. (2011). 6. sınıf fen ve teknoloji dersindeki “hücre ve organelleri” konusunun eğitsel oyun yöntemiyle öğretilmesinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Errett, J., Bowden, E. E., Choiniere, M. & Wang, L. M. (2006). Effects of noise on productivity: does performance decrease over time? In Building Integration Solutions (pp. 1-8).
  • Ertuğrul, A. & Karamustafaoğlu, O. (2021). Mıknatıs konusunun öğretimine yönelik geliştirilen eğitsel bir oyun hakkında öğretmen görüşleri. Journal of Computer and Education Research, 9(17), 16-38. DOI: 10.18009/jcer.794498
  • Gözel, Ü. & Gündoğdu, K. (2021). Öğrencilerin oyun kavramına yönelik metaforik algıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 135-158. Doi: 10.18039/ajesi.741036
  • Gürbüz, F., Çeker, E. & Töman, U. (2017). Eğitsel şarkı ve oyun tekniklerinin öğrencilerin akademik başarıları ve kalıcılığı üzerine etkileri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 593-612.
  • Halff, H. A. (2005). Adventure games for science education: Generative Methods In Exploratory Environments, Aıed 05 Workshop 5 Amsterdam, 18-22 July 2005.
  • Huizinga, J. (2018). Homo Ludens: Oyunun toplumsal işlevi üzerine bir deneme (Çev. O. Düz). Alfa Yayıncılık. Kandemir, K. (2023). Dijital öykü ve eğitsel oyunla desteklenen ortaokul 6. sınıf sosyal bilgiler dersinin öğrencilerin akademik başarılarına, derse yönelik tutumlarına ve sosyal becerilerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Kaya, S. & Elgün, A. (2015). Eğitsel oyunlar ile desteklenmiş fen öğretiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 329-342.
  • Keleş, R. & Ertan, B. (2002). Çevre hukukuna giriş. İmge Kitabevi
  • Kirriemuir, J. & McFarlane, A. (2004). Literature review in games and learning (FuturelabSeries, Report 8). Futurelab.
  • Kryter, K. D. (1984). Physiological, psychological, and social effects of noise. NASA Reference Publication.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar), Ankara.
  • Öz Pektaş, H. (2017). Geleneksel Çocuk Oyunlarının Modern Eğitimde Kullanılması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 49(10), 478-490.
  • Özmen, H. & Karamustafaoğlu, O. (Ed.) (2023). Eğitimde araştırma yöntemleri. 3. Baskı Ankara: Pegem Akademi.
  • Özyürek, A. & Çavuş, Z. S. (2016). İlkokul öğretmenlerinin oyunu öğretim yöntemi olarak kullanma durumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2157-2166.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods (4th Ed.). Thousand Oaks California: SAGE Publications, Inc.
  • Pekmezci, K. & Karamustafaoğlu, O. (2020). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde eğitsel oyunlarla fen öğretimine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Congress on Scientific Researches and Recent Trends – Book of Full Texts, 392-407.
  • Pilten, P. & Pilten, G. (2013). Okul çağı çocuklarının oyun kavramına ilişkin algılarının ve oyun tercihlerinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 15-31.
  • Sezgin, S. & Mutlu, A. (2017). Ülkemizde gürültü farkındalığı sorunu: Şişli örneği. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 676-700.
  • Singh, N. & Davar, S. C. (2004). Noise pollution-sources, effects and control. Journal of Human Ecology, 3, 181-187.
  • Sorkun, S. S. & Karamustafaoğlu, O. (2022). ‘Kuvvetin cisimler üzrindeki etkileri’ konusunun eğitsel oyunlarla öğretimi ve öğretmen görüşleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi,10(127), 382-402.
  • Stansfeld, S. A. & Matheson, M. P. (2003). Noise pollution: Non-auditory effects on health. British Medical Bulletin, 68, 243-257.
  • Şentürk, C. (2020). Oyun temelli fen öğrenme yaşantılarının akademik başarıya, kalıcılığa, tutuma ve öğrenme sürecine etkileri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 159-194.
  • Toprak, R. & Aktürk, N. (2004). Gürültünün insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkileri. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi, 61(1), 49-58.
  • Tuğrul, B., Ertürk, H. G., Özen Altınkaynak, Ş. & Güneş, G. (2014). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 27, 1-16. Doi: 10.9761/JASSS2388
  • Yıldırım A. & Şimşek H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammet Yılmaz 0000-0002-7285-7121

Orhan Karamustafaoğlu 0000-0002-2542-0998

Erken Görünüm Tarihi 25 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 8 Kasım 2023
Kabul Tarihi 29 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Yılmaz, M., & Karamustafaoğlu, O. (2024). Ses Kirliliği Konusunun Eğitsel Oyun Yoluyla Öğretimi. Külliye, 5(2), 287-308. https://doi.org/10.48139/aybukulliye.1387930